جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00


 به گزارش خبرنگار فرصت، شهرداری قطعه زمینی به مساحت180 متر مربع را در خیابان امام شمالی در اختیار اداره کل انتقال خون استان گذاشت تا پایگاه انتقال خون خمینی شهر پس از 30 سال بالاخره شکل بگیرد.
مسؤول ستاد هماهنگی اهدای خون در خمینی شهر درباره تاریخچه تشکیل این ستاد در شهرستان گفت: این ستاد ایام تاسوعا و عاشورای سال 1360 برای اولین بار در شهرستان شروع به کار کرد و چادری در میدان امام برای خونگیری سرپا شد. رضایی از اهدای 150 واحد خون در آن سال توسط خمینی شهری ها خبر داد و گفت: از آن زمان تا کنون این طرح بدون وقفه همه ساله اجرا شده است تا آن جا که در سال های اخیر خمینی شهر نه تنها در استان که در سطح کشور هم به رتبه ای ممتاز در این عرصه دست یافته است. وی در پاسخ سوال خبرنگار فرصت مبنی بر اینکه چرا با وجود این استقبال هنوز پایگاه ثابتی برای انتقال خون در این شهرستان دایر نشده است، گفت: اوایل دهه 60 به همت نماینده وقت؛ آیت اله احمدی پایگاهی ثابت در درمانگاه جنب بیمارستان شهید اشرفی برپا شد اما چند ماه بیشتر دوام نیاورد و چون با عدم استقبال مردم در طول سال مواجه شد به تعطیلی انجامید. رضایی در ادامه از تشکیل پایگاه ثابتی در اواخر دهه 70 خبر داد و افزود: زمانی که خیریه ولیعصر (عج) از ساختمان واقع در خیابان امام شمالی به محل فعلی تغییر مکان داد این ساختمان در اختیار اداره کل انتقال خون استان قرار گرفت و پایگاه انتقال خون شهرستان طی مراسمی در دهه فجر همان سال افتتاح و با تامین 2 نیرو شروع به کار کرد. به گفته رضایی از آن جا که این ساختمان در کوچه ای بن بست در خیابانی یک طرفه واقع شده بود باز هم با عدم استقبال روبرو شد به طوری که روزانه تنها یکی دو واحد خونگیری انجام می شد و از آن جا که تجهیزات تجزیه خون در این مرکز وجود نداشت، هر شب لازم بود خون ها به اصفهان برسد و چون هزینه ها صرف نمی کرد، این پایگاه هم چند ماه بیشتر دوام نیاورد و به تعطیلی انجامید.

میان حجامت و اهدای خون رابطه معکوس وجود دارد؟

مسؤول روابط عمومی اداره کل انتقال خون اصفهان درباره عدم استقبال شهروندان خمینی شهر برای اهدای خون در طول سال گفت: هر چه مراکز حجامت در شهر بیشتر باشد اهدای خون کمتر می شود به اضافه اینکه هر کس حجامت کرده باشد به سبب مسائل بهداشتی تا یک سال اجازه اهدای خون ندارد. دکتر سعیدرضا فاطمی نیا که خود از پزشکانی است که در مطب خود خدماتی مثل حجامت را ارائه می دهد، در این باره گفت: میان گرایش به حجامت و کاهش اهدای خون هیچ رابطه ای نمی بینم چراکه اگر بنا باشد حجامت در اذهان مردم جای اهدای خون را بگیرد، با وجود این همه مرکز حجامت در شهر اصفهان که قابل شمارش هم نیست چگونه روزانه این همه اهدای خون در دو مرکز خواجو و بیمارستان شریعتی صورت می گیرد؟ فاطمی نیا در ادامه افزود: متاسفانه سازمان برای بدنام کردن حجامت، از کسانی که حجامت کرده اند تا یک سال به بهانه مسائل بهداشتی خون نمی گیرد و این از نظر ما هیچگونه دلیل منطقی ندارد چراکه حتی اگر حجامت در شرایط غیر بهداشتی هم انجام شده باشد فرقش با یک مصدوم تصادفی که مثلا با موتورش تصادف کرده و پایش دچار زخم شدید شده به طوری که استخوان هم بیرون زده باشد و با گرد و خاک جاده هم در هم آمیخته باشد چه فرقی دارد؟ آیا در زمان خونگیری هرگز از کسی می پرسند که در یک سال اخیر دچار چنین حادثه ای شده است یا خیر؟ وی در ادامه گفت: گذشته از آن مگر همه خون های اهدایی مورد آزمایش قرار نمی گیرند پس چه لزومی دارد که پیش از خونگیری سوالی در رابطه با حجامت از خون دهنده پرسیده شود؟ فاطمی نیا در پایان گفت: زمانی که پایگاهی ثابت در شهرستان دایر شود معلوم خواهد شد که شهروندان استقبال خواهند کرد یا نه؟ کمااینکه الان هم همشهری های ما برای اهدای خون به پایگاه های اصفهان مراجعه می کنند. مسؤول روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان نیز در اینباره گفت: طبق آماری که از پایگاه های اصفهان گرفته ایم تعداد زیادی از اهدا کنندگانِ مستمر، خمینی شهری هستند و از همین رو اقدام به احداث پایگاه نموده ایم. رضایی هم در این باره افزود: از آن جا که روند کار سازمان از حالت دستی خارج شده و همه امور به صورت الکترونیکی انجام می شود و اطلاعات شخصی اهدا کنندگان ثبت می شود، دریافته ایم که حدود 90-80 اهدا کننده خمینی شهری هر 3 یا 6 ماه یکبار به طور مستمر اقدام به خون دهی می کنند و در صورتی که پایگاه در شهرستان دایر باشد تا اصفهان نخواهند رفت.

پایگاه انتقال خون خمینی شهر در گیر و دار بودن یا نبودن

رضایی همچنین در رابطه با روند تشکیل پایگاه انتقال خون در خمینی شهر در این سال ها گفت: در دوره اول شوراهای اسلامی شهرها با پیگیری های حاج آقا رضا صهری قرار شد شهرداری 400 متر از پارکینگ مقابل بیمارستان شهید اشرفی را در اختیار سازمان بگذارد برای احداث پایگاه ثابت. در همان ایام بود که زمین مالک شخصی پیدا کرد و طرح مدت ها معطل حکم دادگاه ماند تا اینکه قرار بر این شد که بخشی از این زمین که در انتهای کوچه بن بست بود به ما بدهند اما سازمان نپذیرفت و گفت: ورودی پایگاه باید در خیابان اصلی یا حداقل کوچه اصلی باشد و همین شد که شهرداری قطعه زمینی را که در میدان کوزه بود به ما داد، قرارداد تنظیم شد و 35 میلیون تومان اعتبار هم بابت ساخت و ساز تصویب شد اما اینبار هم احداث پایگاه انتقال خون خمینی شهر به بن بست خورد! مسؤول ستاد هماهنگی اهدای خون در خمینی شهر ادامه داد: پیرمردی که خانه اش برِ میدان کوزه بود جلوی لودر خوابید و گفت: اجازه نمی دهم خانه ام را کور کنید. آن زمان فرمانداری به کمک اداره کل انتقال خون آمد و ماموران نیروی انتظامی را در میدان کوزه مستقر کرد تا ساخت و ساز شروع شود اما از آن جا که قصد سازمان انجام یک کار مردمی بود نخواست که با مردم درگیر شود و در نتیجه از خیر آن زمین هم گذشت و پول به خزانه دولت برگشت! وی در حالی از کار مردمی حرف می زند که به همین راحتی این شهرستان یک فرصت دیگر برای برخورداری از این امکان را از دست داده است. مسؤول ستاد هماهنگی اهدای خون در توضیح اینکه چرا به خاطر یک اقدام غیرقانونی از جانب فقط یک شهروند باید یک شهرستان از این امکان محروم شود آن هم در زمانی که مسؤولان از اجرای طرح حمایت می کنند، گفت: اصلا آن زمین مساحت کمی در حد 90 متر داشت و مناسب نبود با این وجود مسؤولان اداره کل برای اثبات حسن نیت خود قرارداد را پذیرفتند. رضایی در حالی از حسن نیت اداره کل حرف می زند که شهروندان از زمینی پشت بانک ملی مرکزی سخن می گویند که "مرحومه فرقانی" سال ها پیش وقف بانک خون کرده اما همچنان بلااستفاده و بایر رها شده است. رضایی در توضیح این مطلب گفت: ما چند بار به سراغ این زمین رفتیم اما ظاهرا تبدیل به حسینیه شده است. این در حالیست که منابع مطلع در این مورد می گویند: این زمین فقط چند سال آن هم تنها در دهه اول محرم به عنوان خیمه عزاداری استفاده می شد و اخیرا همچنان بلااستفاده مانده است. به گفته رضایی چند سال از ماجرای زمین میدان کوزه گذشت تا شهرداری تصمیم گرفت درمانگاه شماره 3 واقع در خیابان امام شمالی را از شبکه بهداشت با زمینی معوض به تملک خود درآورد. ساختمان 270 میلیون تومان قیمت شد و شهرداری آن را تحویل گرفته و با حفظ مالکیت به اداره کل انتقال خون داد. ساختمان فرسوده بود و از آن جا که پایگاه انتقال خون نیاز به شرایط خاص بهداشتی دارد نیاز به 40 میلیون بودجه برای بازسازی داشت. اگرچه هزینه بازسازی از جانب سازمان یا خیرین تامین می شد اما اینبار شورای شهر با صرف هزینه ای در حد 270 میلیون برای پایگاه انتقال خون از جانب شهرداری مخالفت کرد و گفت: ساختمان را 5 ساله از شبکه اجاره می کنیم اما سازمان مخالفت کرد چراکه برایش صرف نمی کرد که با صرف این هزینه برای تعمیرات تنها 5 سال در اختیارش باشد و همین شد که ساختمان را علی رغم صرف هزینه ای که برای تعمیرات کرده بود، دوباره تحویل صاحب اصلی داد.

رضایی در نهایت از قطعه زمینی خبر داد که شهرداری با معوض 2 پلاک زمین در همان محدوده از مالک خریده و در اختیار سازمان قرار داده است. اداره کل انتقال خون برای ساخت و تجهیز از فرمانداری تقاضای تصویب 150 میلیون تومان اعتبار کرد که به دلیل شرایط اقتصادی تنها یک دهم آن به تصویب رسیده است. رضایی ادامه داد: سعی می کنیم مراسم کلنگ زنی را قبل از پایان ماه صفر انجام بدهیم و با کمک خیرین شهر ساخت و ساز را آغاز نماییم.

ستاد اهدای خون خمینی شهر در کشور نمونه است

گفتنی است در حالی پایگاه انتقال خون خمینی شهر طی 30 سال با کش و قوس های فراوان همراه بوده که تمامی شهرستان های استان دارای پایگاه ثابت انتقال خون هستند و حتی بعضی شهرستان ها مثل نجف آباد، کاشان، خوانسار و گلپایگان از تجهیزات نگهداری و تجزیه نیز برخوردار هستند. رضایی در این باره گفت: قصدمان این است که در مرحله بعد از احداث ساختمان تجهیزات نگهداری و تجزیه خون را هم وارد کنیم تا مجبور نباشیم روزانه خون ها را به اصفهان انتقال بدهیم. به گفته مسؤولان استان، 10 درصد از خونی که در طول سال در استان گرفته می شود طی دو روز تاسوعا و عاشورا در خمینی شهر تامین می گردد، از همین رو امسال گروهی از روابط عمومی سازمان انتقال خون کشور در روزهای تاسوعا و عاشورا به شهر ما آمدند تا مستندی از اهدای خون خمینی شهری ها تهیه و از صدا و سیما پخش نمایند. با وجود تمام این توصیفات بسی جای سوال دارد که چرا طی 30 تاسیس یک پایگاه انتقال خون در شهرستانی با این سابقه بی نظیر از اهدای خون همچنان باید معلق باشد و بیماران محتاج به خون این شهر وابسته به دیگر شهرها! شنیده ها حاکی از آن است که سال گذشته هم قرار بود ساختمانی در خیابان امام شمالی که به گفته مسؤولان مربوطه در اداره کل انتقال خون استان، مناسب این طرح هم بوده، وقف شود، باز با بن بست روبرو شد و این درحالیست که در صورت تشکیل چنین پایگاهی هم نیاز خون شهر حتی زمانی که بیمارستان منظریه راه می افتد تامین می گردد و هم قادر است نیاز بخشی از اصفهان را پاسخگو باشد.
...................
کلنگ پایگاه انتقال خون خمینی شهر و فرهنگسرای امیرکبیر به زمین خورد
سه شنبه, 17 بهمن 1391 ساعت 12:20 کدخبر :5183
فرستادن به ایمیل چاپ نویسنده :
کلنگ پایگاه انتقال خون و فرهنگسرای امیر کبیر همزمان با دهه فجر به زمین خورد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، زمین پایگاه انتقال خون توسط شهرداری تهیه و قرار است این پایگاه طی 6 ماه آینده توسط یکی از خیّرین خمینی شهری با هزینه ای بالغ بر 6 میلیارد ریال احداث گردد.
پایگاه انتقال خون خمینی شهر علی رغم تمایل بی نظیر شهروندان به اهدای خون سال هاست با موانعی مواجه است. گفتنی است این زمین که به مساحت 200 متر مربع می باشد در ابتدای خیابان امام شمالی مقابل دادگاه سابق واقع شده است.
کلنگ فرهنگسرای امیرکبیر نیز پس از سال ها به زمین خورد. معاون برنامه ريزي استاندار در این مراسم گفت: با تنظيم موافقت نامه كتبي بين مسوولين شهرستان و استانداري 50درصد هزينه ساخت این فرهنگ سرا که قادر خواهد بود بيش از 60هزار نفر از ساکنان منطقه را تحت پوشش قرار دهد، از طريق اعتبارات دولتي تامين خواهد شد. گفتنی است زمین این فرهنگسرا که در مقابل فرمانداری واقع شده، 2500 متر مربع می باشد.
شهری برای تجهیز مرکز انتقال خون اهدا شد.