جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00


معرفی تعدادی از آثار محمدجواد جزینی

........

معرفی کتاب نجیب
کتاب نجیب مختصر و کم حجم، اما خواندنی، مجموعه‌ای است از هفت داستان کوتاه چهار- پنج صفحه‌ای که «نجیب » نام یکی از همین داستان‌های کوتاه است. هرچند تقریبا هر کدام از داستان‌ها به قلم نویسنده‌ای متفاوت از دیگر داستان‌ها نگاشته شده است، اما در تمام آن ها، در قالب اتفاقاتی گاه ساده، روحیات بسیجی و دلنشین جوانان مبارز در دفاع مقدس به خوبی نمایان گشته است و همین کوتاهی، سادگی و در عین حال جذابی، خواننده را تا آخر کتاب با خود می‌کشد. گفتنی است «محمدجواد جزینی » دو داستان از این کتاب حدود سی صفحه‌ای را به قلم طبع آراسته است.
اگر خیلی اهل کتاب خواندن نیستید یا اهلش هستید و حوصله مطالعه کتاب های حجیم را ندارید؛ همچنین اگر دوست دارید فرزند نوجوانتان هم با کتاب، سفری به خاطرات و اتفاقات تلخ و شیرین دوران هشت ساله جنگ تحمیلی داشته باشد، بهترین انتخاب برایتان «نجیب» است؛ کتابی خواندنی و کوتاه که حجم بسیار کمی هم دارد.
این کتاب 40 صفحه ای قابلیت جذب مخاطب از هر طیف و سنی را دارد. روایت های این کتاب ساده و صمیمی است. در 7 داستان کوتاهی که بیان می کند از هرچیزی حرف می زند و فقط میدان جنگ را روایت نمی کند. گاه به سنگر عراقی ها می رود و گاه سری به پادگان محل اسکان رزمندگان ایرانی می زند و از شوخی ها، خنده ها و شطینت های آن ها سخن می گوید.
البته داستان ها هم صرفاً زاده تخیل نویسنده نیستند، بلکه خاطراتی هستند که جواد جزینی آن ها را تبدیل به داستان کرده است. کلیت اثر در معرفی فضای جبهه ها به همه نسل ها مثمر ثمر است و چه بسا بعضی از روایت ها برای گروه سنی نوجوانان از جذابیت های بیش تری برخوردار است. همچنین حجم کم کتاب می تواند برای جذب این گروه سنی موثر واقع شود و در افزایش علاقه مخاطبان کودک و نوجوان برای مطالعه اثر و همچنین مطالعه دیگر آثار حوزه دفاع مقدس تاثیری مثبت بگذارد.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب نجیب
«بسم الله الرحمن الرحیم،
روحیات بسیج این پدیده استثنایی دوران جنگ در این کتاب، خوب تصویر شده است: شجاعت، پاکدلی، روح دینی، شوخ طبعی و .. در بدخوابی شب سه‌شنبه 70/9/19 مطالعه شد.»
..........
آن سفیدی / 1392
اين مجموعه داستان شامل 15 داستان كوتاه با موضوع جنگ و پيامدهاي آن بر زندگي مردم و جامعه است. البته نمي‌توان اين مجموعه را در حوزه دفاع مقدس قرار داد، زيرا بيشتر به مساله آسيب‌ها و پيامدهاي جنگ و زندگي مردم در سال‌هاي جنگ و پس از آن مي‌پردازد.
..........
الفبای داستان نویسی / 1388
ویژگی منحصر به فرد این کتاب، بیان فنون داستان نویسی با زبانی ساده برای نوجوانان و جوانان می باشد. نویسنده در کتاب «الفبای داستان نویسی» با زبانی گویا، داستان نویسی را آموزش می دهد. وی کوشیده است با زبانی ساده و کاملاً آموزشی، مراحل نوشتن داستان را توضیح دهد و به همراه انتقال اطلاعات لازم در این زمینه، تجربه ی شخصی خود را نیز به مخاطب ارائه نماید.
فهرست مطالب کتاب، بدین شرح است: نوشتن داستان را از کجا آغاز کنیم، نقشه کشی داستان، شخصیت، زاویه دید، ابزار نوشتن داستان و گفت و گو.
در انتهای تمامی فصول، چند تمرین وجود دارد که انجام دادن به دقت آن ها، به مرور و تعمق دانسته ها کمک فراوان می نماید.
......

خرم خونین جاودانه / : ۱۳۹۰ سه مقاله پیرامون ادبیات مقاومت .
در این کتاب به پژوهش دربارة ادبیات مقاومت و دفاع مقدس پرداخته شده است. کتاب حاضر، مشتمل بر سه مقاله با عنوان‌های تحلیل محتوایی کارنامة نشر کتاب دربارة خرمشهر؛ زنان اسطوره‌های ایثار: نگاهی به سیمای زنان در جنگ؛ و جلوة شهادت در داستان‌های جنگ است که نویسنده با استفاده از آنها به تحلیل داستان‌های دفاع مقدس پرداخته و موضوع‌های خرمشهر، ‌زن و شهادت را در این گونه داستان‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.
................
كتاب "خرمشهر"
به بررسي كارنامه جلوه خرمشهر در آثار مكتوب جنگ از سال 1359 تا سال 1385 پرداخته اين كتاب بيش از 540 كتاب منتشر شده درباره خرمشهر را تحليل كرده و جايگاه اين شهر را با شهرهاي مقاوم ملي سراسر جهان مقايسه مي‌كند.
...........
كتاب "گلستان‌آتش" كه 12 داستان جنگي را در بر مي‌گيرد، دومين كتابي است كه به صورت پژوهشي جمع‌آوري شده
..........
"کسی برای قاطر مرده گریه نمی کند"؛
این کتاب به مضامینی اجتماعی و وضعیت زندگی انسان معاصر امروز پرداخته است. زبان و روایت مهم ترین عناصر این داستان ها هستند. جزینی معتقد است: "در داستان های جنگ، به نوعی با داستان ضد جنگ مواجهیم به این معنا که اگر روایت غالب ادبیات متعهد، روایتی در ستایش جنگ است، این کتاب روایت تلخ تری از جنگ در داستانهای خود دارد.
..................
سفر به شهر زیتون / 1379
اولین کتابم را در قالب سفرنامه و با عنوان «سفر به شهر زیتون» وارد بازار کتاب کرده‌ام، این کتاب داستان وضعیت رودبار زلزله‌زده و حال و احوال ساکنان آن است.
..........
تاریخ تحلیلی رمان جنگ" اثری است از جزینی که کاری پژوهشی و در ارتباط با رمان های نوشته شده با موضوع ادبیات دفاع مقدس است که تمامی رمان های منتشرشده در این حوزه را از سال های 1359 تا 1385 مورد برررسی قرار داده است. این کتاب در مقام یک تحقیق درباره ادبیات پایداری از منظر تاریخی، تحلیلی و نیز مقایسه های آماری به بررسی آثار تولید شده پیرامون ادبیات پایداری می پردازد. در این تحقیق حدود 100 اثر بلند داستانی در قالب رمان از نظر ساختار و شرایط شکل گیری مورد بررسی قرار گرفته است.
.......
دوره ی ده جلدی به نام "آشنایی با گونه های داستان کوتاه"
جلد اول آن تحت عنوان داستان های پلیسی منتشر شده است. داستان های مینی مالیستی، داستان های جادویی و داستان های کودک و نوجوان، عناوین دیگر این مجلات است.
..............
آب، باد، آتش
بخش مهم و کلیدی داستان "آب، باد، آتش" محمد جواد جزینی بر دوش گفت و گو قرار دارد که با هوشیاری و مهارت هنری ساخته شده است. ترکیب بندی و ساختار داستان آمیخته ای از واقعیت و خیال است که به گونه ای نمادین ارائه شده است. او عنوان داستانش را از سه عنصر از عناصر اربعه انتخاب کرده است که عنصر چهارم یعنی خاک به مفهوم سرزمین و وجود آدمی نهفته است. آدمی که اسیر دشمن شده است و وجودش و سرزمینش مورد حمله دشمن قرار گرفته است و این اسارت برای او تن مجروح را به بارآورده و تشنگی و تکرار آن که مدام درذهن خواننده با کلمه آب تکرارمی شود، عنصری دیگر از حیات است. باد ( نشانه رهایی) و آتش (نشانه روشنی) را در این داستان جنگ تداعی می کند.