جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00


 ازبالا تا پایین دست رودخانه زاینده رودبیش از ۱۳۰ مادی حفر شده است و ازآنها نیز جوی های متعددی با “لَت و مَقسَم “جدا می شد. مادی های مشهور عبارتنداز : مادی نیاصرم ،فرشادی ،شاه ،فدین ، تیران، قمش
مادی کوشک
مادی “کوشک ” شاهرگ اصلی آبرسانی به محلات “سِدِه” قدیم است . این مادی در  قدیم پس از جدا شدن از زنده رود به شاخه های و مادی های فرعی تری تقسیم شده و آب را به مزارع و باغات محلات کوشک، آدریان، وِرنوسفادران، خوزان، اَندان، فُروشان و ... می فرستاد؛ البته این امر با ایجاد سازه ای سنگی و حوض مانند در داخل آن به نام “لَت و مَقسَم”انجام می شد که آب در پشت آن ذخیره و سپس به سمت هر صحرای زراعی به اندازه سهم تعیین شده در طومار فرستاده می شد. مادی کوشک زمانی شش مترعرض داشت و درختان زیادی در اطراف آن بود که از نظرزیست محیطی، زیبایی طبیعی، تلطیف هوا، زندگی جانوران در آن و ... بسیار دیدنی و لذت بخش بود ولی امروزه به یک کانال کوچک بتونی تبدیل شده است.

آب مادی کوشک درعمق شش متری زمین روی قنات آدریان ریخته می شد تا آنرا پرآب کند . یک اسیاب ابی در نزدیکی گلزار در مسیر این مادی قرار داشت که براثر تبدیل مادی اب به کانال آب از بین رفته است .

این مادی به مادی گبر هم معروف است. گفته می‏شود این نهر در زمان خوارزمشاهی توسط سه برادر زرتشتی برای زمین‏ها‏ی در اختیار خود درکوشک و دهنو و محمودآباد حفر شده است. همین مادی در عبور از گاردر جوی گاردر نامیده می‏شود. این مادی به قرای کوشک ماربین، محمودآباد، دهنو و امین ‏آباد آبرسانی می‏کند.