سه شنبه, 01 خرداد 1403 Tuesday 21 May 2024 00:00


اشاره: متن ذیل گفتگو با مجید اسماعیلی تهیه کننده و کارگردان جوان خمینی شهری و مدیر موسسه آوین رسانه است که طی سال های اخیر توانسته نقشی بزرگ در سینما و تلویزیون و حوزه انیمیشن ایفا کند. در این مصاحبه کوشیده شده است ضمن معرفی اجمالی موسسه وی و فیلم های تولیدی، دیدگاه های وی در زمینه فیلمسازی تبیین گردد.
اسماعیلی در گفتگو درباره انگیزه اش از ورود به دنیای پویا نمایی و به صورت کلی فیلم سازی هنر می گوید: در دوره ای که ما در آن حضور داریم فیلم سازی یکی از ابزارهای مهم ارسال پیام هاست، در اقتصاد موثر است و به طور طبیعی عرصه ای است که هنوز فتح نشده و دست نخورده ای باقی مانده است.
وی ادامه می دهد: البته کسانی رفته اند و کارهایی انجام داده اند اما اینکه سینما به طور جدی تحت تاثیر افکار دینی قرار بگیرد هنوز اتفاق نیفتاده است و کشور ما هنوز خیمه خودش را در سینما نزده و در واقع انسان هایی که استخوان دین داشته باشند خیلی نداریم. همه این مسائل باعث شد که به سمت فیلم سازی بروم و در این عرصه بیشتر فعالیت کنم.
اسماعیلی در کنار فیلم سازی، توجه خاصی به پویا نمایی دارد. وی در خصوص ویژگی های پویا نمای سایه های ملکوت می گوید: نرم افزار شبیه سازی حرم مطهر حضرت رضا(ع)، بزرگ ترین فضای شبیه سازی شده جهان اسلام است. این نرم افزار که به وسیله شرکت آوین رسانه با حمایت دانشگاه امام صادق(ع) و همکاری آستان قدس رضوی طراحی شده است، امکان زیارت مجازی امام هشتم(ع) را در یک فضای سه بعدی، با تمام جزییات فراهم می سازد.
وی ادامه می دهد: کاربر می تواند توسط این نرم افزار از هریک از ورودی های هشت گانه؛ باب الرضا، باب الجواد، شیخ طوسی، شیخ طبرسی، نواب و... با اذن دخول دلخواه، وارد فضای معنوی حرم شود، زیارت امام رضا(ع)، امین ا... و یا جامعه کبیره را قرائت کند، در همه رواق ها و صحن ها گردش نماید و با وارد شدن به روضه منوره ضریح مبارک را از نزدیک زیارت نماید.
بخش فیلم سازی شهید آوینی از چه سالی و با چه اهدافی آغاز به کار کرد؟
اولین کار موسسه ساخت مستندی در سال 79 بود که در سال 82 پخش شد و پیرامون جنگ آمریکا و عراق بود. کار بعدی فیلم انتظار بود که به کارگردانی آقای نوری زاد ساخته شد که بعد از آن بلافاصله در سال 81 ساخت سریال چهل سرباز شروع شد و هرچه جلوتر می رفتیم موسسه تخصصی تر می شد. به طور مثال زمانی موسسه 5 معاونت داشت که یکی از آنها تولید فیلم بود ولی به تدریج جایگاه آن در فیلم سازی بالا رفت.
موضوعاتی که شما برای فیلمسازی انتخاب می کنید موضوعاتی خاص است. دراین باره بگویید.
سوژه هایی که ما انتخاب می کنیم باید دارای چندین ویژگی باشد. نکته مهم این است که در سینمای دنیا مساله محور، فیلم ساخته می شود و اینگونه نیست که هرچه خواستند بسازند بلکه نگاه می کنند ببینند که چه مشکلی الان وجود دارد و در مورد همان مشکل فیلم می سازند. در جمهوری اسلامی چنین سازمانی که مساله محور باشد و بر اساس مشکلات جمهوری اسلامی کار کندموجود نمی باشد. لذا کارهایی که ما انجام می دهیم بر اساس همین عنوان است و نگاه می کنیم که چه چیز مشکل است و برای آن مشکل راه حل های رسانه ای پیدا می کنیم.
از ویژگی های سریال چهل سرباز که یکی از بهترین محصولات این موسسه است بگویید؟
از قدرت این سریال همین بس که تا به امروز سابقه نداشته است که از یک سریال فیلم سینمایی ساخته شود و در جشنواره فجر بیاید و این قدر مطرح شود. در جشنواره 3 سال پیش از سریال چهل سرباز یک فیلم سینمایی آمد به نام شاهزاده ایرانی که برای 5 سیمرغ بلورین کاندیدا شد و 3 سیمرغ بلورین و چندین جایزه گرفت و همچنین به بسیاری از کشورها رفته است.
شنیدیم فیلم سینه سرخ به جشنواره های بین المللی راه پیدا کرده است در مورد این فیلم توضیح دهید؟
فیلم سینه سرخ در جشنواره کوالالامپور انتخاب شد وجزو 5 فیلم برتر آسیا شناخته شد و دعوتی شده بود برای شرکت در آن جشنواره و خوشبختانه سفر خوبی هم بود چراکه مالزی کشور مستعدی برای همکاری است. این فیلم تا الان که 17 یا 18 جشنواره بین المللی رفته است مانند اسپانیا، ایتالیا، آلمان، آمریکا و حتی هند و الان در جشنواره راه ابریشم ترکیه می باشد. من چند سال پیش برای فیلم سینه سرخ در آلمان بودم و چون این فیلم در مورد سیدالشهدا است و حال و هوای خاص خودش را دارد وقتی فیلم تمام شد و مشخص شد که این فیلم بهترین فیلم منتخب داوران است نیمی از سالن که جوان های 15، 16 و 17 ساله بودند آن قدر شادی کردند و دست زدند که من بسیار جا خوردم.
در جلسه پرسش و پاسخ فیلم، بنده نیم ساعت فقط در مورد حضرت سید الشهدا صحبت کردم و آن کسی که انگلیسی من را به آلمانی ترجمه می کرد در چند جا بغضش گرفته بود و سالن یکی از عجیب ترین روز های خودش را داشت. همه ساکت بودند و می خواستند ببینند که موضوع این فیلم که یک کشیش مسیحی و روحانی مسلمان است چه می خواهد بگوید و این یک افتخار است برای ایران که فیلمش به جشنواره ها برود و اینگونه در دنیا بچرخد.
موسسه در زمینه پویا نمایی هم فعالیتی دارد؟
یکی از برنامه های ما کار کردن روی انیمیشن است. در همین سفری که بنده به مالزی داشتم دیدم که دنیا چقدر به دنبال ساخت انیمیشن است چراکه در انیمیشن صحبتی از سن نمی باشد و مخاطبش به گونه ای است که حتی اگر زبان را هم متوجه نشود ولی تصویر او را به سمت خودش می کشاند. شما هر چه تولید کنید در واقع دارید فرهنگ خودتان را نشان می دهید و هرکس بیشتر خودش را نشان دهد مطرح تر خواهد شد.