سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 Tuesday 7 May 2024 00:00


راوی: یدالله آقابابایی1
*شما به عنوان فردی که از نوجوانی و از اوایل دهه 1340 در مجامع مذهبی شهر به خصوص خوزان شرکت داشتید بایستی اطلاعاتی از انجام کارهای خیر در این محل داشته باشید؟
بله کم و بیش اطلاعاتی دارم و آنچه را که شاهد بوده‏ام مطرح می‏کنم.
*در آن دوران ارتباط گروه‏های مذهبی با انجام کارهای خیر چگونه بود؟
افرادی که در هیئت‏های و مجالس مذهبی شرکت می‏کردند بنابر آموزه‏های دینی به مشکلات نیازمندان حساس بودند و سعی می‏کردند به آنها رسیدگی‏کنند و لذا با محوریت هیئت تعدادی از فعالان با جمع‏آوری کمک‏ها و شناسایی نیازمندان به این مهم ‏پرداختند.
*مشخصا می‏توانید به تعدادی از این اقدامات اشاره بفرمایید؟
بله آن زمان تعدادی از اهالی از جمله از محل خوزان در مجالس مذهبی اصفهان از جمله برنامه‏های حاج آقا مظاهری شرکت می‏کردند، اصفهانی‏ها انجمن خیریه امام زمان(عج) را راه اندازی کرده بودند که کارتهای پرداخت ماهانه به این انجمن در همین محافل پخش می‏شد. کسانی از همایون‏شهر که آنزمان به این مجالس رفت و آمد داشتند، عضو این خیریه ‏شدند. از طرف دیگر خیریه ابـابصير2 اصفهان در شهر ما هم فعال بود و مردم به آن کمک می‏کردند.
*در خود محل خوزان چطور؟
از جمله برنامه‏های گروه‏های مذهبی خوزان از جمله هیئت حضرت حجت(عج) شمس‏آباد و هیئت حضرت علی ابن حسین(ع) در دهه 1340 کمک به نیازمندان بود. به همین دلیل فعالان هیات جمعی را به نام مبارک حضرت امیرالمومنین (ع) به محوریت حاج آقا باقر میردامادی3 به وجود آوردند.آنها کمک‏هایی نقدی و غیرنقدی داوطلبان را جمع و به نیازمندان می‏رساندند.
*این گروه خیریه جا و مکانی داشتند؟
محل فعالیت آنها در همان خانه حاج آقا بود
*حوزه فعالیت‏شان شامل چه محلاتی می‏شد؟
در محلات مختلف محله خوزان فعال بودند.
*ادامه کار این جمع به کجا منتهی شد؟
این جمع خیریه کوثر خوزان را دایر کردند که تشکل رسمی است و هنوز فعال است. البته هیئت حضرت علی ابن حسین (ع) صندوق قرض‌الحسنه علی ابن الحسین را در اوایل دهه 1350 دایر کرد که اکنون در خیابان شریعتی جنوبی فعال است. در جوار همین صندوق خیریه ائمه اطهار(ص) نیز فعال است.


پی نوشت
1- یدالله آقا بابایی: متولد سال 1327 مبارز و فعال فرهنگی، سیاسی از سال 1342 و مطلع تاریخ شهر. خاطرات وی از سال 1342 تا پایان جنگ تدوین شده و در کتابی باعنوان جامانده چاپ شده است.
2- موسسه آموزشـي ابـابصير در سال 1348 با اهداف ارائه خدمات آموزشـي و ساير خدمات به افراد نابينا و كـم بينا و ايجاد فرصت‏هاي برابر اجتمـاعي و زيستي، توسط تعدادي از خيرين اصفهان تاسيس گرديد.
3- آیت‏الله سید باقر آیت میردامادی:
متولد 1315 سده، روحانی، نویسنده، امام جماعت، فعال فرهنگی و اجتماعی از بنیان‌گذاران کتابخانه علامه میرداماد خمینی‏شهر و مدیر حوزه علمیه حاج ابوالفتح تهران.

نوشتن دیدگاه