جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00


نظرات مختلفی در خصوص مسیرها، مراحل و زمان مهاجرت آریایی‏ها به فلات ایران مطرح است. به طور خلاصه مورخین معتقدند حدود دو تا چهارهزار سال پیش از میلاد آریایی‏ها به فلات ایران مهاجرت کردند و هر کدام از اقوام در محلی ساکن شدند. مادها در نواحی شمال غربی و بخشی از کوه‏های زاگرس شمالی و بخشی در نواحی جنوبی‏تر مستقر شدند. گروهی به نام پاری تاکنها (پری تاکنها) در نواحی ماربین، برخوار و جرقویه، اردستان و نطنز ساکن و اولین مساکن حصار‏دار و قلعه‏ای خندق‏دار را با حفر اولین قنوات به وجود آوردند. این گروه کشاورز و دام پرور بودند. اشتراک زبان و وجود برخی اسا‏می ‏با ریشه زبان مادها در این نواحی را از دلایل این ادعا ذکر می‏کنند.
دایره المعارف بریتانیکا، اصفهان و حوالی آن را ، قرارگاه اولیه نخستین آریایی‏ها دانسته که از حدود 1300 سال قبل از میلاد در آن ساکن شده‏اند.
طبق نظر استرابون مورخ و جغرافی‏دان یونانی اولین یک‏جا نشینی‏ها از طرف آریایی‏ها در نواحی مرکزی ایران صورت گرفته که ماربین نیز یکی ازاین مناطق بوده است.
کابا، کابی، گابیای، اسپادانا، پارتا‏کنه، پرتیکان، پرتیا کنه و پهله نام‏های است که برای مناطق مرکزی و حوالی اصفهان قبل از اسلام به کار ‏می‏رفته است. بعد از اسلام عراق عجم، اقالیم کوهستان و جبال برای این مناطق استفاده ‏می‏شده است.
بنابراین ‏می‏توان گفت نواحی برخوار، ماربین، گرکویه (جرقویه) و اردستان زنجیره‏ای از تمدن‏های کهن آریایی را در خود داشته و در مراحلی از تاریخ جزو مناطق مهم اداری، مذهبی و نظا‏می‏ حکومت‏های قبل از دوره اسلام بوده‏اند. تاسیسس سارویه، بنای مهربین و سه آتشگاه توسط شاهان کیانی و پیشدادی و برگزیده شدن این مناطق به عنوان پایتخت توسط شاهان کیانی از دلایل این ادعا ‏می‏باشد.
شهرستان جي، كهندژ، منطقه ماربين و روستاهایی از لنجان از سكونتگاه‌های اوليه درمنطقه اصفهان ذکر شده‏اند.
منابع:
یزدانی گزی، محمدعلی، گز و برخوار در گذرگاه تاریخ، اصفهان، هشت بهشت، 1394
شیخ‌صراف، منوچهر و همکاران، اصفهان در گذر زمان، انتشارات گلدسته، اصفهان،1393.
2

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر