جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00

۱۱ دی ۱۳۹۳
خبرگزاری ایمنا: همزمان با رونمايي چهار جلد از مجموعه ۵۰ جلدي تاريخ شفاهي ايران در عصر پهلوي از دكتر مرتضي نورايي عضو هيات علمي گروه تاريخ دانشگاه اصفهان قدراني شد.
به گزارش ایمنا، دكتر مرتضي نورائي كه موفق به كسب عنوان برتر تاريخ شفاهي كشور شده است، فارغ التحصيل دكتري تاريخ معاصر از دانشگاه منچستر انگلستان مي باشد كه تا كنون بيش از ۷۰ مقاله علمي و پژوهشي و ISI در عرصه تاريخ معاصر ، تاليف ۱۰ جلد كتاب و ۵ جلد كتاب زير چاپ در كارنامه علمي ايشان مي درخشد.
نورائي اظهار داشت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به عنوان يكي از متوليان اصلي در تاريخ شفاهي پيوسته درصدد تاسيس آرشيو شفاهي در اين سازمان بوده و يكي از موفق ترين موسسات در اين راستا است.
وي در ادامه افزود : اين موسسه در ۱۵ سال گذشته توانسته است حجم وسيعي از خاطرات شفاهي و مشاهده فعال افراد مختلف را ثبت و ضبط نماي . يكي از پروژه هاي بزرگ ملي اين سازمان مجموعه تاريخ شفاهي ايران معاصر است كه در اين خصوص ،با بيش از ۵۰ نفر در طول ۱۰ سال مصاحبه انجام شده است.
نورائي در ادامه بيانات خود افزود: اين موسسه به عنوان مركزي براي حفظ آرشيو شفاهي و توليد تاريخ شفاهي متولي گراميداشت مورخين شفاهي در سال ۹۳ شد.
وي در ادامه در خصوص كسب عنوان برتر تاريخ شفاهي خود گفت: افراد مختلفي به عنوان كانديدا با پرونده هاي علمي مختلف،معرفي شدند كه از ميان آن ها با توجه به سوابق ممتد در عرصه ي مصاحبه ي فعال و توليد كتاب،مقالات و نظريه پردازي ،۵ نفر در سطح كشور انتخاب شده و به مناسبت رونمائيي از پروژه تاريخ شفاهي،تاريخ معاصر ايران و هفته پژوهش علاوه بر اينجانب از عليرضا كمره‌اي، محسن كاظمي، حجت الاسلام عبدالمجيد معاديخواه‌، حجت الاسلام سعيد فخرزاده و حسين دهباشي قدرداني شد.
نورائي در ادامه در معرفي تاريخ شفاهي اظهار داشت: تاريخ شفاهي روش گردآوري اطلاعات است كه به عنوان يكي از گرايش هاي اثرگذار و راهبردي در تاريخ آينده و تاريخ نگاري جاي خود را باز كرده است و كشور هاي مختلفي در اين عرصه فعال بوده اند ولي كشور ايران در منطقه خاورميانه،گام هاي فني و علمي پيش تر و وسيع تري نسبت به سايرين برداشته است.
وي در ادامه افزود: با توجه به دو حادثه مهم تاريخي انقلاب ۵۷ و دفاع مقدس ،زمينه مناسبي براي اين شق از تاريخ نگاري آماده شد.محققان درصدد بودند كه جنبه هاي مختلف اين دو اتفاق مهم را در ايران و خاورميانه و در عرصه بين الملل مورد بازبيني،بازيابي و بازسازي قرار دهند .بنابراين رفته رفته كارهاي پراكنده،اما مداومي چه در قالب مصاحبه با رزمندگان در مناطق عملياتي و چه در شكل مصاحبه با دست اندركاران انقلاب اسلامي،نخبگان و عموم مردم صورت گرفت و منجر به توليداتي در اين عرصه شد. اما اين فعاليت ها رفته رفته ضرورت نگاه علمي و متمركز تري را نشان داد.
نورائي در ادامه گفت: امروز شاهد آن هستيم كه موضوع هاي متنوعي تحت عنوان تاريخ شفاهي كه جاذبه هاي لازم را براي خوانندگان دارد پشت ويترين كتاب فروش ها قرار گرفته است. فلسفه تاريخ شفاهي در اين راستا چند صدايي كردن گذشته و تاريخ نگاري زواياي ساكت جامعه است كه مي توان گفت، تا رسيدن بدين منزل با تلاش متفكران مختلف تاريخ شفاهي در ايران تا حدودي مسير هموار گشته است.