شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00

محمدعلی شاهین
روزنامه‏ نگار، پژوهشگر تاریخ محلی و نویسنده


اسناد، کتب، اظهارات شفاهی، سفرنامه، و نشریات از منابع تاریخ نگاری محسوب می‏شوند. همین منابع در نگارش تاریخ محلی ابزار کار مورخ محلی می‏باشد، اما آنچه در بین آنها از اهمیت خاصی برخوردار است روزنامه‏ها و نشریات محلی می‏باشد چرا که روزنامه‏های کشوری معمولا اخبار چندانی از شهرهایی مانند شهر ما منتشر نمی‏کنند مگر اینکه خبرکشوری و یا جنجالی باشد. از طرف دیگر معمولا اینگونه شهرها مکانی برای نگهداری اسناد خود ندارند، همچنین به ندرت می‏توان سفرنامه‏ای اختصاصی در خصوص این مناطق یافت مگر مطالب پراکنده و گنگی که در بین سفرنامه‏هایی که از شهرهای بزرگ مثلا اصفهان نگارش یافته است. پس آنچه می‏ماند نشریات محلی و یا حداقل استانی است که در صورت وجود و شرایط مناسب و خبرنگاران کاربلد وقایع و رخدادها و اخبار جامع شهر را ثبت کرده‏اند. این مقاله قصد دارد به مناسبت روز خبرنگار با سیری در تغدادی از نشریه‏های استانی و محلی از مشروطیت تا سال پایانی قرن جاری پیشینه فعالیت مطبوعات محلی و بعضا استانی را در مستند کردن پیشینه شهرستان خمینی‏شهر روشن کند.


روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان
روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان ۱۵ روز پس از تشکیل انجمن مقدس ملی اصفهان (۱۳۲۴–۱۳۲۶)، در تاریخ یکشنبه ۲۱ ذیقعده ۱۳۲۴ منتشر گردید. بیان اصول مشروطیت، خلاصه مذاکرات اعضای انجمن و نقل وقایع شهری موضوع اصلی مقالات این روزنامه را تشکیل می‌داد. سراج‏الدین جبل عاملی موسوی مدیر این روزنامه بوده‌ است.
گرچه این روزنامه در اصفهان منتشر می‏شده ولی ازآنجا که مشروطه خواهان سدهی ارتباط تنگاتنگی با سران انجمن مذکور داشته و حاج آقا سدهی یکی از گرانندگان آن انجمن بوده، اخباری از مشروطه خواهان سدهی را انتشار داده است. از جمله این اخبار تشکیل قشون فداییان مشروطه و پیوستن مشروطه خواهان سده به آن، رژه مشروطه خواهان سدهی در خیابان‏های اصفهان، تجمع مشروطه‏خواهان سدهی در چشمه منظر در حضور حاج‏آقا نورالله و شرکت اهالی سده در مراسم عزاداری شهادت تعدادی از طرفداران مشروطه در عمارت چهلستون است.
روزنامه اخگر اصفهان
روزنامه اخگر در اصفهان چاپ می‏شد و دو دوره مختلف را طی نموده است. دوره اول از سال ۱۲۹۹ هجری شمسی شروع و در سال ۱۳۰۷ به اتمام رسیده است ولی به طور غیر منظم منتشر می‏شده تا اینکه در این سال بر طبق قراردادی مدیریت و مسئولیت روزنامه به عهده امیر‏قلی امینی مدیر روزنامه اصفهان واگذار شده است تا دور دوم روزنامه شروع گردد.
روزنامه اخگر تا سال ۱۳۲۲ انتشار یافته در این سال این روزنامه همراه با روزنامه های متعددی از سوی دولت توقیف گردید.
اخگر اصفهان اخبار سده را حدود 15 سال پوشش می‏داده است، در این مدت اخبار و گزارش‏های متعددی از سده منتشر کرده است. این اخبار شامل حوادث، سفر مدیران اصفهان به سده، تحولات عمرانی، راپورت‏های بلدیه، انتخابات انجمن بلدی می‏باشد. روزنامه گزارشی از سفر خبرنگاران همراه حکمران اصفهان در سال 1313 به سده با عنوان سده شهر است ده نیست چاپ کرده است. خوشبختانه این روزنامه که در واقع نقش یک روزنامه محلی را برای سده دردوران انتشار خود بازی میکرده مستندات بسیارخوبی از این دوره گذر و تحول در سده یعنی تشکیل بلدیه و اصلاحاتی که در شهر انجام شده، سیر اجرای تصمیمات کشوری مثل سجل‏دار شدن، متحدالشکل شدن لباس‏ها، احداث مریضخانه در شماره های مختلف خود دارد.


خبرنامه شهرداری همایون‏شهر
در دهه 1330 با تاسیس دفتر نمایندگی اطلاعات در سده اخباری از شهر در این روزنامه انتشار می‏یافت که درعمل نمی‏تواند سیمای تمام نمایی از شهر و مستند کردن تاریخ آن ترسیم کند. در همبن ایام شهرداری اقدام به انتشار نشریه‏ای داخلی نمود که اخبار اقدامات شهرداری و تحولات شهر را منتشر می‏کرد از جمله اخبار این نشریه پوشش سفر دکتر اقبال به سده است.


فرهنگ همایون‏شهر
در همین دهه اداره فرهنگ اقدام به انتشار سالنامه فرهنگ همایون‏شهر کرد. درفرهنگ همایون‏شهر سال 1339 که در دسترس است، گزارش‏های از تاسیس مدارس، ورزشگاه همایون‏شهر و مقالات میراثی از جمله در خصوص منارجنبان و مسجد جامع خوزان چاپ شده ‏است و استنادات خوبی در اختیار پژوهشگران قرار می‏دهد. در دهه بعد همچنان روزنامه اطلاعات و روزنامه کیهان در منطقه فعال بودند و اخباری از همایون‏شهر منتشر می‏کردند. همین روزنامه‏ها چند خبر محدود از اوج مبارزات مردم شهر در روزنامه‏های خود منتشر کردند.


نشریات نهادهای انقلابی
اخبار منطقه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات نهادهای انقلاب شهر، مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد و بنیاد شهید منتشر می‏شد. این نشریات هم اخبار حوزه خود را پوشش می‏دادند و هم اخبار و گزارشاتی از کل شهر داشتند. از بین آنها نشریه سپاه فعالیت گسترده‏تری داشت و گزارشات اجتماعی آن حتی منجر به تغییر بخشدار گردید. با شروع جنگ مطالب آن بیشتر به این حوزه اختصاص یافت. یکی از اولین‏ها و فعالان این نشریه محسن کیانی بود. این شهید والامقام رامی‏توان به عنوان اولین خبرنگار دفاع مقدس خمینی‏شهر به حساب آورد. وی گزارش‏ها و مصاحبه‏های زیادی از رزمندگان و مناطق عملیاتی تهیه و منتشر کرد. مدتی با صدا و سیمای سنندج همکاری می‏نمود و درعین حال مقالات احتماعی و فرهنگی نوشته و منتشر می‏کرد. یکبار در حین فیلمبرداری وتهیه گزارش از جبهه تیر به کف دست او خورد و مجروح شد.
محسن کیانی در سال 1341 در همایون‏شهر به دنیا آمد. تحصیلات خود را همراه کار و کشاورزی کنار پدر تا پایان دوره متوسطه ادامه داد. وی به مطالعه، هنر و ادبیات علاقه زیادی داشت شعر می‏سرود و نقاشی‏ می‏کرد. محسن در تاریخ 28/07/1362 در منطقه عملیاتی والفجر 4 به شهادت رسید.


ارمغان شورا
پس از شروع به کار اولین دور شورای اسلامی شهر این نهاد مردمی اقدام به انتشار یک خبر‏نامه داخلی با عنوان ارمغان شورا کرد. در بین مطالب این خبرنامه رخدادهایی از تاریخ شهر از جمله کلنگ زنی مجموعه فرهنگی آدریان، گزارش ستاد نوروزی سال 1379 و... را می توان یافت.
شهر و شهروند
از سال 1380 تا سال 1386 شهرداری ماهنامه‏ای داخلی با عنوان شهر و شهروند انتشار می‏داد. نشریه مذکور اخبار فعالیت‏های شهرداری را چاپ و از دیگر خبرهای شهرستان اخبار و مطالبی چاپ می‏کرد. یکی از دوران‏هایی که اخبار عمرانی و حوزه تحولات شهری پوشش داده شده است همین حدود 5 سال انتشار شهر و شهروند است که مستندهای خوبی برای تاریخ شهر به جا گذاشته است. خبر افتتاح پارک بهشت، اقدامات عمرانی در منطقه لادر، تقسیم خمینی‏شهر به چهار ناحیه، درگذشت آیت‏اله احمدی، نکوداشت استاد بلدی، افتتاح کتابخانه علی‏ابن ابوطالب و فرهنگسرای بعثت، راه اندازی مجموعه ورزشی مادر و.... از جمله اخباری است که در شماره‏های مختلف شهر و شهروند چاپ شده است. شورای اسلامی شهر درچه نیز گاهنامه‏ای تحت عنوان درچه نگین زاینده رود انتشار داده و می‏دهد.
باید یادآور شد که در این سال‏ها نشریات دانشجویی و مراکز فرهنگی از جمله نشریه کنگره شعر میلاد در حد محدود اخباری از شهر منتشر می‏کردند.
دو هفته نامه فرصت
از تحولات یک دهه اخیر در زمینه خبر رسانی و ثبت وقایع شهر و مستند کردن آن انتشار دوهفته نامه فرصت است. این نشریه از سال 1389 تاکنون با وجود تغییر و تحولات و فراز و نشیب‏هایی که داشته همچنان در زمینه خبررسانی مکتوب منبعی اساسی برای شهر محسوب می‏شود. نقش فرصت در رشد و ظهور خبرنگارانی که تاثیر به سزایی در فضای رسانه‏ای شهر و اتفاقات بعدی داشته‏اند برکسی پوشیده نیست. بهرحال با انتشار دوهفته نامه فرصت و تارنمای آن فرصت آنلاین به مدیر مسوولی شهید حسین غفوری اتفاقات شهر تقریبا پوشش داده شدند و تحولی در خبررسانی و پیوست آن ثبت وقایع شهر به وجودآمد.


صبح اندیشه
مدتی پس از انتشار فرصت نشریات دیگری در صحنه رسانه‏ای شهر ظاهر شدند ولی از بین‏ آنها تاکنون هفته نامه صبح اندیشه با رویکرد مقالات و گزارشات تحلیلی، اجتماعی، هنری، فرهنگی و تاریخی همچنان به انتشار خود ادمه می‏دهد.
حال که نقش رسانه‏های محلی در مستند کردن تاریخ منطقه و منبعی برای پژوهش در زوایای مختلف آن روشن شد، حفظ این اسناد گرانبها ضروری به نظر می‏رسد و لازم است نسخه‏هایی از آنها صحافی شده و در کتابخانه‏های بزرگ شهر، دفترخود نشریات و موزه اسناد نگه داری شود. البته نسخ بعضی از این جراید مانند نشریه شهرداری و فرهنگ همایون‏شهر از دهه.1330، روزنامه‏های کشوری که اخباری از شهر منتشر کرده‏اند و خبرنامه‏های نهادهای انقلابی در دسترس نیست و امید می‏رود خوانندگانی که به آنها دسترسی دارند، نسخ را به خانه تاریخ و فرهنگ خمینی‏ شهر واقع درخانه مجیر هدیه کنند.

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر