سه شنبه, 01 خرداد 1403 Tuesday 21 May 2024 00:00

نویسنده : محمد علی شاهین
در سال 1362 به دلیل تصویب قانون جدید تقسیمات کشوری مناطقی از شهرستان جدا و به اصفهان و برخی مناطق دیگر الحاق شد. اين منطقه تا قبل از سال 1326به نام دهستان ماربين از توابع بخش مركزي شهرستان اصفهان بوده كه برابر اعلام نخست وزير وقت در جلسه 17 بهمن1326 با پيشنهاد وزارت كشور به بخش ارتقا و تحت عنوان بخش ماربين نامگذاري شده است.
در کتب تاریخی توابع ماربین چنین آمده است: بلوک ماربین €" شامل سده و اقرای اطراف آن است. (سده شامل سه ده: خوزان، ورنوسفادران و پریشان است.) شمال آن کوه سید محمد و جنوب آن آتشگاه و زاینده رود است. دهات آن عبارت است از: احمد آباد، احمد آباد وازیچه، آدریان، آزادان، اسفریز، آشنستان، آفاران، الیادران، اندان، بهارانچی، تیرانچی، جروکان، جعفر آباد جوزدان، درباغ مهیار، درباغشاه، دستجرد مورچا، دهچی، دینان، رنان، زهران (زران)، عاشق آباد، کارلادان (بنای تاریخی منارجنبان اصفهان در این قریه واقع شده)، کوجان، کوشک، هرستان (این دهکده نیز سابقه تاریخی دارد)، کرتمان، تیرانچی، میان رشید، ولاشان، ککنان، نصر آباد، گورتان، کرم و کلیچه.
ماربین ازشمال به بخش برخوار و از خاور به حومه اصفهان و از جنوب به شهرستان لنجان و از باختر به شهرستان نجف آباد محدود است.
در سال 1338 دكتر اقبال نخست وزير وقت و هيات دولت به سده (مركز بخش ماربين ) مي آيند كه با درخواست شهردار و مردم نام سده را به همايونشهر مبدل مي سازند. وی در گزارشی به مجلس نوزدهم جمعیت آن زمان ماربین را 100هزار نفر ذکر می کند. پس از انقلاب اسلامي درتاریخ 21 اردیبهشت 59 با تصویب شورای انقلاب نام همايونشهر به خميني شهر تغيير وبخش ماربين تبديل به شهرستان به مركزيت خميني شهرمی گردد.

از سال 1362 بر اساس ماده 17 وتبصره های مربوطه آیین نامه اجرایی قانون بحث برانگیز تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران مصوب پانزدهم تیرماه 1362 مجلس شورای اسلامی انتزاع بخش هایی از شهرستان نوپای خمینی شهر شروع می گردد.

به گونه ای که عاشق آباد، ملک شهر، خانه اصفهان، محمودآباد، رهنان، لنبان، جهادآباد (چاله سیاه)، سودان، بخشی از منطقه حفاظت شده قامشلو، دهنو، بابوکان، دستگرد خیار، نصرآباد، گورتان و ...از شهرستان جدا وعمدتا به شهر اصفهان الحاق پیدا می کند و بخشی از6 منطقه شهرداری اصفهان شامل مناطق (1و 2 و 8 و 9 و 11 و 12) را تشکیل می دهند.

منابع:
منبع:نصف جهان فی تعریف الاصفهان :محمد مهدی بن محمدالرضا الاصفهانی به تصحیح دکتر منوچهر ستوده از کتبدوران قاجار صفحات308 تا311
مذاکرات مجلس شورای ملی دوره 19
مصوبه شورای انقلاب در مورد تاسیس فرمانداری شهرستان خمینی شهر
کتاب اصفهان: لطف الله هنر فر صفحات49 تا51