یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 Sunday 5 May 2024 00:00

کتابخانه‌های استان به بخش اختصاصی کتابخانه کودکان مجهز شده‌اند و برنامه‌های ویژه‌ای را برای رده سنی کودکان ارائه می‌کنند.
به گزارش دانشنام امیر هلاکویی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر در سطح استان اصفهان 175 کتابخانه نهادی، 4 کتابخانه مستقل و 112 کتابخانه مشارکتی وجود دارد و استان اصفهان از لحاظ کمیت بیشترین کتابخانه نهادی را در سطح کشور دارا بوده و حائز رتبه نخست است.
وی افزود: کتابخانه‌های نهادی مستقیما زیر نظر ما قرار دارند و در کتابخانه‌های مشارکتی هم به مباحث محتوایی و آموزش افراد ورود پیدا می‌کنیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه طرح عضویت سراسری در کلیه کتابخانه‌های نهادی سطح کشور اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر یک نفر در یکی از کتابخانه‌های نهادی سطح کشور ثبت نام کرده باشد قادر است از کل 2300 کتابخانه نهادی کشور استفاده کند، همچنین بر مبنای همین عضویت سراسری نرم افزار سامان طراحی شده تا افراد بتوانند کتاب مورد نظر خود را جست‌وجو کرده و اطلاعات دقیق‌تری درباره آن کسب کنند.

3 میلیون کتاب در صف انتظار 69 دقیقه‌ای مطالعه!

وی با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون و 100 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آخرین آمارها مربوط به سال گذشته بوده و ما رتبه دوم کشوری را به لحاظ تعداد کتاب و کتابخانه‌های عمومی داشته‌ایم.

هلاکویی در ارتباط با سرانه مطالعات در استان اصفهان گفت: آمارها با شاخص‌های متنوعی روبرو بوده و از 2 دقیقه تا 80 دقیقه متفاوت است و براساس آخرین آمار که در سال 82 تهیه شده سرانه مطالعه 64 دقیقه اعلام شد که قرآن و ادعیه، روزنامه، مطالعات درسی و فضای مجازی نیز از دایره شمول آن خارج بود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این آمار اغراق آمیز باشد، افزود: در سال 91 هم مجددا آماری گرفته شد که آن هم 69 دقیقه بود و این دو آمار در حال حاضر وجود دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان درباره کمبود ظرفیت سالن‌های مطالعه در کتابخانه‌ها گفت: وظیفه ایجاد سالن‌های مطالعه بر عهده شهرداری اصفهان بوده و ما در شهر اصفهان قادر به احداث کتابخانه و سالن مطالعه نیستیم اما در شهرستان‌های اصفهان برنامه‌هایی برای احداث کتابخانه و سالن داریم.

وی افزود: ما در خمینی شهر 4 کتابخانه، در مبارکه 6 کتابخانه و در گلپایگان، چادگان و نجف آباد هم تعدادی کتابخانه در دست احداث داریم و به زودی افتتاح خواهد شد.

اصفهان در برگزاری نشست‌های کتابخوان، رکورددار کشوری است

هلاکویی در ارتباط با طرح‌های تشویقی این مجموعه برای جذب افراد به کتابخوانی بیان کرد: طرح ایستگاه مطالعه با ایجاد 37 ایستگاه در نقاط پر تردد شهر اجرا شده و 90 کتاب در 7 حوزه مختلف برای تمامی سنین در آن‌ها وجود دارد، این طرح از سال 91 تا کنون اجرا می‌شده و درحال حاضر با وجود 700 هزار جلد کتاب در این ایستگاه‌ها جایگاه مطلوبی را در کشور داریم.

وی ادامه داد: نشست‌های کتابخوان که در اصل نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده است دیگر طرح ما به شمار می‌رود، در قالب این طرح نیز از اردیبهشت ماه امسال تاکنون حدود 650 نشست برگزار شده که رکوردی در سطح کشور بوده است و پویش مجازی کتابخوان هم در همین راستا تشکیل شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی را نیز برگزار کردیم که 10 هزار شرکت کننده همزمان با دهه کرامت در این جشنواره حضور یافتند.

کلیه کتابخانه‌های استان به بخش اختصاصی کودکان تجهیز شدند

وی از تجهیز کتابخانه‌های استان به بخش اختصاصی کتابخانه کودکان خبر داد و تصریح کرد: یکی از اقدامات اخیر مجهز کردن تمامی کتابخانه‌های عمومی استان به بخش کودکان بود که با فراهم کردن کتاب‌های تخصصی برای آن‌ها همراه بوده همچنین برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای آن‌ها ارائه می‌شود.

هلاکویی خاطرنشان کرد: قصه‌ گویی، نشست‌های کتابخوانی ویژه کودکان، آوا ورزی و بلند خوانی از جمله برنامه‌هایی است که برای کودکان ارائه می‌شود و همین برنامه‌ها در قالب کلاس‌ها و نشست‌های آموزشی برای والدین کودکان نیز برگزار می‌شود تا آن‌ها یاد بگیرند چگونه کودکان را به حضور در کتابخانه و امانت گرفتن و خواندن کتب مختلف تشویق کنند.

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر