دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 Monday 6 May 2024 00:00

سرایی برای پاکان
انجمن خیریه حمایت از مددجویان اوتیسم خمینی ‏شهر
راوی: زهرا کشاورز1
پرسشگر: سیمین سعیدی
مکان مصاحبه: مرکز موقت اوتیسم حمینی ‏شهر
محورهای گفتگو: چگونگی شکل‏ گیری مرکز اوتیسم در خمینی ‏شهر،اهداف و تحولات
تاریخچه: انجمن خیریه حمایت از مدد جویان اوتیسم خمینی ‏شهر اولین مرکز جامع ویژه حمایت از بیماران اوتیسم است که در شهرستان احداث گردید. فکر احداث یک مرکز خیریه شبانه روزی به منظور نگهداری از بیماران اوتیسم توسط خانم کشاورز که خود صاحب یک فرزند اوتیسم است، به وجود آمد و پیگیری شد. سختی‏های نگهداری از این مدد جویان و نیاز مستمر آنها به آموزش و تخصصی بودن این آموزش‏ها چنین فکری را در این مادر ایجاد کرد.
با شناسایی33 بیمار اوتیسم در ‏شهر لزوم تاسیس چنین مرکزی ملموس تر شد و «سرای پاکان ‏خمینی‏شهر» پس از سه سال و با پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد توسط خیرین در شهریور 1394 با رهن یک خانه توسط خانم‏ها کشاورز و زاهدی در خیابان شریعتی شمالی تشکیل شد.

 
*چه شد که به فکر بنیانگذاری یک مرکز حمایتی از بیماران اوتیسم افتادید؟
زمانی که فهمیدم فرزند اوتیسم دارم، جرقه ایجاد یک مرکز شبانه ‏روزی نگهداری از بیماران اوتیسم در ذهنم زده شد. پس از آن در رشته روانشناسی تحصیل کردم و با انجمن اوتیسم اصفهان نیز آشنا شدم، از طرفی با خانواده ‏های دارای بچه اوتیسم در ارتباط بودم و می‏دیدم که آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند و نیاز دارند که بعضی مواقع به منظور تجدید قوا و رسیدن به کارهای ضروری‏شان، بچه اوتیسمی خود را به شخص دیگری بسپارند و اغلب خانواده‏ها چنین شخصی را ندارند. علاوه بر این هیچ خانواده‏ای را نمی‏شناسم که دلش بیاید بچه‏ اوتیسمی را در مراکز غیر تخصصی نگه دارد، بنابر این در ذهن من این فکر به وجود آمد که چرا چنین مرکزی وجود ندارد.


*وقتی به ضرورت وجود چنین مرکزی پی بردید چگونه کار را ادامه دادید؟
در نتیجه تحقیقاتی که کردم متوجه شدم که خمینی‏شهر حداقل 33 بیمار اوتیسم دارد و بنابراین نیاز به یک مرکز آموزشی در این زمینه هست. تصمیم گرفتم از ظرفیت خیرین خمینی‏شهر برای تاسیس چنین مرکزی که در کنارش یک مرکز شبانه روزی هم باشد، استفاده کنم تا بچه‏های اوتیسم مجبور نباشند هزینه‏های هنگفتی بدهند و به خارج از شهر بروند.


*از فکر شما استقبال شد؟
سه سال برای تاسیس مرکز دوندگی و پیگیری کردم سنگ اندازی‏هایی هم در راهم به وجود آمد. در این مسیر با خانم زاهدی آشنا شدم که ایشان هم خودش بچه اوتیسم داشت. تصمیم گرفتیم جداگانه خودمان به عنوان هیات موسس مکانی انتخاب کنیم و یک انجمن و خیریه ویژه این معضل راه اندازی کنیم. اواخر تیرماه سال 1394 بود که مکان را انتخاب و از ابتدای شهریور آن را تحویل گرفتیم. در این مدت افراد و مسؤولین خمینی‏شهر را شناسایی کردیم و با رییس سابق شورای شهر (آقای پورشریعت) مرتبط شدیم. وی مرا به آقای حاج‏حیدری (شهردار) معرفی کرد و او خیلی با بنده همکاری نمود.


*لابد خیریه شما دارای هیات امنا می‏باشد، چه کسانی عضو آن هستند؟
بله هیات امنای مرکز با 18 نفر تشکیل شد. شهردار وقت، رییس بهزیستی وقت، رییس اتاق اصناف وقت، مدیر عامل وقت خیریه بقیه‏اله، مدیر خیریه همیاران بهزیستی، چند نفر از هیئت مدیره حسینیه باولگان از جمله آنها هستند.


*در بدو کار، هیات امنا چه گام عملی برای خیریه برداشت؟
آنها با شناختی که داشتند خیرین را دعوت به همکاری کردند و توانستند در آن زمان 43 میلیون تومان دریافت کنند.


*با این پول چه اقدامی کردید؟
خوب باید اول مرکز را تجهیز می‏کردیم و همین کار را هم کردیم. همزمان پس از طی مراحل اداری، خیریه را نیز به ثبت رساندیم. سپس به شناسایی خانواده‏ها و برگزاری جلسات برای آن‏ها پرداختیم.


*حالا مرکز ثبت شده بود و مکان موقتی داشت همه چیز ردیف بود و یا بایستی گام‏های دیگری بر می‏داشتید؟
خیر تا رسیدن به شرایط تقریبا مطلوب فاصله داشتیم و باید خیریه شناسانده و حمایت‏های مردمی جلب می‏شد. جشن‏های لادر و گلریزان گزینه‏های مناسبی برای این منظور بودند. در تیر 1395 به مناسبت میلاد با سعادت دومین امام شیعیان جشن با شکوهی در منطقه چشمه لادر برگزار شدکه در جشن مذکور کمک‏های مردم برای کودکان اوتیسمی جمع‏آوری شد.


*سرجمع کمک ‏های مردمی در این جشن چه میزانی بود؟
مردم خیر‏اندیش ‏خمینی‏شهر در جشن ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) مبلغ 78 میلیون تومان به صورت نقدی و تعهدی به مرکز نگهداری از کودکان اوتیسم ‏خمینی‏شهر کمک کردند. اهدای یک قطعه زمین جهت ساخت مرکزی برای نگهداری این افراد و همچنین 29 قطعه طلا از دیگر کرامت‏های ‏خمینی‏شهری‏ها به این قشر از جامعه بود.


*این حرکت شما یعنی استفاده از فضای جشن ‏های لادر در سال‏های بعد هم ادامه داشت؟
بله در سال‏های بعد خیریه در جشن ولادت امام حسن مجتبی (ع) با تعدادی از بچه‏های اوتیسمی حاضر می‏شد که هم مرکز را به مردم معرفی میکرد و هم صحنه‏های غرورآفرینی از احساسات پاک مردم جلوه‏گر می‏شد که حاصلش کمک به خیریه بود


*می‏شود نمونه‏های از این مهرورزی‏های مردم را در برنامه ‏های مذکور بیان کنید؟
در این سال‏ها شهروندانی که در جشن‏ حاظر بودند پس از آشنایی با موضوع، هر کس به فراخور توانایی و دارایی‏اش دست به جیب می‏شد و از حلقه ازدواج تا النگو و پلاک طلا و اسکناس هدیه می‏کردند.


*به غیر از جمع ‏آوری کمک‏ها در جشن‏های لادر برنامه جمع‏آوری عمومی کمک‏های مردمی هم داشته ‏اید؟
بله در دی 1396 در سرای پاکان جشن گلریزان با حضور خیرین و مسوولین شهری برگزار شد.


*در جشن مذکور چه مبلغی توانستید جمع ‏آوری کنید؟
در این گردهم‏آیی حدود 500 میلیون تومان مشارکت نقدی و غیر نقدی جهت حمایت از بیماران اوتیسم جمع ‏آوری شد.


*کار خودتان را در خانه‏ اجاره‏ای شروع کردید، هنوز هم خانه به‏ دوش هستید؟
خیر پس از جشن گلریزان که ذکر شد خانه‏ای به مبلغ یک میلیارد تومان واقع در خیابان شریعتی شمالی، برای بچه‏ های اوتیسم خریداری شد که مبلغ جمع‏آوری شده در گلریزان صرف پرداخت بخشی از هزینه خرید شد. البته درآن زمان به حدود 500 میلیون تومان برای تامین تجهیزات نیاز داشتیم.


*سوال دیگری که مطرح می‏شود این است که در ابتدای کار چیزی حدود 30 کودک اوتیسمی در شهر شناسایی کردید، این تعداد در سال‏های بعد افزایش یافت؟
تعداد ثبت نام شدگان مرتب افزایش ‏یافت به طوری که در اردیبهشت 1396 به 75 نفر و در پایان همان سال به 105 نفر رسید. در پایان سال 1399تعداد افراد تحت پوشش بیش از 120 نفر است که از این تعداد حدود 70 نفر خدمات مختلف دریافت و ده نفر آنها شبانه روزی از کل استان از مرکز استفاده می‏کنند، چون این مرکز تنها مرکز شبانه روزی استان است.
پی نوشت
1- زهرا کشاورز، پیشران تاسیس خیریه و مدیر عامل وقت.

نوشتن دیدگاه