سه شنبه, 01 خرداد 1403 Tuesday 21 May 2024 00:00

کارشناسان درباره دلیل نبود کتاب‌های مقدماتی جغرافیا می‌گویند/4

http://www.ibna.ir/skins/default/fa/img063.gif  خوش‌اخلاق: آماری از مخاطبان کتاب‌های جغرافیا وجود ندارد

13 اسفند 1391 ساعت 9:00

فرامرز خوش‌اخلاق، استادیار جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران می‌گوید: علم جغرافیا به‌دلیل گستردگی و نبود آمار، دارای تالیفات کمی برای مخاطب عام است. برای ترویج این علم نیاز به همکاری گروه‌های مختلفی مانند رسانه‌هاست و پس از آن است که تولید کتاب نیز افزایش خواهد یافت.-

خوش‌اخلاق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب‌های مقدماتی جغرافیا برای عموم اظهار کرد: جغرافیا رشته گسترده‌ای است که با دو زیرشاخه جغرافیای طبیعی و انسانی، تالیف‌های بسیار کمی برای عموم تولید می‌کنند. 

این استادیار دانشگاه تهران افزود: کتاب‌های این رشته به‌دلیل نوع مخاطب و تخصصی بودن حوزه‌های آن، برای عموم کمتر نوشته می‌شوند اما تخصص‌گرایی مساله‌ای است که همه علوم با آن مواجهند و مخاطب آن بیشتر دربرگیرنده پژوهشگران و دانشجویان این رشته‌ها است. در حوزه کتاب‌های عمومی به‌ویژه جغرافیای آماری مخاطب عام وجود ندارد که براساس آن بتوان برنامه‌ریزی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر استادان جغرافیا بر تالیف کتاب‌های عمومی تا چه حد است؟ بیان کرد: معمولا استادان در این حوزه کم‌کاری می‌کنند چرا که همیشه به کارهای تخصصی اهمیت می‌دهند. عامه‌پسند نوشتن در این حوزه نیز کار دشواری است زیرا واژه‌های تخصصی بسیاری در این زمینه وجود دارد.

نویسنده کتاب «مقدمه‌ای بر هواشناسی همدیدی و ماهواره‌ای» با اشاره به بازار کتاب‌های رشته جغرافیا گفت: متاسفانه بازار کار نیز در این رشته وضعیت نامناسبی دارد و طبیعی است که تمایل افراد نسبت به این علم کاهش می‌یابد.

وی درباره ناشرانی که در حوزه کتاب‌های عمومی جغرافیا فعالیت می‌کنند، توضیح داد: انتشاراتی مانند رشد و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح که از بزرگترین ناشران در حوزه جغرافیا به‌شمار می‌روند، کتاب‌های عمومی مناسبی منتشر کرده‌اند که مخاطب عام نیز از آن‌ها استقبال کرده است. خانه جغرافیا نیز می‌تواند در این راستا با استفاده از استادان و پژوهشگران، ماهیت این علم را برای علاقه‌مندان تبیین کنند و به ترویج آن بپردازند.

خوش‌اخلاق با ارایه راهکارهای دیگری افزود: رسانه به‌عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعاتی افراد، می‌تواند با پخش برنامه‌های مرتبط با جغرافیا، این علم را به مردم معرفی و آن‌ها را به خواندن کتاب‌های این حوزه ترغیب کند. از سوی دیگر از آن‌جا که توریسم و گردشگری از زیرشاخه‌های مهم جغرافیا به‌شمار می‌رود، می‌توان با چنین کتاب‌هایی در اماکن عمومی در ترویج این علم موفقیت‌هایی به‌دست آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و پایانه‌های مسافربری از مهم‌ترین مکان‌هایی است که مسافران را می‌توان با جغرافیا به‌صورت عمومی آشنا کرد، چرا که در سفر، این اطلاعات  برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد و هرگاه مساله نیاز مطرح باشد، تولید نیز اهمیت خواهد یافت و در نتیجه کتاب‌های جغرافیایی عمومی در این مکان‌ها بهتر دیده می‌شوند.

فرامرز خوش‌اخلاق، متولد 1345، دارای دکترای جغرافیای طبیعی و استادیار دانشگاه تهران است. وی کتاب «اقلیم‌شناسی مناطق خشک» را با همکاری پروفسور هوشنگ قائمی و آذر زرین نوشته و دیگر کتابش «مقدمه‌ای بر هواشناسی همدیدی و ماهواره‌ای» نام دارد.