جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00


در مراسم افتتاح اولین مرحله طرح چشمه لادر شهردار از دو نفر از نیروهای موثر در طرح آقایان گچکار و عمومی تجلیل به عمل آورد به همین مناسبت پای حرف های علی گچکار نشستیم.


چه شد که سر از چشمه لادر درآوردی؟
یک شب که آمدم خانه همسرم گفت از شهرداری با شما کار داشتند گفتم با من چه کار دارند او گفت حاج حیدری و کوچکی با شما کار داشتند آن زمان من شاگرد استاد کاظم سنگ کار هنرمندو معروف شهر بودم بالاخره متوجه شدم که حوض سازی و حجاری مرا شهردار وقت و بقیه تو چشمه گنجشکی دیده اند می خواهند یک هفته بروم چشمه لادر قرار است آنجا کارهایی بکنند 10//80 بود که آمدم چشمه لاد ر و هنوز یک هفته تمام نشده است این شروع حرف های علی گچکار مرد کوه و عمل و عشق به طبیعت و پاکی بود که استقامت و پایه ای را از کوه یاد گرفته و بیش از سیزده سال است پاسدار چشمه لادر شده تا رویاهایش تحقق پیدا کنند و چشمه لادر بشود مامن آنها که از هر چه کجی و ناراستی است از دود و دم گرفه تا رفتارهای ناپسند و می خواهند به طبیعت و پاکی های آن پناه بیاورند و شگفتی های آن آنها را به خدا رهنمود کند.
بعد چی شد؟
بالاخره آمدیم و کار را شروع کردیم مسیر ناهموار بود و جاده ای در کار نبود. پستی و بلندی ها باید پرمی شد و فضای مناسب در اطراف چشمه ایجاد می شد کامیون های خاک بی شماری آمدند تا گودالها پر شدند و راه هموار شد سکو سازی شروع گردیدپیمانکاری در کار نبود خودم دست و آستین بالا زده بودم حتی با یک کارگر کار
چرا پس از 13 سال کار تمام نشده است؟
با تغییر مدیریت ها و گاه تفاوت دیدگاه کار چشمه دچار رکود می شد و گاه تحرکی پیدا می شد تا اینکه امروز دوباره دارد کار ادامه پیدا می کند.
هیچ وقت ناامید نشدی؟
خیر می دانستم روزی بالاخره کسی پیدا می شود و عمران چشمه لادر شروع می شود
تنها در دل کوهستان حوصله ات را سر نمی برد؟
من هیچ وقت از تماشای طبیعت سیر نمی شوم ساعت ها می شود به سنگ ها و درختان که در دل سنگ رشد کرده اند و چشمه و آبشار و پرندگان و حیوانات نگاه می کنم فردا هم دوباره اگر به آن مناظر نگاه کنم انگار چیز نویی دیده ام من حجار و سنگ کارم می توانم مناظری در گوشه گوشه این کوه به شما نشان بدهم که ما هرترین نما کارها قادر نیستند یک متر آن را اجرا کنند حتی وقتی به شهر می روم زود خسته می شوم و می خواهم دوباره به دامن طبیعت برگردم.
در این مدت با شما بدرفتاری و تندی هم شده؟
مواردی بوده ولی من به خاطر عشقم به ادامه طرح لادر کوتاه آمده و مقاومت کرده ام از آنها گذشته ام مهم این است که این جا برای عموم مردم آماده شود.
شلوغترین روزهایی که از لادر سراغ داری کدام هستند؟
به جز روزهای تعطیل دو تا نیمه شعبان، یکی چند سال پیش وقتی کمالی شهردار بود و یکی همین چند روز پیش در جشن افتتاح گام اول طرح چشمه لادر

برنامه فرهنگی هم اینجا اجرا می شده؟
بله پنج سال روزها یکشنبه تعدادی از شاعران و هنرمندان اینجا می آمدند و شعرخوانی می کردند.
چه کسانی به چشمه لادر رفت و آمد می کنند؟
به جز مردم خمینی شهر و شهرهای اطراف مثل شاهین شهر، نجف آباد، گز و برخوار، خورزوق، اصفهان
اردوهای زیادی از دانش آموزان و دانش جویان به این منطقه می آیند.
چرا صفه نمی روند اینجا می آیند؟
خودشان می گویند به دلیل سکوت خوب، مسیرهای کوه پیمای راحت و سالم وطبیعت خاص آن
خاطراتی از روزهای تنهایی در چشمه لادر داری؟
بله بسیاری از وقت ها حیواناتی صبح ها زود به خصوص مواقعی که هوا سرد بود می آمدند پای چشمه که تماشای آن خاطره انگیزترین خاطره ها برای من است و این که دیگر نمی آیند غم انگیز تر ودیگر اینکه در مدتی که فعالیت عمرانی کم بود پای دوستانی که در دام اعتیاد افتاده بودند را به چشمه باز کردم ونهایتا توانستم حدود ده نفری از آنها را ترک بدهم که اکنون خانواده آنها دعاگوی من هستند.
آیا تنها بودن توی این منطقه اثری هم روی شما داشته؟
بستگی به دیدگاه دارد درسهای زیادی گرفته ام در اخلاق و رفتار من و از بین بردن خصوصیات بد موثر بوده است
کوه چه چیزهایی دارد که شما را پابند خود کرده؟
گوشه گوشه کوه زیبایی است و اعجاز خداوندی وصف ناکردنی است دیدنی است من هر چه الان توصیف کنم که بالای چشمه لادر چه مناظری هست شما تا نبینید نمی توانید ارتباط باآن برقرار کنید سنگ ها وچینش آنها دره ها، گل ها، حیوانات همه و همه آن قدر زیبا هستند که هیچ معمار و هنر مندی نمی تواند آن را درست کند
شب ها هم کسی این جا می آید؟
بله به خصوص حال که نور پردازی آن قسمتی انجام گرفته و بقیه در حال انجام است معمولا عصر به بعد مردم برای دیدن مناظر بکر و استفاده از طبیعیت اینجا می آیند.
از شگفتی های چشمه لادر برایمان بگویید
وقتی باران می بارد و یا برف می آید زیباترین و شگفت ترین مناظر طبیعی دراین منطقه خلق میشود، مردم هم فهمیده اند در چنین مواقعی سیل جمعیت است که به این جا سرازیر می شود دیگر این که در سردترین هوا که حتی یخبندان است چشم غربی آب گرم و هوای گرم دارد در عین حال جلوی همان منطقه هم قندیل های زیبایی شکل می گیرد و دها منظره شگفت دیگر.
چشم انداز آینده چشمه لادر را چه می بینید؟
روزی را می بینم که انشاء الله به زودی سکوها تا پای چشه غربی پیش می رود نورپردازی همه زوایای این منطقه خیره کننده را برجسته می کند نهرها از پای چشمه غربی و آبشار تا آبنمای موجود ساخته می شود آبهادر فصل پر باران به سمت حوضچه ای که به طور طبیعی آبها به آنجا می رفته می رود با این تفاوت که با عایق بندی محل آب برای فضای سبز در آنجا جمع می شود و آب آشامیدنی هم به زودی به محل می رسد.
مرخصی هایت را به کجا می روی؟
در طول این ده چهارده سال فقط برای فوت پدر و مادرم و یکی از نزدیکان مرخصی گرفته ام و اگر هم قرار است جایی بروم دوباره به چشمه ها و آبشارهای لادر و لاوه و هورموده ، گنجشکی و حسن و حسین و غم بر می روم چون این مناطق کمی با هم فرق دارند هورموده دنج ،حسن و حسین و غم بر چشم انداز و لاوه عظمت و لادر همه چیز دارد. خانواده ام هم هیچ مشکلی با کار من ندارند و مثل بقیه زندگی عادی خودشان را می کنند.