شنبه, 22 ارديبهشت 1403 Saturday 11 May 2024 00:00


آئین رونمایی از کتاب نفیس (فضائل السادات) در بیت حضرت آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی (دام ظله) و با حضور جمعی از فضلاء حوزه علمیه نجف اشرف و میهمان محقق آیت الله سید مهدی رجائی (دام عزه) برگزار شد.
آیت الله بحرالعلوم در ابتدای این مراسم و در ادامه مبحث فقه الامامه با اشاره به ضرورت تحقیق و احیاء آثار قدمای از علماء شیعه، خطاب به طلاب حوزه اظهار کردند: در کنار دروس حوزوی و پرداختن به مباحث فقه و اصول باید به بررسی و تحقیق آثار بزرگان توجه نمائیم.
ایشان کتب نفیس خطی را سرمایه بزرگ شیعه عنوان کردند که امروز در کتابخانه‌های مهم دنیا می‌باشد و بیان کردند: چه کسی وظیفه تحقیق و پژوهش و احیاء و نشر این کتب گرانسنگ را دارد.
معظم له با اشاره به مشاهدات عینی خودشان در کتابخانه سلیمانیه استانبول که هزاران عنوان کتاب خطی در آن نگهداری می‌شود و کتابخانه ملی لندن و برلین تصریح کردند: از غفلت و بی‌توجهی ما بوده که سرمایه‌های عظیم علمای ما را ربوده‌اند و این گنجینه‌های گرانسنگ اکنون در دسترس ما نمی‌باشد.
استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به مجاهدت‌های علمای بزرگی چون مرزبانان عقائد و مدافعین حریم امامت و ولایت: علامه میرحامدحسین، علامه امینی و حضرت آیت الله نجفی مرعشی(قدس سرهم) فرمودند: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در عصر ما باید این میراث‌داران بزرگ فرهنگ غنی شیعه را به عنوان الگو برای خود انتخاب نمایند.
معظم له در پایان به ضرورت تحقیق جدید و احیاء کتاب فضائل السادات که از سلسله مؤلفات و آثار علمی جدّ بزرگوارشان علامه محقق و فقیه مدقّق میر محمد اشرف حسینی جبل عاملی سبط فقیه متکلّم و معلم ثالث، سید محمد باقر حسینی معروف به «میرداماد» اشاره کردند.
در ادامه این مراسم آیت الله سید مهدی رجائی ضمن بیاناتی به ضرورت احیاء و نشر کتب علماء شیعه پرداختند.
آثار خطی و نفیس علمای شیعه در معرض تلف است
ایشان ضمن اظهار خرسندی از تشکیل مباحث امامت در حوزه علمیه نجف اشرف توسط آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی و حضور در این جلسه علمی، خطاب به طلاب و فضلاء حوزه بیان کردند: می‌دانید که آثار علماء شیعه، آنچه که ما درباره‌اش ملخّص می‌توانیم بگوئیم، حاصل عمر هر عالمی است، اگر که علامه مجلسی رحمه الله علیه کتاب بحارالانوار ، کتاب ملاذ الأخیار و کتاب مرآه العقول را نوشت و همچنین علماء دیگر ما مثل علامه حلّی، شیخ بهائی، مرحوم میرداماد، بزرگان ما در طول تاریخ، در غیبت صغری، در غیبت کبری، شیخ صدوق، شیخ طوسی رحمه الله علیهم، سید مرتضی، آثاری که از خودشان به جا مانده، آن نتیجه و حاصل عمر آنها بود که به صورت کتاب در اختیار علماء قرار گرفته است.
ایشان با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام در خصوص لزوم حفظ آثار و کتب شیعه تاکید کردند: یک زمانی می‌آید که دستتان از این علماء و این بزرگان قطع می‌شود و به این کتابها و این آثار احتیاج پیدا می‌کنید. در آن روز تنهایی که دیگر دنیا و حوزه‌ها از علماء بزرگی همچون شیخ طوسی، شیخ صدوق، سید مرتضی، خالی بشود، این کتابها شاید جایگزین آنان شود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بسیاری از آثار علمای شیعه تلف شده و یا در معرض تلف شدن است، تاکید کردند: با بررسی که انجام دادند و اطلاعاتی که کسب کردم در حدود هشتاد درصد کتابهای خطی که در کتابخانه‌های، شخصی یا عمومی عراق بود، در جریان درگیری‌های چند سال اخیر از بین رفت و تلف شده و یا از عراق بیرون رفته است.
این محقق برجسته افزود: بنده خبر موثّق دارم که وهابی‌ها یک کشتی از کتاب‌های خطی عراق را سرقت نموده و در وسط دریای مدیترانه رها کردند و از بین بردند. خدا می‌داند که در میان آن کتاب‌ها، چه آثار ارزنده‌ای بوده است.
ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از وظایف ما مراقبت از آثار و کتب شیعی و زنده نگه داشتن آن است به تبیین و تشریح روش تحقیق در آثار شیعه پرداختند.

در پایان این مراسم، از کتاب نفیس و فاخر (فضائل السادات) نوشته علّامه محقق و عالم عظیم الشأن میر محمد اشرف حسینی جبل عاملی سبط فقیه متکلّم معلّم ثالث سید محمدباقر الحسینی معروف بـ ـ میرداماد ـ که از سلسله مؤلفات گرانسنگ ایشان بود و در دو مجلد با تعداد ۸۳۱ صفحه، همراه با تقریظ آیت الله سید عبدالحسین موسوی روضاتی، مقدمه آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی و تحقیق آیت الله سید مهدی موسوی رجائی به زیور طبع آراسته شده بود، رونمائی گردید.