جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00

به نقل ازفرصت آنلاین، 

نویسنده : سید محمدرضا ابطحی
دفتر نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان با حضور مسئولان استاني و شهري در محل خانه تاریخی مجیر افتتاح گرديد. در ابتداي اين مراسم، فرماندار شهرستان در سخناني گفت: یکی از خلأهای مهم خمینی شهر عدم رسیدگی به میراث فرهنگی بود.
صالحي افزود: خمینی شهر به عنوان دومین شهر پر جمعیت استان و با پیشینه تاریخی کهن و با آثار به ثبت رسیده، با کوتاهی و عدم توجه در حفاظت از ميراث فرهنگي روبروست و اميدواريم افتتاح دفتر مستقل ميراث، باعث توجه ويژه به امر حفاظت از اين ميراث گرانبها شود.
فرماندار با بيان اينكه حوزه میراثی شهرستان منحصر به تعدادي آثار ثبت شده نيست تصريح كرد: حفظ چشمه های طبیعی، صنایع دستی گیوه و کلاه نمدی، صنایع قدیمی سنگ و... بايد مورد توجه قرار گيرد.
فرماندار افزود: در گذشته به دلیل عدم فعالیت مستمر دفتر نمايندگي حفظ و احیای میراث فرهنگی، شهرداري براي حفظ اين ميراث ارزشمند اقداماتی را انجام می داد که جای تشكر دارد.
در ادامه مراسم، نماینده مردم خميني شهر در مجلس گفت: عالیت دفتر نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان از آرزوهای دیرینه ما بود و امیدواریم روزی شاهد تبدیل این دفتر به اداره میراث فرهنگی باشیم. ابطحي تصريح كرد: شهرداری خمینی شهر در این حوزه زحمات زیادی کشیده و عملکرد خوبي داشته است و بايد تشكر كرد. وي ابراز اميدواري كرد با توجه به رویکرد مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان، هرچه زودتر شاهد اجراي طرح منطقه گردشگری چشمه لادر که ازجمله مصوبات مهم سفر ریاست جمهوری است با کمک و همکاری شهرداری خمینی شهر باشيم.
نماينده افزود: ما در شهرستان از پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگران برخوردار هستیم و توجه به این بخش به عنوان یک منبع تولید پایدار به رفع مشکلات شهر کمک می کنشد و باید سعی کنیم صنایع دستی و میوه هاي سنتی و رسومات و آداب محلی خود را حفظ کنیم.
در ادامه، مهندس صبوری پور مدیرکل میراث فرهنگی گفت: شهرستان خمینی شهر یکی از شهرهای ویژه استان در حوزه میراثی و گردشگری طبیعی محسوب می شود و تعداد آثار تاريخي و وجود کوهها و چشمه های طبیعی داراي جايگاه ويژه اي است. وي افزود: در خیلی از شهرهای استان آرزوی اینکه شهرداری با ما همکاری کند به دلمان می ماند ولی بر عکس در اينجا شهرداری خمینی شهر پیش قدم در حفظ و احیای آثار تاریخی است و پیگیری زیادی براي احیای بافت فرسوده و احياي تونل کهندژ و حمام های تاریخی و مساجد انجام داده كه این امر باعث سنگین شدن وظیفه ما در این شهرستان می شود.
وی با بيان اينكه تا ابتدای تابستان سال آینده مجموعه موزه آموزشگاه صنایع دستی خانه مجیر را تکمیل و احیاء می کنیم اظهار اميدواري كرد با افزايش امکانات و تجهیزات و تأمین کمبودها و همکاری مسؤولین شهرستان شاهد تحولات خوبی در زمينه ميراث فرهنگي در خمینی شهر باشیم.
در ادامه این مراسم، مدیر کل میراث فرهنگی به اتفاق شهردار خمینی شهر از موزه و خانه و حمام سرتیپ و عصارخانه بازديد كردند و مدير كل ميراث قول مساعدت و تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و احیای کامل این آثار را داد.