سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 Tuesday 7 May 2024 00:00

به نقل ازکتاب سرزمین مهر، 


*به عنوان اولین پرسش چه شد که به فکر تاسیس چنین موسسه ‏ای افتادید؟
سالها کار در خیریه‏ های مختلف مرا متوجه کمبودهایی از جمله وجود خیریه‏ای خاص حمایت از تحصیل فرزندان خانواده ‏های یتیم شهر کرد. مراجعاتی که به اینجانب در خانه گلهای بهشت و نیز در شورای شهر می‏شد نیز درتقویت باورم نقش داشت.
*بعد از اینکه به ضرورت تاسیس این خیریه رسیدید چه کردید؟
قبل از هر چیز فکرم را با افراد متعددی در میان گذاشتم، بلا استثنا همه آنرا تایید کردند و برای همکاری نیز اعلام آمادگی نمودند.
*و حتما بعد از این مرحله عزم را برای اجرایی کردن فکرتان جزم کردید؟
بله از تعدادی از علاقه مندان محلات مختلف برای تشکیل هیئت امنا و هیئت مدیره دعوت شد و پس از آن سراغ ثبت شرکت رفتیم و از آنجا که فرماندار هم در جریان کار بود، توانستیم شرکت را ثبت کنیم و کار خودمان را با پوشش دادن چندین محصل یتیم شروع کردیم.
*اهداف تشکیل موسسه خیریه بهشت امید در اساسنامه چه چیزهایی تعریف شده است؟
شناسایی فرزندان یتیم در حال تحصیل شهر و سعی در مرتفع سازی نیازهای آنها، تقویت بنیه درسی دانش ‏آموزان، ایجاد ارتباط بین موسسه و مدرسه و خانواده به صورت محرمانه، ارائه مشاوره فردی، تحصیلی و خانوادگی، اشتغال فرزندان فارغ‏التحصیل و دانشجو و همچنین مادران توانمند و صاحب حرفه و تامین کمک هزینه ازدواج دختران تحت پوشش.
*نحوه عمل موسسه چگونه است؟
مدجویان پس از مراجعه و تایید نیازمندیشان، تحت حمایت موسسه قرار می‏گیرند. البته گاه بهزیستی و یا کمیته امداد افرادی را به ما معرفی می‏کند.، ضمن اینکه تحقیقات مستقلی صورت گرفته و نظریه مدیر مدارس هم گرفته می‏شود.
*چه حمایت‏هایی را مد نظر دارید؟
اصلی‏ترین هدف حمایت از تحصیل فرزندان خانواده های یتیم است. به این منظور کمک‏ ها از بدو ثبت نام شروع شده و کتاب‏های درسی‏ و لوازم ‏التحریر در طول سال تامین می‏شود. دو بار در سال، یکی اول سال تحصیلی و یکی برای عید نوروز برای خرید کامل پوشاک و کفش به فروشگاه‏های طرف قرارداد آنها معرفی می‏شود.
*برای رفع مشکلات غیر درسی دانش‏آموزان تحت پوشش هم فکری کرده ‏اید؟
بله دانش ‏آموزان با همکاری مدیران مدارس رصد می‏شوند و در صورت نیاز به مشاوره به مرکز مشاوره خیریه و مشاوران همکار معرفی می‏شوند.
*اگر دانش ‏آموز تحت پوششی به هر دلیل ادامه تحصیل نداد، حمایت مرکز از وی قطع می‏شود؟
سعی بر این است که برای وی شغلی پیش افراد مطمئن پیدا شود تا حرفه‏ای بیاموزد.
*کمک ‏های دیگری هم به آنها و خانوادهاشان می‏کنید؟
بله چندین سبد کالا در طول سال به مناسبت ‏های مختلف به خانوادهای دانش‏ آموزان مددجو با مواد غذایی متنوع داده می‏شود که البته در این کمک‏ها همه خانواده در نظر گرفته می‏شوند.
*در حال حاضر( مرداد1399) پس از چهار سال فعالیت چند خانواده با چند مدد‏جو از کمک‏های حمایتی شما برخوردارند؟
120 خانواده با حدود 150 نفر مدد‏جو، چون از بعضی خانواد‏ها چند فرزندشان تحت پوشش خیریه هستند.
*حمایت خیران، از خیریه چگونه است؟
بسیار خوب و گاه دور از انتظار می‏باشد به همین دلیل انباری تدارک دیده شده که لوازم التحریر و مواد غذایی اهدایی در آنها نگه‏داری می‏شود تا در طول سال تحصیلی در صورت نیاز در اختیار آنها قرار گیرد.
*در فکر احداث مکانی برای خیریه نیستید؟
چرا خیریه تصمیم دارد قطعه زمینی با مساحت استاندارد بر اساس نیاز موسسه تهیه و با کمک خیرین نسبت به ساخت و ساز آن اقدام کند.
*مددجویان خیریه دختر و پسر هستند و معمولا دخترها زودتر ازدواج می‏کنند در این صورت کمکی خیریه به آنها می‏کند؟
بله با اینکه تهیه جهیزیه هدف اصلی نیست ولی در حد توان خیریه، کمک‏ های در خصوص جهیزیه به آنها می شود.
پی‏ نوشت
1- عبداله کیانی خوزانی فرزند شکراله متولد 5 فروردین 1338 کارشناس مدیریت، کنشگر اجتماعی، عمرانی و خیریه‏ای، شهردار شهرهای فریدونشهر، درچه، دستگرد برخوار، ورنامخواست، سده لنجان، عضو شورای اسلامی‏شهر خمینی‏شهر در دور اول، دوم، چهارم و پنجم، عضو و چندین دوره رییس شورای استان اصفهان.

نوشتن دیدگاه