جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00

شهید محمد مهدی نیلفروش زاده

نام پدر : عباسعلی

تاریخ تولد : ۱۳۳۴-۰۶-۳۰

محل تولد : اصفهان

تاریخ شهادت : ۱۳۵۹-۰۸-۱۸

محل شهادت : دارخوئین - حمزه سید الشهدا

شهرستان : اصفهان


تحصیلات : دانشجوی رشته زیست شناسی

محل تحصیل : دانشگاه اصفهان

گلزار : گلستان شهدای اصفهان


زندگینامه
خدایا! به محمد بگو که پیروانش حماسه آفریدند، به علی بگو که شیعیانش قیامت کردند و به حسین بگو که خونش همچنان در رگهامان می جوشد. قلم ناتوان است از بیان اخلاص، ایثار، و جهاد و مبارزات رزمنده خستگی ناپذیری که جز مبارزه فکر نم یکرد و همواره اخلاص را در تلألوء نگاه خود داشت. هر روز در فکر مبارز های دیگر بود و هر شب در اندیشه فرد ا. برای او یک چیز ارزشمند بود و آن خدا ومبارزه برای خدا بود. او که در محیط پاک و مذهبی خانواده تربیت یافته بود هیچ گاه در زندگی و کار مبارزاتی خود هدف و رسالت مبارزه را که همان قرب الی الله بود، فراموش نکرد و با ایمانی که به هدف داشت از چیزی واهمه ای نداشت . او از مصادیق بارز حیات طیبه بود که در همان اوایل جوانی راه جهاد و مبارزه را در پیش گرفت و این راه را تا آخر با سرافرازی ادامه داد.
او از زخم خورد هها و دردمندان بود و از مستضعفان جامعه خوشش می آمد و خدمت به آن ها را افتخار می پنداشت. در اواخر دبیرستان که هم زمان با گسترش مبارزات ملت بر علیه طاغوت بود، در صحنه مبارزه حضوری فعال داشت و آن گاه که وارد دانشگاه ش د، دانشگاه را سنگر مبارزاتی خود و یارانش قرار داد.

مهدی یکی از رهبران جنبش دانشجویی در دانشگاه اصفهان بود که نقش هدایت مبارزات دانشجویی در دانشگاه را به اتفاق دوستانش بر عهده داشت. او بود که صحنه دانشگاه اصفهان را به میدان جنگ دانشجویان با گارد تبدیل کرد و همواره ساواک و گارد از اقدامات او و یارانش در وحشت به سر میبردند. از اقدامات مبارزاتی شهید نیلفروش زاده بجز سازماندهی راهپیمایی ها و برگزاری جلسات و پخش اطلاعیه، اقدام جسورانه وی و یارانش در حمله به گارد شاه در سال 57 بود که موجب اخراج وی و دوستانش از دانشگاه شد.
اقدام شجاعانه مهدی در این زمینه موجب انفجار تفکرات مبارزاتی دیگر دانشجویان شد و این عمل بر شدت مبارزات دانشجویان دانشگاه اصفهان بر علیه دستگاه جهنمی شاه افزود . او قبل از انقلاب مخالف ساواک و گارد شاه بود و پس از پیروزی انقلاب دشمن سرسخت چپ گرایان و منافقان بود و در این راه آنی از فریاد زدن نایستاد و همواره روش ن گر دیگران بود .
شهید در دانشگاه یکی از طرف داران سرسخت خط امام بود و حفظ انقلاب و نظام را در طرفداری از خط اصیل امام و هماهنگی و همراهی با مردم مستضعف جامعه میدانست. او با پیروزی انقلاب و بسته شدن دانشگا هها به صف جهادگران پیوست و مدتی عاشقانه به روستاییان و سیل زدگان یاری رساند. شهید نیلفروش زاده کمک به محرومان را عبادت می دانست زیرا خود را یکی از همین رنج دیدگان می دانست و برای همین بود که از آنان می گفت و برای آنان کار می کرد.
او با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل شد، و جبهه دانشگاهی بود که او همه چیز خود را در آ نجا یافت. او که مبارزه را لمس میکرد و جهاد را درک کرده بود، در پی آن بود تا زیباترین لحظه حیات خود را در معرکه نبرد به نمایش گذارد و آن گاه رسالت سوختنی خود را به انجام رساند و سرانجام آن هنگام فرا رسید.
غروب خونین شب اول محرم 1359 سرزمینی لاله گون شاهد نمایش زیباترین منظره عشق و ایثار در خود بود و همگان دیدند صحنه سوختن فرزندان خمینی را که چون شمع در مقابل تانک های دشمن ذوب شدند، اما پیشروی خصم را سد کردند. در آن غروب خون بار به هنگام دفع تک دشمن، مهدی در حالی که یکه و تنها به جنگ تانک ها رفته بود، پس از آ ن که با آر پی جی خود 2 دستگاه از تان کهای دشمن را به هوا پرتاب کرد، با گلوله تانکی دیگر در خون خویشتن خفت و آنگاه چون پرنده ای که از آشیانه اش پرواز میکند، تا افق بی نهایت پر گشود و این چنین مردانه زیستن را در عمل به ظهور رساند.