شنبه, 29 ارديبهشت 1403 Saturday 18 May 2024 00:00


ایسنا/اصفهان دومین همایش پاسداشت زبان ولاتی با عنوان اُوزون ولاتی در خمینی شهر، با هدف زنده نگه داشتن میراث چند هزار ساله و با حضور گویشوران این زبان برگزار شد.
شهردار خمینی شهر در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: خمینی شهر با نام تاریخی مهربین یکی از شهرهای تاریخی است که در قلب کهن شهر اصفهان واقع شده و گویش های آن یکی از کهن ترین گویش های کشور است.
علی اصغر حاج حیدری با بیان اینکه گویش ها و زبان ها، میراث فرهنگی و داشته های ملی ما هستند، افزود: هنگامی که یک زبان به دست فراموشی سپرده می شود و گویشوران آن کاهش می یابند، تنها آن زبان نیست که می میرد، بلکه تمام خرده فرهنگ هایی که با آن زبان مرتبط است نیز از بین می رود و نابود می شود که این خود یک فاجعه است.
شهردار خمینی شهر تاکید کرد: ثبت زبان ولاتی به عنوان یک میراث ناملموس و معنوی در خمینی شهر باعث می شود که بسیاری از خرده فرهنگ‌ها، آداب و سنن بومی و محلی، اشعار و دانش‌های بومی و محلی ارزشمند، حفظ شود.
حاج حیدری استقبال مردم را از این همایش ها دلیلی بر شیرینی این زبان دانست و اضافه کرد: در گذشته اکثر مردم محله ورنوسفادران به این زبان صحبت می کردند، اما کم کم جوانان از سخن گفتن به این زبان دوری کردند که این باعث نابودی یک زبان می شود.
به گفته وی برگزاری چنین همایش هایی می تواند این طرز تفکر اشتباه را تا حدودی برطرف کرده و توجه جوانان را به اهمیت حفظ زبان جلب کند.
وی در مورد ادبیات زبان ولاتی اظهار کرد: این زبان، صاحب ادبیاتی وزین و ماندگار است که شامل سروده‌ها، اشعار و ترانه‌هایی است که از سال‌های دور توسط شاعرانی که به زبان مادری خودشان عشق می‌ ورزیدند سروده شده است.
شهردار خمینی شهر به گستره این زبان در دیگر شهرها نیز اشاره کرد و گفت: شاعرانی بسیاری از جمله درویش عباس از شهر گز یا رضا مداحی از شهر کوهپایه و بسیاری دیگر از شاعران بنام ولاتی سرا بودند. در خمینی ‌شهر نیز شاعران به نامی چون اصغر حاج حیدری(خاسته)، سعید بیابانکی و حسین حاجی هاشمی سروده های شیرینی به این زبان داشته اند.