چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 00:00

محمد علی شاهین

بیماری از ابتدای خلقت بشر تا کنون همواره گریبان افراد را می گرفته است . دانش محدود انسانها سبب می شده که در صورت ابتلای به یک بیماری با توسل به همه کس وهمه چیز حتی جادوگران محلی راهی برای رهایی خود ازدرد بیابند. نسخه های پیچیده شده در طول زمان گاه به باورهایی در درمان بیماری ویا جلوگیری از آن تبدیل شده است . گرچه به تدریج علم بشر در مورد علل وعوامل بیماریها وراههای درمان آنها رشد وتکامل یافته است وتخصص های متعددی در علوم پزشکی شکل گرفته و فن آوری هم به کمک تشخیص ودرمان بیماران آمده است ،اما متاسفانه هنوزحرف های این وآن که ریشه علمی ندارد به ویژه در بیماریهای مزمن وطولانی منجر به باورهای غلط در برخورد با بیماریها شده است البته نقش شیادان وتبلیغات وسود جویان را نباید در این میان ازیاد برد .گاه شبکه های ماهواره وحتی اماکنی چون باشگاه ها وآرایشگاه ها با مقاصد اقتصادی برروی محصولی تبلیغ می کنند که برای حل معضلی مفید است وبه فرد مبتلا القا می کنند که با مصرف این محصول افرادی بهبود یافته ویا فلان مشخصات را به دست آورده اندکه این شرایط یکی از زمینه هایی است که منجر به شکل گیری باورهای غلط شده است . به هر تقدیر بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص ویا مراکز درمانی تخصص ومشاوره های لازم برای شناخت صحیح ،پیشگیری، کنترل ودرمان بیماریها می باشد.
درست وغلط های دیابت
دیابت یا بیماری قند یکی از معروفترین و قدیمی‌ترین بیماری‌هاست و به همین دلیل باورهای نادرست فراوانی در مورد این بیماری وجوددارد.
به همین دلیل وابتلای حدود 20 درصد شهروندان خمینی شهری به این بیماری بر اساس برخی آمارها تعدادی از این باورها را
به نقل از سایت پزشکان بدون مرزباز گو می کنیم
1. مصرف زیاد و دایمی مواد قندی به‌خصوص قندهای ساده، می‌تواند در دراز مدت به فرسودگی و خستگی سلول‌های بتا، بینجامد اما دلیل نمی‌شود که هر کس قند زیاد مصرف می‌کند، مبتلا به دیابت می‌شود.
2.طب سوزنی، حجامت، انرژی درمانی و این قبیل اقدامات، ریشه علمی و آکادمیک در درمان دیابت ندارند و با عوارض همراه‌اند. البته بعضی از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در کاهش قندخون تا حدودی موثرند ولی هرگز نمی‌توانند به تنهایی جای داروهای شیمیایی (قرص‌ها) را بگیرند.
3. تریاک و یا هر ماده مخدر دیگر هیچ نقشی در درمان اساسی دیابت ندارند. مصرف تریاک و اعتیاد به آن، در واقع از چاله به چاه افتادن است و اعتیاد را برای بیمار دیابتی به همراه دارد.
4. مصرف محصولات دیابتی موجود در بازار درست است که در ترکیبشان (البته آنهایی که مجوز وزارت بهداشت دارند) به جای قند طبیعی از نوعی شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام استفاده شده است اما این محصولات اگرچه قند ندارند ولی دیگر ترکیبات آنها حاوی کالری است و این افزایش کالری روزانه دیابتی‌ها است که برای آنها مشکل آفرین می‌شود.
5. این درست است که میوه‌ها بسیار مغذی و حاوی فیبر و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند و باید در رژیم غذایی روزانه افراد موجود باشند ولی مصرف آنها به میزان دلخواه مجاز نیست. برای آنکه بدانید بدن شما به‌طور روزانه به چه میزان میوه نیاز دارد، از پزشک معالج‌تان راهنمایی بخواهید.
6. درست است که دیابتی‌ها به عوارض این بیماری (مانند نابینایی، مشکلات قلبی‌عروقی، ناراحتی‌های کلیوی و...) را خواهند داشت ولی اگر سطح قند خون خود را در حد طبیعی حفظ نمایند، احتمال بروز این عوارض بسیار کم است.
7.بعضی می گویند نیازی به اندازه‌گیری قند خون نیست چون اگر قند خون‌مان بالا یا پایین برود، آن را حس می‌کنیم.این عقیده خطرناک است چون این روش فقط بعضی اوقات درست است و در اکثر موارد شما نمی‌توانید عکس‌العمل مناسب را انجام دهید. بدون آزمایش معمول اندازه‌گیری گلوکز خون مانند پرواز کردن بدون چتر نجات است.
11- بعضی مواد غذایی ضددیابت وجود داردولی
یک ماده ی غذایی به تنهایی قادر به شکست دادن دیابت نیست. لازم است که چنین مواد غذایی در چهارچوب یک تغذیه ی سالم و اصولی مصرف شوند. چون به تنهایی کار از پیش نمی برند.

12 - فقط مواد غذایی شیرین باعث افزایش قند خون نمی شوند جون آنچه که باعث افزایش میزان قند خون می شود صرفا به مواد غذایی شیرین ختم نمی شود. نان تهیه شده از آرد سفید که اتفاطعم شیرینی نیز ندارد حاوی کربوهیدرات بوده و بیشترین تاثیر را در افزایش قند خون دارد. در صورتی که میوه ها به این اندازه قند خون را بالا نمی برند. افرادی که دچار دیابت هستند باید میزان کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی (به ویژه قند موجود در مواد نشاسته ای مانند برنج، سیب زمینی و غیره) را بدانند تا بهتر رژیم غذایی خود را کنترل کنند.

موارد بیشتر