دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403 Monday 13 May 2024 00:00


دانشگاه صنعتی با وجود تازه تاسیس بودن بارها صحنه تظاهرات دانشجویان علیه رژیم پهلوی بود. در این دوران دانشجویان علاوه بر تظاهرات در محیط دانشگاه چندین بار به همایون‏شهر آمده و همراه مردم در خیابان‏های به تظاهرات و راهپیمایی ‏پرداختند. مردم شهر هم در دوران مبارزات بارها در برنامه‏های دانشگاه شرکت کردند. چندین گزارش از ساواک در خصوص این اعتراضات موجود است که یک نمونه آن چنین است:
سند شماره 48
تاریخ: 14/9/36 [14/9/1356]
پس از اینکه دانشجویان دانشگاه صنعتی آریامهر، در تاریخ 13/9/36 [13/9/1356] در محوطه اجتماع و تظاهراتی انجام دادند، پلیس ناگزیر به دخالت شده، چند نفر را دستگیر و به دستور ستوان یکم حق‌نیا افسر اعزامی از شهربانی مرکز لباس‏های آن‏ها را در‌آورده و با پیراهن و زیرشلواری به شهر اصفهان (ناحیه ژاندارمری) اعزام که از آنجا به پاسگاه همایون‏شهر هدایت می‌گردند. با تماسی که با افسر گارد به عمل آمد، یقین نداشت که تمام دستگیرشدگان مقصر هستند. ضمنا علت درآوردن لباس را اظهار نمود اگر به این نحو عمل نمی‌شد از دست پلیس فرار می‌نمودند. قائم‌مقام دانشگاه صنعتی آریامهر مراتب مجرمیت آنها را تایید ننموده و اظهار می‌دارد محرکین برای دانشگاه شناخته‌ شده‌اند بنابراین پاسگاه ژاندارمری در شب آن‏ها را مرخص و قائم مقام دانشگاه مقصرین را طی نامه‌ای به ژاندارمری معرفی می‌نماید.
پس از این اقدام توهین‌آمیز اعلامیه‌ای از سوی دانشجویان تهیه و منتشر شد:
تاریخ: 5/10/36 [5/10/1356]
موضوع: توزیع اعلامیه مضره
روز 29/9/36 [29/9/1356] چند برگ اعلامیه مضره که در آن از اعتصابات دانشجویی سراسر کشور و همچنین موضوع اعتصاب دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان و دخالت پلیس و لخت کردن 44 تفر از دانشجویان مطالبی نوشته شده بود در دانشگاه اصفهان پخش گردید. رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در گزارشی اسامی محرکین را به شرح زیر اعلام می‌کند: تیمسار سرتیپ بنی‌فصل فرماندهی ژاندارمری استان اصفهان به طوری که استحضار دارند پیرو درگیری بین مأمورین شهربانی و دانشجویان این دانشگاه در محوطه و داخل خوابگاه‏ها تعداد 44 نفر دانشجو و یا اقدام کنندگان ردیف اول در وقایع اخیر دانشگاه (دوشنبه هفتم آذرماه تاکنون) باشند تطابق نداشت. به همین دلیل به دادگاه همایون‏شهر گزارش شد که دانشگاه نمی‌تواند علیه 44 نفر فوق شکایت مستدلی ارائه دهد بنابراین دانشجویان فوق از پاسگاه آزاد شدند. اینک اسامی افرادی که طبق اطلاع واصله جزء محرکین یا اقدام کنندگان ردیف اول می‌باشد به استحضار می‌رسد: 1- شهرام واعظی 2- هاشمی فروشانی 3- مهرداد نیکدل 4- محسن ابراهیمی فرد 5- ابوالحسن بیگی گله‌زن افری 6- غلامحسن بازیاری 7- وحید بدیعی سبزوار 8- اردلان جعفری اصل 9- فرزاد شهابیان مقدم 10- فرید پزشک 11- محمد فدایی
منبع:
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد 1 (شرح مبارزات مردم استان اصفهان) / روزشمار: 13/9/1356 صفحه 71.