جمعه, 21 ارديبهشت 1403 Friday 10 May 2024 00:00


سابقه مبارزات برای ‏ردن نفت به مجلس ملی دوره شانزده و پیش از آن می‏رسد ولی دوره تاریخی ملی‌شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ با تصویب قانون ملی‏ شدن نفت به اوج خود رسید. اصطلاح نهضت ملی‌شدن نفت در اوج‌گیری مبارزات مردم به رهبری دکتر مصدق و آیت ‏الله کاشانی به کار می‏رفت. با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ طرفداران این نهضت سرکوب شدند، اما همچنان حامیان آنها تحت عناوین مختلف مثل جبهه ‏ملی و نهضت آزادی به حیات سیاسی خود ادامه دادند.
اسنادی از دوره تاریخی مذکور از شرایط سده در دست می‏باشد که نشان می‏دهد هواداران این نهضت در سده فعال بوده و اقداماتی در حمایت از دولت دکتر مصدق انجام دادند.
بر پایه دو سند از دو شخصیت وقت سده ارسال تلگراف‏های اعلام حمایت از شخصیت‏های نهضت و تدارک شرکت در انتخابات مجلس شورای ملی از جمله این اقدامات بوده است. یکی از این اسناد نامه امام جمعه سده آیت‏ الله حاج سیّد نورالله امامی ‏سدهی(1264-1357) فرزند آیت ‏الله حاج میرسیّد علی به آیت ‏الله کاشانی است در این نامه وی گزارشی از حمایت مردم سده از آیت ‏اله و نهضت ملی و جلوگیری از اهداف نامشروع مخالفان می‏دهد. امام جمعه در اطلاعیه ‏ای با عنوان مژده به عموم برادران دینی گزارش این اقدام خود را به مردم سده داده و از آنها می‏خواهد با حمایت خود نگذارند زحمات چندین ساله در راه اصلاح مُلک و ملت که مردم را از شکنجه و آزار اجنبیان رهایی نموده از بین برود و مجددا گرفتار بدبختی و بیچارگی شوند. همچنین از مردم می‏خواهد در انتخابات شرکت و با انتخاب افراد متدین و صالح این اهداف را محقق کنند.
اسناد دیگر نشان می دهد، دو تلگراف از آیت‏الله کاشانی و دکتر مصدق خطاب به رضا ابوالبرکات در جواب اعلام حمایت آنها از نهضت در ضمیمه روزنامه ندای دین چاپ شده ‏است که نشان از حمایت شخصیت‏ ها‏ و روحانیون از نهضت و دکتر مصدق دارد. دکتر سیدرضا ابوالبرکات دیباجی(1365- 1309) از طلاب جوان و فعال سدهی بوده که آنزمان در چهار چوب اتحادیه طلاب به فعالیت‏ های سیاسی اجتماعی می‏پرداخت. اتحادیه طلاب اصفهان در تلگراف اعلام حمایت خود از مبارزات دکتر مصدق و آیت‏ الله کاشانی به ضد استعماری بودن مبارزات آنها اشاره کرده و می‏نویسند، اجازه نخواهیم داد مشتی مزدور مردم را تحت اسارت و بردگی استعمارگران در بیاورند.
همزمان با آغاز انتخابات هفدهمین دوره مجلس شورای ملی، که بر خلاف سایر دوره‏ها به صورتی آزادتر برگزار گردید، علما، روحانیون و مردم برای همراهی با آیت‏الله کاشانی و دکتر مصدق وارد عرصه انتخابات شدند و از حوزه انتخابیه اصفهان و ماربین سید جمال ‏الدین ‏صهری، داوطلب شد.
حضور او با استقبال وسیع گروه‏های مختلف همراه گردید و روحانیون، اصناف و مردم مناطق مختلف در اصفهان و سده در بیانیه ‏های مختلف از او حمایت نمودند. از آنجا که حاج آقا جمال همراه و همگام با کاشانی و مصدق بود داوطلبی او را چند نفر از صاحب نفوذان بر نمی‏تابند و سعی نمودند با روش‏های مختلف مانع ورود سید جمال به مجلس شورای ملی شوند. بنابراین دو سه نفر در ورنوسفادران و خوزان در مقابلش ایستادند. این جریان به درگیری محلی منجر شده و یکی دو نفر کشته شدند و چند بار هم حاج آقا تهدید شد. سرانجام با بالا گرفتن حوادث، ایشان در بحبوحه انتخابات انصراف دادند.
چند سند در دسترس نشان می‏دهد که پس‏ از کودتا طرفداران رژیم شاه در برخی محلات جشن بر پا کرده و دار و دسته راه انداخته و تعدادی از طرفداران نهضت تحت تعقیب قرار گرفتند.
‏‏‫صورتجلسات شورای بخش ماربین در سال‏های 1332و 1333 نشان می‏دهد که در این سال‏ها به دستور کار این شورا که در حالت عادی به مسایل بهداشتی٬ عمرانی٬ و نیازمندی‏های بخش می‎پرداخت، مسائل امنیتی هم افزوده شد که مربوط به حوادث این سال‏ها می‏باشد.‬
در کتاب راویان ماربین جلد سوم در مطلبی با عنوان مصدقی های سده به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.