یکشنبه, 18 شهریور 1403 Sunday 8 September 2024 00:00


محمدعلی شاهین
پژوهشگر تاریخ محلی، نویسنده، روزنامه ‏نگار
دو‏هفته نامه فرصت
اولین شماره: 20 خرداد 1388
ترتیب انتشار: دوهفته نامه
گستره فعالیت : شهرستان خمینی‏شهر
مباحث: خبری، فرهنگی، اجتماعی، میراثی
صاحب امتیاز: شهرداری خمینی‏شهر
اولین مدیرمسول: شهید حسین غفوری
اولین سردبیر: محسن حیدری فر
محل انتشار: خمینی ‏شهر
نخستین دوهفته ‏نامه شهرستان چگونه متولد شد؟
بررسی اجمالی تاریخ نشریات در منطقه بیانگر این موضوع است که شاید قدیمی ترین اخباری که از سده در یک رسانه چاپ شده است، اخبار دوران مشروطیت سده در روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان باشد. بعد از آن در دهه های 1310 و1320 اخبار و گزارشهایی از سده بخصوص بلدیه در روزنامه های استانی از جمله اخگر اصفهان چاپ می شد. با تعطیلی اکثر نشریات مستقل استان به خصوص بعد از کودتای سال 1332 این روند متوقف شد.
در دهه 1330 با تاسیس دفتر نمایندگی روزنامه سراسری اطلاعات در سده اخبار کمی از شهر در این روزنامه انتشار ‏یافت. در دهه 1330 دو تلاش جداگانه یکی از سوی شهرداری و دیگری اداره فرهنگ منجر به انتشار حداقل دو شماره نشریه شهرداری همایونشهر و نشریه وزین"فرهنگ همایون‏شهر" گردید که متاسفانه به خصوص به دلیل تقویت دیکتاتوری در کشور ادامه نیافت. همین دو شماره اسناد مهمی از دهه 1330 را در بردارد که نشان از اهمیت انتشار رسانه محلی دارد.
در دهه 1340 روزنامه کیهان هم در منطقه فعال شد و اطلاعات و کیهان اخبار متفرقه‏ای بیشتر حادثه‏ای از همایون‏شهر منتشر کردند.
در دیماه 1357 پس از پیروزی انقلاب اسلامی اخبار منطقه در نشریات نهادهای انقلاب شهر مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد و بنیاد شهید منتشر می‏شد. این نشریات به خصوص نشریه سپاه ضمن انتشار اخبار حوزه خود اخبار و گزارشاتی از کل شهر داشتند. بیش از یکسال این رویه ادامه نیافت تا با تشکیل اولین شورای اسلامی شهر با وجود اعضای فرهنگی مانند مرحوم دکتر الهیاری شورا مبادرت به انتشار ارمغان شورا به شکل ضمیمه روزنامه استانی نمود. دکتر الهیاری در گفتگویی در ارمغان شماره یک بر لزوم انتشار یک نشریه محلی تاکید نمود ولی انجام آنرا خارج از توان فرد اعلام و حمایت نهادهایی مانند شهرداری را لازم دانست. شاید همین تفکر موجبات انتشار نشریه داخلی شهرداری خمینی شهر با عنوان شهر و شهروند را فراهم نمود.
در چنین شرایطی فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر جای خالی یک نشریه فراگیر را حس می کردند و به همین دلیل دست به کار شده و تلاشهایی برای انتشار نشریه انجام دادند که منجر به انتشار نشریات دانشجویی و مراکز فرهنگی در حد محدود شد. چاچب، طلوع و سدژ از جمله آنها بود. جالب اینکه شهرداری خمینی شهر در سال 1380 اولین کلاس آموزش خبرنگاری را در شهر برگزار نمود که بعدا برخی از آموزش دیده های آن در فرصت فعال شدند.
شهر و شهروند با تغییراتی حدود 5 سال به فعالیت خود ادامه داد و با اینکه یک نشریه داخلی بود توانست اخبار شهرستان و مطالب میراثی و هویتی و آموزشی را منتشر کند. بی شک مطالب این نشریه اسناد خوبی را از نیمه اول دهه 1380 شهر در خود دارد.
اما مطالبات و انتظارات مردم بالاتر از وضع موجود بود و ضرورت یک نشریه محلی قوی روز به روز بیشتر حس می شد تا اینکه در سال 1387 شهرداری و شورای اسلامی ‌شهر تصمیم گرفت این خواسته دیرینه را عملیاتی کند. در این راستا از تعدادی از فعالان و اصحاب فرهنگی دعوت به عمل آمد و اولین جلسه در اوایل فروردین‌ماه 1387 در پارک پیروزی برگزار شد.حاصل این جلسه این بود که نشریه تحت نظارت شهرداری منتشر شود. پس از هفت ماه پیگیری، اولین شماره دو هفته ‌نامه در مهرماه 1387 با عنوان حضور انتشار یافت و یک شماره دیگر آزمایشی نیز چاپ گردید.
همزمان اقدامات و مکاتبات برای کسب مجوزهای لازم پیگیری شد. اولین مانع نام نشریه‏ بود که به دلیل وجود نشریه دیگری با همان عنوان در کشور بایستی تغییر می کرد و لذا نام فرصت پیشنهاد داده شد. این روند 9 ماه طول کشید و نهایتا اولین رسانه جامع محلی شهر در 20 خرداد ماه 1388 با عنوان فرصت تولد یافت.
در اولین شماره فرصت آمده است:
«فرصت نشريه ای شهری است که تلاش می کند در چارچوب اعتقاد و التزام کامل به نظام جمهوری اسلامی و ارزش های دينی، به دور از باندبازی ها و سياسی نگری های افراطی در مسير اعتدال گام بردارد و در چارچوب قانون و با رعايت اخلاق اسلامی به موضوعات و مسائل مختلف شهرهای خمينی شهر، درچه و کوشک بپردازد.
انتظار ما آن است که همه مديران، دلسوزان و شهروندان مبنای رابطه خود را با اين جريده بر اساس قانون مطبوعات تعريف کنند و با سعه صدر و تحمل بالای اجتماعی، ما را تا رسيدن به بلوغ رسانه ای ياری نمايند. اکنون که اين فرصت پيش روی ما و شماست با قلم و قدم و درم كمر به شكر آن بربنديم».
نشریه در شمارگان چهار هزار نسخه یافت. پانصد نسخه در اختیار شهرداری، پانصد نسخه در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شهرستان و مابقی در دکه روزنامه‌فروشی به فروش می‌رسید.
یکی از دغدغه‌های اصلی مشخص کردن مدیر مسئول بود که بایستی پاسخگوی همه مطالبی نشریه باشد و این مهم را شهید حسین غفوری عضو شورای وقت بر عهده گرفت و توانست تا زمان درگذشت بر تمامی مشکلات و فراز و نشیب ها فایق آید
در سالهای اولیه انتشار نشریه که بازار برگزاری جشنواره مطبوعات گرم بود فرصت توانست دو رتبه کشوری (دوم و سوم) و حدود بیست‌ و دو سه رتبه استانی کسب کرد.
بی شک فرصت اولین نشریه مکتوب فراگیر شهرستان است که توانست منشا تحولات در این زمینه باشد و همچنان پایدار بماند.
نقل از کتاب سرگذشت رسانه ها از سده به خمینی شهر

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر