سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 Tuesday 7 May 2024 00:00

راوی: محمدتقی داورپناه1
راویان :این پرسش و پاس خ‏ها با استفاده از کتاب(زندگی و کارنامه‏ ی خیر مدرسه ساز، محمدتقی داورپناه)، نوشته علیرضا تقی‏خانی و همکاران، مصاحبه خانم لیلا پیمانی با آقای داورپناه در سال 1391 و گزارش خبرگزاری میزان در تاریخ 2 مهر 1393 تنظیم شده است.
*ارتباط شما با زادگاهتان چیست؟
من افتخار می‏کنم که یک خمینی ‏شهر‏ی‏ام و همه این را می‏دانند.
*اولین مدرسه ‏ای که ساختید کی و کجا بود؟
اولین مدرسه را در محله باولگان، خیابان شریعتی، کوچه داورپناه به نام پدرم رحمان داورپناه بنا کردم.
حدودا چه سالی؟
سال 1374
*چه شد که از میان همه کارهای خیر مدرسه ‏سازی را برگزیدید؟
پدرم وصیت کرده بود که اگر وضع مالی تان خوب شد مدرسه بسازید، همسرم؛ اعظم حسنعلی هم در این زمینه مرا بسیار تشویق کرد و هر بار که از تهران به اصفهان می‏آمدم و بر می‏گشتم می‏پرسید مدرسه را چکار کردی؟ تا اینکه در یکی از همین سفرهایم به خمینی‏شهر‏، وقتی در دلیجان غذایم را خوردم و راه افتادم، از خدا خواستم که گذشتی به من بدهد تا بتوانم به این کار خیر رو بیاورم، یادم هست آن روز تنها سفر می‏کردم و از دلیجان تا خمینی‏شهر‏ پشت فرمان اشک می‏ریختم، همان روز رفتم اداره نوسازی مدارس اصفهان و شروع کردم.
*خودتان خواستید اولین مدرسه را در زادگاهتان بنا کنید؟
در اداره نوسازی از من پرسیدند می‏خواهی مدرسه‏ها را کجا بسازی؟ گفتم هر جای ایران فرقی نمی‏کند، آن‏ها پیشنهاد دادند اولینش را در شهر خودم بسازم.
*تا حالا(سال 1391) چند تا مدرسه ساخته‏ اید؟
236 تا. البته اداره نوسازی، هر مدرسه 2 طبقه را 2 تا مدرسه به حساب می‏آورد.
*چند تایش در خمینی ‏شهر‏ است؟
7 تا دو طبقه.2
*و بقیه؟
در اصفهان 48 تا، فریدن 12 تا، سنندج 10 تا، گیلان 10 تا، مازندران 11 تا، باغ بهادران 18 تا به اضافه یک آزمایشگاه و یک خوابگاه و...
*تا زمان مصاحبه آخرین مدرسه‏ای که در خمینی ‏شهر‏ ساخته ‏اید کی و کجا بوده است؟
آبان ماه سال 90 و در محله اسفریز به نام داورپناه 27.
*چگونه شهرها را برای مدرسه سازی انتخاب می‏کنید؟
این بستگی به برخوردها دارد، یک زمانی رییس آموزش و پرورش وقت خمینی‏شهر‏ در جلسه‏ای پشت میکروفون گفت: شهر ما دیگر به مدرسه نیازی ندارد، خب وقتی اینطور می‏گویند من هم می‏روم جایی که نیاز داشته باشند. مثلا یادم هست مقداری آجر و میل گرد در یک آبادی که اسمش یادم نیست ریخته بودم تا مدرسه بسازم اما مدتی گذشت و آموزش و پرورشش اهمیت نداد، آقای بهادران که آن زمان از مسوولان آموزش و پرورش باغ‏بهادران بود با وجودی که جانباز 75 درصد است و روی ویلچیر می‏نشیند خودش کامیون آورد و یکی‏یکی آجرها و میل‏گردها را با همت خودش بار کامیون کرد تا در باغ‏بهادران مدرسه بسازیم و من همانطور که گفتم وقتی این حرکت را دیدم به مرور 18 تا مدرسه و یک خوابگاه و یک آزمایشگاه آن جا ساختم.
*ظاهرا شما بنیادی برای استمرار کارتان بناکرده ‏اید؟
بله خیلی از اموال من به نام "بنیاد مدرسه سازی داورپناه و همسر" است و از زمان تاسیس تا همیشه همه درآمد این بنیاد صرف مدرسه‏سازی خواهد شد.
*در زادگاهتان چطور؟
یک شعبه از این بنیاد هم در خمینی‏شهر‏ است و حتما در اینجا‏ باز هم مدرسه خواهیم ساخت.
*در یکی از مصاحبه هایتان گفته ‏اید که تصمیم دارید هزار تا مدرسه بسازید، همینطور است؟
همانطور که گفتم خیلی از اموالم را در اختیار بنیاد قرار داده‏ام و بنیاد هر چه که درآمد داشته باشد، صرف همین کار خواهد کرد. تصمیم من این بوده است، امیدوارم که موفق بشوم. همیشه باید از خداوند چیزهای بزرگ خواست، من هر چه قدر خواسته ‏ام همیشه بیشتر داده است.
* در طول این سال‏ها که مشغول به مدرسه سازی هستید، هیچوقت به فکر درس خواندن افتاده ‏اید؟
من حفظیات خوبی دارم و هر شعری را خوب و راحت از بر می‏کنم، در بزرگسالی هم به مدرسه رفتم ولی چیزی یاد نگرفتم.
*شنیده ‏اید که می‏گویند هر دانه که بخشش کنی 70 دانه برداشت خواهی کرد، شما این را قبول دارید؟
این جز حقیقت چیزی نیست. چند وقت پیش رفته بودم کارخانه پسرم در تهران. به پسرم و پسر خاله ‏ام گفتم یک مطلب را به شما می‏گویم شاید به من بخندید اما مهم نیست، می‏گویم. اگر به مدرسه‏سازی رو بیاورید به ازای هر یک یا دو مدرسه‏ ای که خواهید ساخت 10 برابر به ثروتتان افزوده خواهد شد. به هر چه معتقد باشی همان برایت معجزه خواهد کرد. یک زمانی ما بچه بودیم می‏گفتند برگ از درخت بی‏اذن خدا نمی‏افتد ما این را نمی‏فهمیدیم اما حالا این را به خوبی درک می‏کنم اصلا این مدرسه‏ سازی خودش برای من تبدیل به کلاس درس شده است.
*تاکنون در مراسم شروع به کار مدرسه ‏ای که ساخته ‏اید، بوده ‏اید؟
بارها شاهد شروع به کار مدارسی بوده‏ام که هنوز گچ آن خشک نشده بود، و این نشان می‏دهد ایران نیازمند ساخت مدارس بیشتری است تا دانش ‏آموزان در مناطق محروم و فاقد مرکز آموزشی بتوانند دانش خود را افزایش دهند.
پی‏نوشت
1- محمدتقی داورپناه، فرزند رحمان متولد 1315 سده، خیر مدرسه ساز و بانی بنیاد داورپناه و همسر، چهره ماندگارخیر مدرسه‏ساز، فعال صنعت سنگ، سازنده صد‏ها واحد مدرسه در کل کشور.
2- ایشان یک کتابخانه تخصصی نیز در مرکز پزشکی تحقیقاتی درمانی حضرت رسول اکرم (ص) ساخته‏اند.

نوشتن دیدگاه