سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 Tuesday 7 May 2024 00:00

یکی ازخانه ‏های بهشت اینجاست
راوی: مرحوم حاج نادعلی سعیدی1
تاریخ مصاحبه: 4 تیر 1398
مکان مصاحبه: خانه مجیر دفتر خانه تاریخ و فرهنگ
محورهای گفتگو: خیریه خانه گلهای بهشت برین صفا
*به عنوان اولین سوال نام درست خیریه چیست؟
خانه گلهای بهشت برین صفا
*چرا به این شکل
هنگام ثبت به دلیل ثبت قبلی خانه گلهای بهشت مجبور شدیم برین صفا را به آن اضافه کنیم.
*چطور شد که به فکر تاسیس چنین مرکزی افتادید؟
در سال 1386 دکتر محمود سعیدی2 از اهالی محل گاردر با بنده تماس گرفت و گفت فکری دارم که می‏خواهم اجرا کنم و آن اینکه مرکزی برای نگهداری کودکان بی سرپرست تا 6 سال راه اندازی کنیم و از من خواست تا به او کمک کنم.
*و شما قبول کردید؟
بله و به دنبال مراحل قانونی کار رفتیم که دو سال طول کشید.
*پس از این مرحله طولانی آنهم برای کار خیر چه کار کردید؟
در تیرماه 1389به مناسبت ولادت امام علی علیه السلام مجلس جشنی با شرکت اهالی محل و علاقه مندان برپا شد و موضوع مطرح گردید. خروجی این جلسه انتخاب 30 نفر به عنوان هیات موسس خیریه بود. از بین آنها 12 نفر به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند و بنده هم از ابتدا تاکنون به عنوان مدیر عامل خدمت می‏کنم. لازم به ذکر است که هیچ فردی از اعضای هیات موسس و هیات مدیره ریالی بابت فعالیت‏های خود دریافت نمی‏کنند.
*مکانی برای نگهداری بچه ‏ها آماده شده بود؟
بله آقای دکتر سعیدی سهم وراث خانه پدری خودشان واقع در بلوار شهید منتظری را خریداری و آنرا در اختیار خیریه قرار داد و ما با هزینه حدود 25 میلیون تومان مکان را برای خانه گلها آماده سازی کردیم.
*بعد از آماده سازی مکان، تعیین تکلیف هیات مدیره و اساسنامه چه اتفاقی افتاد؟
فعالیت‏های خیریه زیر نظر بهزیستی می‏باشد آنها 8 کودک زیر 6 سال به خیریه تحویل دادند و کار عملا شروع شد.
*نگهداری این کودکان نیاز به افراد وارد داشته و هزینه هم دارد، چگونه برای حل آنها اقدام کردید؟
از همان آغاز 8 کارمند بودند که لیسانس آنها مرتبط با امور تربیتی بود. برای هزینه هم به افراد خیر در سطح شهر و محمودآباد مراجعه شد که ماهانه یا سالانه مبالغی را می‏پردازند خود دکتر سعیدی هم دایم کمک می‏کند.
*و همچنان در مکان قبلی مستقر هستید؟
خیر، چون ساختمان قدیمی‏بود و دایم نیاز به تعمیرات داشت و خاص فعالیت خیریه نبود به فکر ساخت یک ساختمان اختصاصی افتادیم تا اینکه در سال 1393 یکی از اهالی محل به نام حاج‏محمدعلی مختاری( قصاب) که به رحمت خدا رفت، زمین 1100 متری خود را که نزدیک مرکز بود به خیریه واگذار کرد و ساخت و ساز روی آن را با هزینه خیرین محلی و شهر و حتی خارج شهر شروع شد. این زمین در آن زمان حدود 600 میلیون تومان ارزش داشت.
*چگونه ساختمان را ساختید و بنا دارای چه مشخصاتی می‏باشد؟
نقشه تهیه شد و آقای سید ‏هادی نوریخش عضو هیات مدیره که فعال ساخت و ساز است سرپرستی ساخت آنرا پذیرفت. ساختمان ظرف مدت دوسال در دو طبقه و 7 واحد با زیر بنای حدود 2000 متر مربع و هزینه حدودی2 میلیارد تومان ساخته شد که خیریه در حال حاضر تنها از یک واحد آن استفاده می‏کند. ساختمان در اردیبهشت 1395 در سالروز میلاد با سعادت امام اول شیعیان با حضور خیرین، مردم و مسوولین کشوری و استانی و کشوری افتتاح شد.
*چرا از واحدهای دیگر آن استفاده نمی‏کنید؟
خیریه آمادگی دارد اما بهزیستی معتقد است اینگونه مراکز باید تعداد کمی‏کودکان را نگهداری کنند و حالت مهد پیدا نکند.
*بچه ‏های که توسط بهزیستی تحویل خیریه می‏شوند همگی یتیم هستند؟
خیر بهتر است بگوییم بی سرپرست هستند هرکدام قصه خود را دارند، یا پدر و مادرشان در قید حیات نیست یا زندانی هستند و یا والدین شرایط و توانایی نگهداری فرزند خود را ندارند.
*همه آنها از منطقه خودمان هستند؟
خیر از نقاط مختلف هستند.
*ساکنان خانه گلهای بهشت برین صفا در چه شرایطی زندگی می‏کنند؟
در بهترین شرایط، آنها مربی تحصیل کرده دارند، پزشک عضو هبات مدیره مرتب آنها را معاینه میکند، دکتر روانشناس آنها را تحت نطر دارد در صورت نیاز پزشکان خیر متخصص آنها را درمان می‏کند. بهترین غذا و میوه و تنقلات برای آنها تهیه می‏شود و خیرین آنها را طبق برنامه به گردش می‏برند.
*مرکز تا کنون چند کودک را نگهداری کرده است؟
حدود 120 نفر
*بنابراین دایم ورودی و خروجی دارید سرنوشت خروجی‏ها چگونه رقم می‏خورد؟
هرکدام به شکلی رقم می‏خورد. 50 درصد آنها فرزند خوانده می‏شوند، تعدادی بعد از شش سالگی به مراکز خاص نگهداری کودکان بالای شش سال با دستور بهزیستی فرستاده می‏شوند. گاه والدین آنها شرایط نگهداریشان را پیدا می‏کنند و طبق نظر دادگاه فرزند خود را تحویل می‏گیرند.
*به غیر از خدمات به کودکان ساکن خانه بهشت برین صفا، این خیریه برای دیگر کودکان نیازمند کاری می‏کند؟
اخیرا بندی به اساسنامه اضافه شد و بر اساس آن اجازه کمک به کودکان یتیم نیازمند درخانه خودشان داده شد.
*فعالیت در این حوزه نباید بدون خاطره باشد، برای خوانندگان تعدادی از آنها را نقل میکنید؟
بله خاطره زیاد است همانطور که نقل شد زندگی هرکدام از این بچه‏ ها خود قصه‏ای پند‏آموز است دو تا از این خاطرات یکی در رابطه با بچه‏ ها و دیگری مربوط به دنیای بزرگ خیرین را تعریف می‏کنم.
کودکی در مرکز نگهداری می‏شد که اسمش مهدی بود ولی به یوسف معروف شده بود چون داستانی شبیه حضرت یوسف داشت. ماجرا از این قرار بود که پدر این کودک در سن حدود دو سالگی مرحوم می‏شود و مادرش با فرد دیگری ازدواج می‏کند و ناپدری این کودک را تحمل نمی‏کند و نقشه‏ای برای حذف او می‏کشد. او را به بیابان‏های اطراف نجف‏آباد می‏برد و با انداختن چند پفک در چاهی کودک را به دهانه چاه می‏کشد و سپس او را به درون چاه هل میدهد. از اتفاق گله گوسفندی از یک خمینی‏ شهر‏ی از منطقه عبور می‏کند، سگ گله به بالای چاه می‏رود و صدا میکند و هر چه صاحب او تلاش می‏کند او را از دهانه چاه دور کند موفق نمی‏شود. چوپان مراتب را به 110 و آتشنشانی و سپاه نجف‏ آباد خبر می‏دهد تا در نهایت آنها به منطقه می‏آیند و بچه را در چاه زنده و آسیب دیده پیدا می‏کنند و ده روز بعد بهزیستی او را به مرکز ما تحویل می‏دهد. بعدها بچه برای من تعریف کرد روز اول پفک‏ها راخوردم و در روزهای بعد سوسک‏هایی که به بدنه چاه بودند و به این طریق زنده ماندم. البته مادر و ناپدری او هم شناسایی و به ده سال زندان و حبس ابد محکوم شدند.
اما در وصف دنیای خیران که حتی حاضر نیستند نامشان ذکر شود یک نمونه را ذکر میکنم. در هنگام ساخت مرکز روزی در محل قدیم نشسته بودم که فردی وارد شد و بدون اینکه خود را معرفی کند، گفت نیاز شما برای ساختمان خیریه چسیت و من گفتم حدود 2000 متر کاشی و لوازم دستشویی و حمام برای 7 واحد. او روی تکه کاغذی یادداشتی نوشت و گفت به نشانی این فروشگاه در خیابان خیام بروید و اقلام را دریافت کنید. موضوع را جدی نگرفتم ولی او دو روز بعد تماس گرفت که چرا نرفته ‏اید. به اتفاق چند نفر از اعضای هیات مدیره به مغازه مذکور رفتیم و کاغذ را نشان دادیم هنگام خرید خواستیم ملاحظه وی را بکنیم و اجناس با قیمت متوسط را انتخاب کردیم ولی خودشان گرانترین آنها را برای ما فرستادند.
پی ‏نوشت
1- سعیدی نادعلی
حاج نادعلی سعیدی، متولد 2 آذر 1338، فرزند قنبرعلی مدیر و دبیر باز نشسته آموزش و پرورش، کنشگر اجتماعی، فرهنگی مذهبی، و امور خیریه.وی بر اثر یک حادثه رانندگی درگذشت
2- سعیدی محمود
دکتر محمود سعیدی متولد 1343 خمینی ‏شهر، فوق تخصص جراحي قلب، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، عضو جامعه جراحان قلب اروپا.

نوشتن دیدگاه