چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 00:00

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سوالات متعددی پیرامون جنبه های متعدد بهداشتی روزه داری می شود اهم این پرسش ها عبارتند از:
روش های صحیح تغذیه ای در این ایام چیست؟
شرایط ورزش کردن برای روزه داران چگونه است
آیا بیماران می توانند روزه بگیرند
مادران شیرده چه کنند
تشنگی خود را چگونه برطرف کنیم
ازبین سوالات مطرح شده روش های صحیح تغذیه ای در ایام مبارک برای همگان مطرح است
روزه داران می خواهند بدانند که برنامه غذایی آنها هنگام سحری وافطاری چگونه باید باشد وشامل چه دسته ازمواد غذایی باشد، چه غذاهایی در طول روز آنها راتشنه می کند وچه مواد غذایی به تامین آب بدن آنها کمک می کند .عادات غلط تغذیه ای در این ایام چیست وروش علمی وصحیح باز کردن روزه وخوردن سحری کدام است؟
ازدید پزشکان وکارشناسان تغذیه روزه داری در صورتی مفید است که از اصول تغذیه ای صحیح پیروی شود . باید توجه داشت رعایت نکردن اصول علمی صحیح در افطاری وسحری همانند روش های تغذیه ای غلط در مواردعادی برای انسان زیانبار خواهد بود.
وعده های غذایی
در ماه مبارک حتماً باید سه وعده افطاری، شام و سحری رعایت شود.
غذاهای روزه دار باید شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات، گوشت، لبنیات، میوه ها و سبزیجات باشد.
سحری
متخصصان توصیه کرده اند که لازم است حتماً سحری میل شود . غذاهای گرم و تازه ودر عین حال متنوع مناسب سحری خوردن می باشند.باید از خوردن غذاهای خشک و سرخ کرده مثل کوکوها وکتلت ها خودداری شود .مصرف مواد غذایی پر فیبر وکربوهیداتهای پیچیده که دیرتر هضم می شوند مثل انواع غذاهای سبوس دار، سیب زمینی، حبوبات و میوه و سبزی توصیه می شود در حالی که خوردن شیرینی، غذاهای چرب و شور و آش، دوغ و نوشابه های گازدار و چای منع شده است.
سالادبخورید
مصرف سالاد باجوانه های خام و ماست هنگام سحری توصیه شده ودر این صورت نیاز انسان به آب را در طول روز تامین خواهد کرد.
افطاری
هنگام باز کردن روزه ابتدا می باید حتماً در وقت مقرر با خرما و آب ولرم روزه باز شود و خوردن شیر گرم و مقداری نان همراه پنیر و سبزی و یا سوپ یا آش رقیق غذاهای مناسب افطار هستند در ایام تابستان که شب ها کوتاه هستند کمی بعد از افطار مختصر می توان شام میل نمود و در زمستان و پاییز ساعتی بعد شام صرف کرد.
توصیه های عمومی در غذا خوردن
غذارا باید آهسته خوردوکاملاً جوید.غذا های مصرفی لازم است شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی وانواع سبزیجات باشد.باید دقت کرد چربی گوشت ها جدا شود «مثل پوست مرغ»و لبنیات مصرفی کم چرب باشد.استفاده از چربی حیوانی و روغن های جامدو غذاهای آماده توصیه نمی شود. درمورد سبک پخت وپز سرخ کردن غذاها توصیه نمی شود وروش آب پزکردن پیشنهاد داده می شود.
مصرف شیرینی در ماه رمضان
متاسفانه طبق یک باور غلط مبنی بر نیازبه شیرینی به منظور تامین انرژی بدن استفاده ازانواع شیرینی ها دراین ماه رواج یافته واین در حالی است که مصرف غذاهای بسیار شیرین و خیلی چرب «کیک های خامه ای، حلوای پرشکر زولبیا و بامیه وحتی چای نبات زیاد » ممنوع است .
مصرف مایعات
افطاری با نوشیدن آب عادت غلطی است که در نهایت موجب سوء تغذیه می شود.برای تامین آب مورد نیاز بدن لازم است در فاصله افطار تا سحر حدود 8 تا 12 لیوان آب نوشیده شود.
مصرف چای و قهوه نه تنها کمکی به رفع تشنگی در روز بعد نمی کند بلکه به ویژه نوشیدن آن در سحر سبب افزایش دفع ادارار واز دست دادن ذخیره آب و در نتیجه تشنگی می شود.
نوشیدن مایعاتی همانند دوغ و نوشابه های گازدارهنگام سحر مفید نیستوباید توجه داشت که آشامیدن مایعات به هرشکل دربین غذاخوردن عادت غلطی است که منجر به باز گشت اسید معده به بخش های فوقانی دستگاه گوارش می شود.

عوارض روزه داری غیر صحیح
در صورتی که روزه داران توصیه های گفته شده را جدی نگیرند وفرد از سبک تغذیه ای صحیح در سحر وافطار پیروی نکندعوارض بالقوه ای وی را تهدید می کند که سبب ورم معده، بهم خوردن کنترل دیابت، سردرد، از دست دادن آب بدن، یبوست و استرس می شود.
بیماران وروزه داری
بیماران دیابتی، کلیوی ،قلبی و عروقی ، ریوی ومبتلایان به کم خونی لازم است بامراجعه به پزشک متخصص ومشخص کردن دقیق مشکل خود تکلیف خود را در ارتباط با گرفتن روزه مشخص کرده ودر صورتی که می توانند روزه بگیرند برنامه ویژه غذایی ومصرف دارو را دریافت کنند.

موارد بیشتر