پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00


چهارشنبه گذشته خبرگزاری‏ ها با تیترهایی مانند(چهره ماندگار علمی‏و هنری اصفهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ درگذشت) و ( فخر اصفهان از دنیا رفت) خبر تاسف بار در گذشت استاد دکتر یقینی را منتشر کردند. در دهه 1350 اگر دانشجوی دانشگاه اصفهان بودی حتما دیوارنگاره‏ ها سالن دانشکده داروسازی نظرت را جلب می‏کرد و وقتی از خالق آنها می‏ پرسیدی نام دکتر یقینی را می‏ شنیدی و اگر ساکن همایونشهر بودی در این صورت یا در کلاس روزی شاگردی او را کرده بودی و یا اسمش را از دانش آموزان دیگر شنیده بودی.
حسین یقینی در رشته های کارشناسی تاریخ و ادبیات فارسی و داروسازی دانش آموخته بود. وی کار خود را در آموزش و پرورش از منطقه ماربین شروع و سالها در مدارس مختلف شهرمان در مقاطع مختلف مثلا در دانشسرای مقدماتی همایونشهر تدریس می‏کرد.
دکتر یقینی گرچه رشته تحصیلیش معماری نبود اما در واقع یک هنرمند نقاش و نگارگر و معمار بود و حتی این رشته‏ ها
را در دانشگاه تدریس می‏کرد.
وی با بیش از ۵۰ سال سابقه تدریس از مقطع دبستان تا دانشگاه دارای آثار علمی ‏و هنری ماندگار فراوانی از جمله دیوارنگاره ‏های مهمانسرای عباسی، سالن دانشکده داروسازی و تعداد زیادی از مکان‏های خصوصی در اصفهان است.
او همچنین در عرصه نگارگری و نقاشی آثاری از جمله پوستر شیخ الرییس ابوعلی سینا، زکریای رازی و دکتر محمد قریب را در کارنامه هنری خود دارد. از جمله آثار هنری او در عرصه گرافیک می‏توان به طراحی آرم‌های دانشگاه اصفهان، سازمان نظام پزشکی و شرکت تعاونی درمانگران اصفهان اشاره کرد.
دکتر یقینی همچنین در زمینه هنر چوب و آیینه بری تعداد زیادی اثر از قبیل اسلیمی، گره های توخالی و توپر و آیینه بری از خود به جای گذاشته است.
حوزه فعالیت دیگر این هنرمند فرهیخته عکاسی بود که حاصل آن مجموعه عکس‏ های آثار تاریخی اصفهان، عشایر مرتبط با این دیار و مشاغل از یاد رفته اصفهان است. مرحوم یقینی برای عکاسی از کهن پیشه ها و مشاغل در حال فراموشی و خانه‏ های قدیمی کوچه پس کوچه‏ های شهرمان را گشته بود و ساعت‏ ها با صاحبان آن مشاغل به گفتگو نشسته بود و عکس‏ های گرفته شده را در مجموعه آثار خود به یادگار گذاشته است.
کارها و آثار این شخصیت پرکار و نخبه به آنچه آمد ختم نمی‏شود وی تالیفات علمی، و پژوهشی چندی نیز دارد که مهمترین آنها دانشنامه پنج جلدی "داروسازی و داروخانه داری در اصفهان" است که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی‏ ایران در سال ۱۳۹۵ انتخاب شد. به همین دلیل در مراسمی‏ با حضور رییس جمهور وقت در اختتامیه بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال از وی تجلیل شد.
سابقه کار و تدریس هنرمندی که در 78 سالگی قربانی کرونا شد از بدو ورود به آموزش و پرورش و تا اواخر دوران خدمتش در خمینی‏شهر سبب شد تا وی با فرهنگ و پیشینه مردم خمینی شهر آشنا و با احترام از اهالی یاد کند و خمینی‏ شهر را شهر دوم خود بداند. مرحوم یقینی در اثر ماندگار خود دانشنامه پنج جلدی "داروسازی و داروخانه داری در اصفهان" صفحات زیادی را به پیشینه این حرفه در سده اختصاص داده است. به همین دلیل در زمان تحقیقات برای نگارش تاریخچه و پیشینه پزشکی در منطقه و تهیه مصاحبه‏ ها برای کتاب راویان جلد اول به سراغ این شخصیت دوست داشتنی رفتیم. وی وقتی با موضوع پژوهش‏ های ما آشنا شد و کتاب هزارسال خمینی‏ شهر رادید ما را به خانه خود که خود یک موزه هنری است دعوت کرد تا گفتگوی مفصلی داشته باشیم. در این گفتگوی چند ساعته وی خاطرات و اطلاعات بسیاری از سالها تدریس و خدمات فرهنگی به شهرمان به ما داد و در پایان 5 جلد دانشنامه‏ اش را هدیه کرد که آنها را به کتابخانه بعثت هدیه کردیم. بخش‏ هایی از گفتگو با این مرد فرهیخته در راویان ماربین جلد اول صفحه 40 چاپ شده است. دکتر حسین یقنیی همچنین در زمانی که نکوداشت دکتر حامد سیادت در خانه سیادت برگزار شد به عنوان سخنران اصلی حضور داشت و سخنان مبسوطی در باب فرهنگ و تمدن و شخصیت‏ های ماندگار ارایه داد.
روحش شاد

موارد بیشتر