یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 Sunday 12 May 2024 00:00

زاد روز:   ۱۳۳۲ خورشیدی


زادگاه:  خمینی شهر


محمود صلواتی (زاده اول فروردین ۱۳۳۲ در خمینی شهر اصفهان)، مجتهد، نویسنده، مفسر و مترجم قرآن و نهج البلاغه، پژوهشگر دینی و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم است. وی از مؤسسان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار و نیز اولین رئیس مرکز تحقیقات و عقیدتی - سیاسی سپاه پاسداران بوده و از شاگردان برجسته آیت‌الله حسینعلی منتظری و از نزدیکان آیت‌الله یوسف صانعی و مرحوم آیت‌الله طاهری اصفهانی محسوب می‌شود. دکترفضل‌الله صلواتی پسرعموی وی می‌باشد.
فعالیتها و سوابق
محمود صلواتی به علت فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم شاه، در سال ۵۲ توسط ساواک دستگیر شده و به کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک و شهربانی منتقل و بازجویی و به سختی شکنجه می‌شود و علی‌رغم شکنجه‌های پی در پی ساواک، به دلیل عدم همکاری وی در مراحل مختلف بازجویی، توسط دادگاه نظامی شاه، محکوم به اعدام و بعد در حکم تجدید نظر با یک درجه تخفیف، به حبس ابد محکوم شد و بعد ار تحمل ۵ سال زندان و حبس در زندان اوین و زندان قصر، به عنوان زندانی سیاسی در پاییز ۵۷ آزاد شد.
وی در زندان اوین برای دیگر زندانیان سیاسی که بیشترشان اعضای کادر سازمان مجاهدین خلق بودند، کلاسهای تفسیر قرآن و نهج البلاغه برگزار و تدریس می‌کرد که به اذعان برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق، همین جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه در عدم گرایش به مارکسیسم و جریان تغییر فکری(که البته نهایتآ منجر به ضربه سال ۵۴ در سازمان مجاهدین شد) و نیز شکل گیری قطب اقلیت مخالف با باند مسعود رجوی مؤثر بود. مسعود رجوی در اینباره اظهار داشته که: محمود صلواتی مسبب عمیقتر شدن شکاف بین ما (باند رجوی) با جریان لطف‌الله میثمی ، مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف(متعهدین به انقلاب) در زندان و پس از آن شد
محمود صلواتی بعد از رهایی از زندان فعالیت مستمری را به همراه شهیدمحمد منتظری در ابتدای انقلاب جهت تأسیس ستاد مرکزی سپاه پاسداران آغاز نمود و در اولین گام پیشنویس اساسنامه سپاه پاسداران را تنظیم و به نگارش درآورد؛ وی همچنین مؤسس و اولین رئیس مرکز تحقیقات وعقیدتی سیاسی سپاه پاسداران است؛ وی فرماندهی سپاه پاسداران خمینی شهر از ابتدای تأسیس تا پایان جنگ بر عهده داشت. صلواتی همچنین مدیریت عالیِ مدارس علمیه دارالشفا، رسول اکرم، امام محمد باقروبعثت (مدارس تحت اشراف آیت الله حسینعلی منتظری) را در حوزه علمیه قم بر عهده داشت.


تالیفات
نقش ملائکه در حرکت و سازماندهی هستی
فدک مرثیه‌ای که دواره باید خواند.
جمود و خشونت
مبانی فقهی حکومت اسلامی، ۸جلد (تقریر و ترجمه درسهای فقه حکومتی آیت‌الله العظمی منتظری)
شناخت نهج البلاغه
ترجمه قرآن کریم (ترجمه‌ای مسجع و آهنگین)
نهج العباده (مجموعه دعاها و مناجاتهای امام سجاد با ترجمه آهنگین)
ترجمه موزون نهج البلاغه