چهارشنبه, 02 خرداد 1403 Wednesday 22 May 2024 00:00

آثار و تاليفات

آثار قلمي و علمي آيت الله اشرفي اصفهاني را حدود سي مجلد نوشته اند كه بيشتر آنها چاپ نشده است ، اما آثار چاپ شده وي:

۱- البيان (برهان قرآن)، در موضوع علوم قرآن، به زبان فارسي؛

۲- تفسير قرآن، خلاصه اي از تفاسير شيعه و سنّي؛

۳- مجمع الشتّات، در اصول دين و عقايد و كلام، به زبان عربي در چهار مجلد؛

۴- مجموعه اي پيرامون حروف مقطعة قرآن، به زبان فارسي؛

۵- كتابي در موضوع غيبت امام عصر (عج(؛

۶- غروب آفتاب در محراب جمعه ( مجموعه خطبه هاي شهيد اشرفي در نماز جمعه كرمانشاه) در دو مجلد؛

۷- جزوات درس فقهي و اصولي، تقريرات اساتيد خود آيات عظام بروجردي، حجت كوه كمره اي، سيد محمد تقي خوانساري و صدر.

كتاب مجمع الشتات وي شامل مباحث متنوع و متفرقه در باره اهّم علوم اسلامي است و به همين جهت نيز چنين ناميده شده است. كتاب، موضوعهاي اسلامي، چون توحيد، امامت، معاد، علوم قرآني و تفسير بعضي آيات قرآن را كه به نظر مؤلف داراي اهميت بوده، مورد نياز جامعه اسلامي است، در برمي گيرد. كتاب مجموعه اي از معارف مختلف اسلامي را به دست مي دهد و يك موضوع مشخص را در فصول متعددي، از زواياي مختلف بررسي نموده و در برخي قسمتها به تفسير و به طور استدلالي به موضوع پرداخته است؛ از جمله، مباحث تعليقات به علوم اسلامي، مهدويت و امامت حجت بن الحسن صاحب الزمان(عج).

اكثر مطالب كتاب از منابع معتبر شيعه و سني استخراج گرديده و مؤلف با دلايل محكم به نقد و ابطال نظريات مخالف پرداخته، سپس نظر مستقل خويش را ارائه مي دهد. نويسنده در برخي قسمتها نيز تنها به نقل قول اكتفا كرده كه نياز به تحقيق و بررسي بيشتري دارد.

مؤلف در نقل مطالب از منابع، امانت را رعايت نموده، تحقيقي مفيد و ارزشمند ارائه مي دهد كه در نشر و تبليغ اسلامي، ردّ شبهات مخالفان و تبيين مسايل مطرح شده در اجتماع با اسلوبي علمي و متين، مقام برجسته و والايي دارد.

از ويژگيهاي اين كتاب، استخراج آيات كريمه و احاديث شريفه، نقل آراء و اقوال متنوع، تعيين منابع مورد تحقيق، توضيح قسمتهاي مبهم كتاب است.

كتاب برهان قرآن، تنها كتاب وي به زبان فارسي است كه بعد از شهادتش در سال ۱۳۸۰ش به چاپ رسيد.

كتاب مطالب ارزنده اي چون كيفيت نزول قرآن، جمع آوري و اعراب گذاري قرآن، جهان آفرينش در قرآن، محكم و متشابه، تأويل و نسخ در قرآن و مطالب متعدد ديگري را در بر دارد و در دوازده فصل تنظيم و نگاشته شده است.