یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 Sunday 5 May 2024 00:00

 

محمدعلی شاهین

پژوهشگر، نویسنده، روزنامه‏ نگار

ثبت تاریخ و فرهنگ شهرها پیوسته دغدغه تاریخ‏نگاران به ویژه اصحاب فرهنگ شهرها بوده است و پافشاری بر این مهم به تدریج سبب شکل گیری تاریخ نگاری محلی شده است. اما این شاخه از تاریخ معمولا از سوی متولیان کشوری حمایت نمی‏شده و در نتیجه اهالی هر شهر و نهادهای فرهنگی محلی به تدریج به این نتیجه رسیده‏اند که خود برای مستند کردن تاریخ و فرهنگ شهر و دیار خود کاری بکنند چرا که نخست اینکه جامعه و ملتی که دارای تاریخ مکتوب نباشد با جامعه‏ای که هیچ پیشینه و پشتوانه تاریخی ندارد تفاوتی نمی‏کند و دوم اینکه تاریخ جامع هرکشوری از مجموعه تاریخ شهرها تشکیل می‏شود و تنها منحصر به مرکز نمی باشد و چه بسا یک رخداد مهم کشوری ریشه در اتفاقاتی در یک شهر داشته باشد. همین دو دلیل کافی است که ساکنان هر شهری به ویژه دردمندان آنها دست و آستین را بالا بزنند و تحقق آنرا از متولیان فرهنگی شهر خود مطالبه‏گری کنند. یک پژوهش اجمالی نشان می‏دهد که در تعدادی از شهرها به ویزه مراکز استانها به ضرورت مذکور پی برده و اقدام هم کرده‏اند، از باب نمونه طرح دانشنامه استان بوشهر در 110 جلد پیش بینی شده است و تا سال 1395 حوزه هنری استان بوشهر 60 جلد آن را منتشر کرده است و یا محققین شهر ساری ده‏ها جلد کتاب در خصوص تاریخ و فرهنگ منطقه خود منتشر کرده‏اند که از اتفاق مشاور انتشار کتاب‏های تاریخ این دو شهر استاد برجسته تاریخ همشهری خودمان دکتر مرتضی نورایی بوده است. در تجربه در دسترس دیگر در مرکز استان یعنی اصفهان مركز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان و یا همان مرکز اصفهان شناسی به پیشنهاد اساتید تاریخ اصفهان توسط سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان راه اندازی و حمایت می‏شود. این مرکز تاکنون بیش از صد جلد کتاب از تاریخ منطقه به هزینه شهرداری منتشرکرده و دارای سایت و برنامه های بسیار متنوع برای شناساندن اصفهان است. امیدوارم نشریه وزین صبح اندیشه گزارشی از آن مرکز به مناسبت روز اصفهان تهیه و منتشر نماید. توجه به این واقیت‏ها و جای خالی چنین مرکزی اینجانب را واداشت که با دردمندانی از این شهر مشورتهای انجام دهم و در نهایت پیشناد تشکیل خانه تاریخ و فرهنگ خمینی‏شهر را به سازمان فرهنگی شهرداری خمینی‏شهر بدهم. لذا در سال 1396 اساسنامه جامعی با مشاوره با صاحب نظران فرهنگی شهر تدوین و به سازمان مذکور تحویل شد. خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال و نظر مساعد مدیر و اعضای هیئت مدیره و حمایت مجموعه مدیریتی شهرداری روبرو گردید و پیشنهاد و اساسنامه در جلسه هیئت مدیره وقت در تاریخ دوشنبه 14 اسفند 1396 به تصویب رسید. و اطاقی در خانه مجیر به این سمن اختصاص داده شد. اساسنامه خانه تاریخ و فرهنگ که در واقع یک مرکز مطالعات تاریخی و فرهنگی است، جامع دیده شده که تحقق آن نیاز به امکانات و بودجه دارد. در مقدمه این اساسنامه آمده است:

ورود شهرداری به امور فرهنگی شهر و با توجه به تجارب شهرداری‏های دیگر از جمله اصفهان، لازم می‏نماید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری خمینی‏شهر نیز به منظور داشتن پشتوانه علمی و تحقیقاتی در جهت انجام وظایف محوله، مرکزی هر چند کوچک با اهداف مشخص و با استفاده از امکانات موجود راه اندازی کند. برخی از

اهداف این خانه چنین عنوان شده است:

-تحقیق، شناخت و شناساندن ميراث گرانبهای علمی، تاريخی، هنری، فرهنگی و... خمینی شهر در طول تاریخ از طرق مختلف.

- رفتار علمی در معرفی جايگاه و موقعيت خمینی‏شهر در ابعاد مختلف.

برخی زمینه های فعالیت خانه تاریخ و فرهنگ خمینی شهر چنین عنوان شده است:

-پژوهش و تحقيق پيرامون ابنيه، رجال، مشاهير، وقايع و تاریخچه‏های منطقه.

-ثبت و ضبط خاطرات رجال، مشاهير و افراد مطلع با موضوع تاريخ شهر و ثبت و انتشار تاريخ شفاهی منطقه.

-ثبت و ضبط رخدادهای قدیم و جدید شهر از جمله فعالیت های شهرداری.

-تاليف، چاپ و انتشاركتاب و مقالات علمی در باره تاریخ و فرهنگ شهرستان.

- همکاری با رسانه‏های حقیقی، مجازی، صوتی، تصویری، فرهنگسراها و مراکز فرهنگی در زمینه مسئولیت‏ها

-تجليل از مفاخر و بزرگان منطقه

-برپایی نمایشگاه‏ها در مدارس، دانشگاه‏ها، مراکز فرهنگی و مذهبی در زمینه مسئولیت‏ها

- تاسیس مركز اسناد و تصاویر منطقه شامل اسناد، نسخ خطی، مهرها، نقشه‏ها و عکس‏ها در قالب موزه و یا بایگانی

- تقویت و تکمیل موزه های موجود و ارائه طرح موزه های جدید

- ايجاد پايگاه اطلاع رسانی مجازی در خصوص تاریخ و فرهنگ شهر

اکنون پس از گذشت سه سال از شروع فعالیت خانه تاریخ و فرهنگ این اقدامات انجام شده است:

1- نکوداشت دکتر میرحامد حسین سیادت با همکاری فرهنگسرای بعثت و شهرداری

2- برپای چندین نمایشگاه از مشاهیر شهر

3- طرح و تولید محتوا برای تاسیس و تکمیل موزه مشاهیر

4- طرح و تولید محتوا برای تاسیس موزه اسناد شهرستان

5- طرح و تولید محتوا برای تاسیس موزه تاریخ مصور شهر( خانه عکس)

6- ایجاد پایگاه مجازی(سایت) دانشنام خمینی‏شهر و کانال و گروه و صفحه در واتساب و اینستاگرام با عنوان دانشنامه خمینی‏شهر به منظور انتشار اطلاعات جامع در باره تاریخ منطقه از مهربین به خمینی‏شهر

7- پشتیبانی محتوایی از شبکه‏های اجتماعی و مقالات دانشجویی در خصوص تاریخ شهر

8- انتتشار ده‏ها مقاله از پژوهش‏های تاریخی شهر در نشریات مختلف شهر و استان

9- همکاری در تهیه چند مستند از تاریخ شهر

10- مهندسی انتشار 20 عنوان کتاب در خصوص تاریخ و فرهنگ شهر که تا کنون 7 عنوان آن انتشار یافته و چهار عنوان دیگر در مراحل مختلف چاپ است و بقیه مراحل تکمیل و بازخوانی را طی می‏کنند عناوین کتابهای منتشر شده عبارتنداز:

-راهنمای گردشگری و سفر به خمینی‏شهر: معرفی پیشینه، جاذبه‏ها، مشاهیر، بناهای تاریخی و مشاغل خمینی‏شهر.

-هزار سال خمینی‏شهر: رخدادهایی از هزارسال تاریخ منطقه از ماربین به خمینی شهر.

-چهل پسینه: چهل روایت و نا‏داستان از پیشینه منطقه.

-راویان ماربین جلد1: 23 گفتگو با مطلعین و شاهدان از تاریخ شفاهی منطقه.

-نام‏ها و نشانه‏ ها: پژوهشی در ریشه نام‏ها و پیشینه آبادی‏های ماربین و مناطق و محلات و شهرهای شهرستان خمینی‏شهر.

-راویان ماربین جلد2: 28 گفتگو در مشاغل، فرهنگ و تحولات سده از دهستان ماربین تا تشکیل بخش در سال 1326.

-راویان ماربین جلد 3، پژوهشی در تحولات سده از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایون‏شهر (1338-1326).

از این عناوین راهنمای گردشگری و سفر به خمینی‏شهر توسط سازمان به مناسبت نوروز چند بار چاپ شد و هزینه انتشار بقیه کتابها و دایر کردن سایت توسط مولف پرداخت شده است، ضمن اینکه تا کنون در برنامه‏های سالانه سازمان هیچ بودجه‏ای برای خانه تاریخ تاریخ وفرهنگ در نظر گرفته نشده است. همچنین ارایه طرحها و تولید محتوا برای احداث موزه‏های رایگان و با علاقه شخصی انجام شده است. ضمن اینکه صدها جلد از کتابهای مذکور به اداره کتابخانه‏ها، مدارس، دانشگاه‏ها، حوزه‏ها، خیرین و خیریه‏ها و.... رایگان اهدا شده است.

ضمن تشکر از حمایت‏های اهالی علاقه‏مند به تاریخ و فرهنگ شهر خود امید‏وار است این مرکز با همکاری اصحاب فرهنگ و کنشگران اجتماعی و فرهنگی و ورود مستقیم داوطلبانه و خیرخواهانه دیگران هرچه بیشتر اهداف خود را محقق کند.

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر