دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 Monday 6 May 2024 00:00

به نقل ازشبکه بهداشت خمینی شهر، 


گزارش های که از معدوم شدن دایمی قلیانها وبسته شدن قلیان کش خانه ها همه روزه مخابره می شود ، توتونهای که به بازار عرضه می شود وروی آن هشدار داده می شود که سرظانزا هستند، تخت های بیمارستانها که باهزاران دردسر وتنگنا سرپا می شودتاسوغات آورده های قلیانی را بلکه مداوا کند ومناسبت های که درمورد مصرف دخانیات وضررهای آن داده اعلام می شود وشعار های که انتخاب می شود مانند شعارامسال هفته ملی بدون دخانیات با عنوان "قلیان، سمی برای سلامت خانواده" از یک سووافزایش قلیان کشی از سوی دیگرومگر راه دیگزی هست جز هشدار دادنوبرشمردن خطرات

قلیان؛ سمی برای سلامت خانواده
سیگار را ترک کنید ولی قلیان را جایگزین آن نکنید!
بسیاری از ما درباره ضررهای سیگار می دانیم و نسبت به آن سخت گیر هستیم و اگر متوجه شویم فرزندمان سیگاری است او را توبیخ می کنیم و دچار نگرانی می شویم اما این حساسیت را درباره قلیان نداریم. قلیان را راحت به خانه های خود راه می دهیم و حتی اگر فرزندمان لبی هم به آن زد ناراحت نمی شویم و سخت گیری نمی کنیم. همچنین بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که قلیان از سیگار خطر کمتری دارد. در حالی که در بسیاری از موارد قلیان مضرتر هم هست. توتون قلیان بسیار نامرغوب است و موارد مصنوعی افزودنی به آن گازهای سمی زیادی تولید می کند.
قلیان 400 ماده سمی و سرطان زا دارد. تنباکوهای میوه ای علاوه بر این 400 نوع سم، مواد مضرتری نیز دارند که از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می شوند و می توانند باعث حساسیت، آسم شوند. نیکوتین که ماده اعتیادآور تنباکو است، باعث می شود فردی که قلیان می کشد برای تامین نیاز خود در طول زمان قلیان بیشتری بکشد، علاوه بر آن شما در هنگام کشیدن قلیان، پک های عمیق تری می زنید و همچنین مدت زمان زیادتری را صرف می کنید. در نتیجه، یک قلیان می تواند ده ها برابر یک سیگار دود و گاز سمی وارد ریه شما کند.
هر وعده قلیان معادل 100- 50 نخ سیگار است
بیش از 80 درصد افراد معتاد، ابتدا با سیگار شروع کرده اند
تحقیقات نشان داده افرادی که قلیان می کشند بیشتر از سیگاری ها مستعد اعتیاد به مواد مخدر و حشیش می شوند. هر چند کشیدن قلیان بلافاصله فرد را معتاد نمی کند اما در درازمدت آثار سوء خود را مشخص می کند. به عبارت دیگر قسمت عمده ای از اعتیاد و عادت به قلیان مربوط به آداب و رسوم کشیدن قلیان در برخی جمع های دوستانه و خانوادگی است که متاسفانه به دلیل باورهای غلط و عدم اطلاع از ضرر و زیان آن باعث می شود تا جوانان و نوجوانانی که در این جمع ها قلیان می کشند مورد نکوهش قرار نگیرند و نیز به دلیل بوی خوش، نداشتن سرفه و سوزش گلو، لذت و وقت گذرانی و ... با استقبال روبرو شود.
قلیان دود پرخطرتری از دود سیگار دارد. اگر می خواهید قلیان را از خود و خانواده و خصوصا جوانان دور کنید باید به این یقین دست پیدا کنید که قلیان مضر است در حالی که یک سوم قلیانی ها و بسیاری از کسانی که قلیان نمی کشند بر این باورند که قلیان هیچ تاثیری روی سلامت ان ها ندارد و حتی ضرر قلیان کمتر از سیگار است. آنها بر این باورند که به دلیل گذشتن دود قلیان از آب؛ دود توتون تصفیه می شود در حالی که حتی این عمل باعث تشدید عوارض توتون می شود.
ذغال قلیان مونوکسید کربن دارد. ذغالی که برای سوزاندن تنباکوی قلیان استفاده می شود خطرات قلیان را افزایش می دهد زیرا سوخت های ذغالی حاوی مونوکسید کربن، آهن و مواد شیمیایی سرطان زا هستند. قلیان اسانس های پر عارضه ای دارد. اسانس ها و عطرهایی که برای معطر شدن توتون استفاده می شوند، خود عوارض جداگانه و شدیدی را به همراه دارند. مشخص است که از سوخت این ترکیبات ناشناخته چندین ماده سمی، سرطان زا و کشنده تولید می شود.
درجه حرارت و دود ناشی از تنابکو در سیگار حدود 600 درجه سانتی گراد و در قلیان بسیار بالاتر است. از سویی ذغال های نیمه سوخته و سوخته آتشدان قلیان، گاز مونواکسید کربن را مستقیما به درون ریه ها انتقال می دهد و احساس گیجی بعد از مصرف تنباکو که افراد آن را نشانه مرغوبیت تنباکو می دانند، در واقع ناشی از آن است. یکی دیگر از مضرات قلیان، ناشی از اسانس های شیمیایی با بو و مزه میوه ای است که این نوع توتون ها بر اثر حرارت بالا هیدرولیز می شوند.
در مصرف قلیان، مکش ریوی است و باید ریه ها را پر کرد. در حالی که کشیدن سیگار، مکش دهانی است و دود آن قورت داده می شود. بنابراین دود قلیان که مضرتر است بامکش ریوی عمیق تر تا انتهایی ترین منافذ ریه نفوذ می کند.
در زمینه خاصیت آب در قلیان هم باید گفت بر خلاف دیدگاه هایی که افراد مصرف کننده قلیان مطرح می شود، آب قلیان در کاهش زیان های تنباکو، نقش اساسی ندارد. آب در واقع دو کار انجام می دهد؛ ابتدا این که دمای دود را پایین می آورد زیرا محفظه آتشدان دمای بسیار بالایی دارد که این امر استعمال دود ناشی از تنباکو را غیر ممکن می کند و از طرف دیگر آب، نقش صافی (فیلتر) سیگار را بازی می کند و مقداری از تار یا قطران حاصل از سوختن تنباکو را می گیرد که کدر شدن آب پس از قلیان کشی به خاطر حل شدن این مواد در آن است.
انتقال عفونت هایی که از قبیل سل، ویروس تبخال، میکروب هلیکوباکتر پیلوری (عامل زخم معده)، هپاتیت و ویروس های عال عفونت های تنفسی و سرماخوردگی و بیماری های روده ای تنها گوشه ای از بیماری هایی است که همگی از طریق مصرف قلیان مشترک انتقال می یابد.
همچین کشیدن قلیان می تواند باعث افسردگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی های قلبی و عروقی و زمینه سازی ابتلا به انواع سرطان ها گردد. اگزمای دست، مشکلات دندانی و تحلیل استخوانی فک و صورت از دیگر عوارض مصرف قلیان است.

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر