جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00

هندبال خمینی شهر از ورود تا اوج


رشته هندبال در دهه 1350 توسط امیر آقاجان دبیر ورزش مدارس شهر پایه گذاری شد. وی از اولین دبیران ورزش در سطح کشور بود که هندبال را اندکی پس از ورود به کشور، همراه هفت نفر دیگر نزد فردی فرانسوی تعلیم دید. وی در سال 1349 به عنوان دبیر ورزش در شهر استخدام شد و سپس در سال 1362 با حفظ سمت به ریاست اداره تربیت بدنی خمینی شهر منصوب گردید و 18 سال در این سمت ماند. آقاجان چهارده سال مربی نوجوانان و جوانان هندبال سپاهان بود و اولین معلم و مربی بود که هندبال را به شهرستان آورد.
وجود چنین فردی در ورزش خمینی شهر سبب شد بذرهای این ورزش در زمین ورزش شهرستان پاشیده شود و استعدادهای هندبال در آن رشد کند تا جایی که در سال 1369تیم جوانان خمینی شهر توانست در مسابقات جوانان شهرستان های کشور که در ورزشگاه آزادی و با شرکت 74 تیم برگزار شد به مقام قهرمانی ایران برسد.
شکوفایی استعدادهای شهرستان در هندبال به همین جا ختم نشد چراکه ده ها بازیکن هندبال شهرستان به تیم های حرفه ای و مطرح کشور مانند سپاهان و ذوب آهن و نیز تیم های ملی در رده های مختلف راه یافتند. برادران صادقی و نیز امیر حسین سالمی و محمد مهدی عسگری از این جمله اند. پرونده ورزشی کیوان صادقی یکی از برجسته ترین بازیکنان هندبال شهرستان نشان می دهد که با تیم های ذوب آهن، ژاندارمری و تام اصفهان تا سال 78 قهرمان ایران بوده و از سال 64 تا 78 در تیم ملی بازی می کرده است. وی در سال 78 که تیم ذوب آهن در بازی های باشگاهی غرب آسیا مقام سوم را کسب کرد مربیگری این تیم را به عهده داشت. کیوان صادقی حدود 4 سال مربی تیم ملی بود و در این دوران تیم ملی هندبال کشور سومی غرب آسیا، سومی المپیک آسیا، چهارمی مسابقات مقدماتی جهانی تایلند و چهارمی مسابقات مقدماتی جهانی اصفهان را کسب کرد.
به تدریج معلمان ورزش و مربیان دیگری در شهرستان به کشف استعداد ها در این رشته به ویژه نزد دانش آموزان همت گماردند تا نهال کاشته شده خشک نشود. عرشی ومرحوم علی شاهین و در دور اخیر سیدمجتبی میردامادی و ابراهیم بلور و مهدی پریشانی با تلاش مستمر توانسته انداین ورزش رادر شهرستان توسعه دهندو تیم های هندبال رادر رده های مختلف در دهه 1390 در استان وکشور قهرمان کرده واستعدادهای را به تیم های ملی معرفی کنندوهندبال ساحلی راهم درشهرستان پایه گزاری ودر استان قهرمان کنندازجمله تیم نونهالان هیات هندبال شهرستان در مسابقات قهرمانی هندبال نونهالان کشور درآذر1394در شیراز با حضور 14تیم برسکوی قهرمانی ایستاد. به دلیل رشد خوب این رشته در شهرستان در سال 1395میردامادی رییس هیات هندبال شهرستان اعلام کرد هندبال شهرستان در لیگ دسته دوی کشور شرکت کرده وبه فکر کسب سهمیه دسته یک می باشد.
منابع:
رویش دوباره جوانه ها از کهن درخت هند بال شهرستان
فرصت آنلاین پنجشنبه, 12 آذر 1394 کدخبر :9715
هندبال خمینی شهردر راه کسب سهمیه لیگ دسته دوم کشور
دوشنبه, 20 دی 1395 ساعت 13:41