شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00

به مناسبت درگذشت حاج عباسعلی شریفیان خوزانی پدر سه شهید

بامداد جمعه 26 شهریور 1400 قلب بزرگ و صبور حاج عباسعلی شریفیان پس از بیش از 40 سال تحمل فراغت و دوری از فرزندانش از کار ایستاد. به سرعت خبر همه جا پیچید پیکر وی پس از انجام تشریفات و مقدمات به نماز جمعه منتقل شد. آیت‏الله سیدمحمد موسوی امام جمعه خمینی‏شهر پس از اقامه نماز جمعه بر او نماز گذارد. جمع مومنان پیکر مطهر این پدر ایثارگر را از مصلی خمینی‌شهر به سمت گلزار شهدای امامزاده سیدمحمد (ع) خمینی ‏شهر بدرقه‏اش کردند و در قطعه صالحین به خاک سپرده شد.

خبر درگذشت این پدر صبور و با ایمان پدر سه شهید در خبرگزاری‏ها و صدا و سیما با عناوین مختلفی منتشر شد:

خبرگزاری دفاع مقدس: پدر شهیدان «شریفیان» آسمانی شد.

پایگاه خبری شهید یاران: حاج عباسعلی شریفیان پدر ابوالشهیدین شریفیان به دیدار حق شتافت.

ایرنا :پدر سه شهید در اصفهان به فرزندانش پیوست.

خبرگزاری تسنیم: پدر شهیدان حبیب، رسول و مجید شریفیان آسمانی شد و به فرزندان شهیدش پیوست.

خبرگزاری بسیج: پدر شهیدان حبیب رسول و مجید شریفیان آسمانی شد و به فرزندان شهیدش پیوست.

فاش نیوز: پدر گرامی شهیدان «شریفیان» آسمانی شد.

حاج عباسعلی شریفیان در ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

کیهان: تشییع پیکر حاج عباسعلی شریفیان پدر ۳ شهید خمینی‏ شهری.

محتوای خبرها کم و بیش به این شکل بود.

حاج عباس‌علی شریفیان پدر شهیدان «حبیب‌اله، رسول و مجید شریفیان» در سن ۹۴ سالگی آسمانی شد و به فرزندان شهیدش پیوست. شهید حبیب‌اله شریفیان متولد سال ۱۳۳۷ بود که سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح‌المبین از ناحیه پا دچار جراحت شد و سرانجام این جانباز گرانقدر ۷۰ درصد سال ۱۳۸۹ به شهادت رسید.

شهید رسول شریفیان متولد سال ۱۳۴۳ بود که سال ۱۳۶۲ در عملیات و الفجر ۱ به شهادت رسید.

شهید مجید شریفیان متولد سال ۱۳۴۵ بود که سال ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای ۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این پدر شهید در گلزار شهدای خمینی‏ شهر قطعه صالحین به خاک سپرده شد. شهرستان خمینی‏ شهر 2300 شهید تقدیم نظام اسلامی کرده است.

پس از واقعه

طبق روال معمول پس از تشییع و تدفین مراسم ختم و بزرگداشت در روز شنبه و هفته در روز پنجشنبه برگزار شد بنرهایی هم از سوی روابط عمومی شهرداری در نقاطی از شهر نصب گردید. از سوی مقامات کشوری و لشکری و مقامات استانی و شهر خمینی‏شهر، از رئیس جمهور محترم و معاون اولش و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گرفته تا امام جمعه، استاندار، ریسس دانشگاه علوم پزشکی و سردار فدا فرمانده سپاه صاحب‏الزمان(عج) اصفهان، آیت‏الله سیدمحمد موسوی امام جمعه، فرماندار و شهردار خمینی‏شهر پیام‏های تسلیتی صادر شد. که برخی از این پیام‏ها عبارتند از:

پیام آیت ‏الله دکتر سید ابراهیم رئیسی:

درگذشت حاج عباسعلی شریفیان خوزانی پدر بزرگوار شهیدان گرانقدر «رسول، مجید و حبیب اله شریفیان» موجب تاثر و تاسف شد.

این پدر صبور که با ایمان به خالق یکتا و ارادت خالصانه به خاندان عصمت و اطهار (ع) دلاورانی فداکار پرورش و تقدیم به اسلام و انقلاب کرد، جلوه باشکوهی از ایثار و گذشت را به نمایش گذاشت و نام و یاد نیک و ماندگاری از خود در میان مردم قدر شناس این مرز و بوم باقی گذاشت.

اینجانب مصیبت وارده را به خانواده گرامی شریفیان و مردم شهیدپرور استان اصفهان تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم علو درجات و همجواری با فرزندان شهیدش و برای بازماندگان صبر و سلامتی خواستارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

پیام: معاون اول رئیس جمهور

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت تأسف‌بار مرحوم حاج عباسعلی شریفیان پدر بزرگوار شهیدان والامقام رسول، مجید و حبیب الله شریفیان موجب تأثر و تألم گردید.

بدون تردید این پدر متدین و صبور که با فداکاری تمام، فرزندان عزیز خود را در راه دفاع از اسلام، انقلاب و ایران اسلامی تقدیم نمود در بارگاه قدس الهی جایگاه والا و مقامی رفیع خواهد داشت و برای پدران امروز و آینده این سرزمین الگویی مثال‌زدنی خواهد بود.

مصیبت فقدان غم‌انگیز این انسان شریف و مؤمن را به عموم هموطنان به ویژه مردم شهیدپرور و انقلابی استان اصفهان و نیز بستگان و خانواده ارجمند ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران و رضوان واسعه الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر جزیل و اجر جمیل مسألت دارم.

محمد مخبر

معاون اول رئیس جمهور»

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید:

انا لله و انا الیه راجعون

خانواده محترم شهیدان گرانقدر شریفیان

سلامٌ علیکم

پدران والامقامی که در راه رضای معبود از بهترین سرمایه‌های خویش گذشتند و فرزندان عزیز خود را در راه خدمت به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی هدیه نمودند، اسوه‌های ایثار و نمونه‌های برتر استقامت و فداکاری‌اند.

مرحوم «حاج عباسعلی شریفیان خوزانی» پدر شهیدان معظم «رسول، مجید و حبیب اله شریفیان» از استان اصفهان، پس از سال‌ها صبر و بردباری، ندای حق را لبیک گفت و به ‌سوی معبود خویش شتافت. به روح این سفرکرده به ملکوت و ارواح تابناک فرزندان شهیدش درود می‌فرستم.

به یقین ایمان و اراده راستین شهدا ریشه در اعتقادات ناب و خالصی دارد که توسط والدین گرانقدر آنان بالندگی یافته که در این میان نقش پدران ارجمند آنان در جهت تربیت اسوه‌های جهاد و مقاومت بی‌بدیل است و از دست دادن این سرمایه‌های اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بسیار غم‌انگیز است.

ضمن عرض تسلیت و همدردی با شما خانواده محترم، از پروردگار متعال علو درجات برای آن عزیز سفر کرده و شکیبایی و صبر جمیل برای بازماندگان مسألت دارم. ان‌شاءالله روح بلند آن مرحوم در بالاترین مراتب بارگاه قدسی با سالار و سرور شهیدان محشور و هم‌جوار گردد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران.

پیام تسلیت فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج):

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خانواده محترم شریفیان

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و اهداء سلام

خبر رحلت پدر شهیدان شریفیان (دکتر حبیب ا... ،رسول ومجید ) واصل و موجب تالم وتاثر خاطر گردید.

پدران صبور شهدا که عزیزترین هستی خود را در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی فدا کردند، الگو و اسوه های ابدی و جاودان برای جامعه ما هستند.

بدون تردید خانواده شهدا سرمایه‌هایی عظیم و منشأ خیر و برکت برای ایران اسلامی هستند که همواره مبلغ و مروج فرهنگ ایثار و شهادت هستند.

سلام و درود خدا به روح مطهر آن پدر مؤمن و صبور که فرزندانی غیور و ولایتمدار تربیت نمودکه در راه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی جانفشانی و افتخارآفرینی کردند و به شهادت رسیدند.

اینجانب درگذشت این پدر ولائی را به خانواده محترم شریفیان و مردم شهید پرور خمینی‏شهر تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال علو درجات و همنشینی با فرزندان شهیدش در سرای باقی را مسألت دارم.

سرتیپ دوم پاسدارمجتبی فدا

فرمانده سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) استان اصفهان

پیام امام جمعه

نماینده

شهردار

حاج عباسعلی شریفیان چه کسی بود، خانواده او چه شرایطی داشت، فرزندانش در چه شرایطی رشد و پرورش پیدا کردند و شناخت ما از فرزندان شهیدش در چه حد است. مطالب آورده شده سعی در پاسخ به این سوالات دارد.

مروری بر زندگی حاج عباسعلی شریفیان:

عباسعلی فرزند میرزامهدی 5 دیماه 1306 در محله خوزان سده به دنیا آمد. پس از اتمام سربازی با خانم بتول روح‏الامین از هم محلی‏های خود ازدواج کرد همسرش برخلاف اکثر دخترهای آن دوران سواد خواندن و نوشتن داشت ششم ابتدایی را خوانده بود و همین سوادش بعدها وی را به شعر به خصوص اشعار مولوی و حافظ علاقه‎‏مند کرد. عباسعلی در زادگاهش سده مدتی همراه پدرش به پرورش گوسفند و قصابی پرداخت پدرش را خیلی زود از دست داد بهرحال باید روی پای خودش می‏ایستاد، اما به دلیل شرایط خاص دهه 1320 ناشی از جنگ جهانی و بیکاری ناشی از آن به پیشنهاد یکی از همشهری‏ها دنبال کار به خوزستان رفت. از آنجا که قصابی می‏دانست در نهایت همین شغل را در آبادان انتخاب کرد. چند ستال بعد همسرش را هم به آبادان برد. حاصل ازدواجش چهار پسر و سه دختر بود. بیش از 30 سال در آن شهر با شرایط سخت و طاقت فرسایش مادگار شد تا در نهایت در دهه 1350 همراه اعضای خانواده به زادگاهش برگشت. برگشت او به همایون شهر مصادف با شگل گیری و علنی شدن مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی بود و پسر بزرگ او حبیب‏اله به این مبارزات پیوست انقلاب اسلامی پیروز شد و توطئه ‏ها وجنگ علیه آن آغاز گردید و چهار پسر عباسعلی پرچم مقابله و مقاومت در برابر دشمنان را در دست گرفتند و در این راه سه فرزند رشید و دلاور و مومنش در راه دفاع از آب و خاک میهن اسلامی به شهادت رسیدند.

رسول، شهید اول خانواده عباسعلی

رسول در سال 1343 در شهر آبادان متولد شد هنگاه بازگشت خانواده به زادگاه خود، همران آنان بود تحصیلات متوسطه را در رشته مکانیک عمومی در هنرستان فنی همایون‏شهر با نمرات خوب به پایان رساند و در خرداد ماه 1360 دیپلم فنی گرفت. از همان ابتدای اوج گیری مکبارزات علیه رژیم شاهنشاهی همراه دیگر دانش آموزان هنرستان در برنامه های محتلف فعال بود. پس از پیروزی انقلاب به عضویت بسیج محل درآمد و به دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت. رسول تحت تاثیر برادر بزرگترش حبیب با شعر آشنا بود وبه همین دلیل معمولا نطرات خود را با شعر بیان می کرد

خوشا آنان که در کشتی نشستند / چون کشتی شان شکست، دل بر تو بستند

زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت / کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد

با شروع جنگ تحمیلی رسول پس از آموزش های اولیه به عنوان یکی بسیجی به کردستان اعزام شد و در عملیات بستان، فتح‏المبین و محرم شرکت کرد. رسول انقلاب اسلامی ایران را همچون نوری به رهبری امام خمینی در جهان کفر گرفته آن روز می دانست و معتقد بود انقلاب اسلامی که برای اجرای قوانین الهی و حکومت قرآن به پا شده، از همان آغاز، علم مخالفت را با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، با همه سردمداران استکبار شرق و غرب برافراشته و به همین جهت از همان نخستین روزهای تشکیل با عکس العمل شدید کفر جهانی مواجه گردیده است. بنابراین شیاطین جهانی، آخرین تیر خود یعنی جنگ تحمیلی و نابرابر در کمان نهادند و علیه انقلاب اسلامی دست به کار شدند. او در راه این اغتقاد خود با متجاوزان به آب وخاک میهن اسلامی جنگید تا سرانجام در تاریخ 22 فروردین 1362 در عملیات والفجر 1 به درجه رفیع شهادت نائل گردید. پیکر پاکش بردست مردم قدر شناس شهر تشییع و در گلزار شهدای امام زاده سید محمد خمینی‏شهر به حاک سپرده شد.

مجید جهادگر شهید

مجید دو سال پس از رسول یعنی در 25 فروردین 1345 در آبادان به دنیا آمد. پس از گذراندن سال اول ابتدایی، به همراه خانواده به همایون شهر (خمینی شهر) بازگشت و تخصیلات ابتدایی خود را در دبستان میر در محله درب محکمه سپری کرد. تحصیلات راهنمایی او با تظاهرات و پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد. مجید با وجود سن کم در کنار برادر بزرگترش، حبیب اله، در راهپیمایی ها شرکت می‏کرد زیرا حبیب اله خود از برگزار کنندگان تظاهرات در شهر محسوب می شد. با حمله رژیم بعثی عراق به خاک ایران، مجید نخستین مرتبه در سن 15 سالگی همراه رسول و از طریق جهاد سازندگی خمینی شهر در جبهه‏های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کرد و در آزادسازی بستان در عملیات طریق‏القدس شرکت کرد. سال بعد برای اعزام به جبهه به منطقه عملیاتی غرب کشور یعنی میمک رفت و حدود سه ماه در آن منطقه بود. در آن روزها هر چهار پسر حاج عباسعلی همزمان در جبهه بودند: جواد در کردستان، حبیب‏اله و رسول در جنوب و مجید در میمک.

مجید پس از بازگشت از جبهه غرب برای شرکت در عملیات خیبر، راهی جنوب شد. پس از عملیات خیبر، به تحصیل ادامه داد تا اینکه دیپلم فنی در رشته برق گرفت. بعد از گرفتن دیپلم چند سالی در کارخانه ریسندگی بافندگی رحیم زاده به عنوان برق کار مشغول به کار شد. در این مدت همه کارفرمایان از کار او راضی بودند و به وی اجازه نمی دادند به جبهه برود اما مجید که شور جبهه در سر داشت به عنوان یک جهادگر به منطقه جنوب اعزام شد و سر انجام در 20 اسفند 1365، درعملیات کربلای 5 به شهادت رسید. پیکر مطهر او پس از پنجاه روز که در منطقه باقی ماند به خمینی شهر منتقل و در گلزار شهدای امام زاده سید محمد به خاک سپرده شد.

حبیب خدا طبیب مردم  سوم

پسر بزرگ عباسعلی حبیب‏ اله در سال 1337 متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در ابادان گذراند. دیپلم خود را از دبیرستان صائب همایونشهر با معدل بالای 19 گرفت و به عنوان دانش آموز ‏اول شهر و سوم اصفهان معرفی شد. با رتبه سه کشوری در رشته پزشکی دانشگاه بین المللی شیراز که تمام دروس آن به انگلیسی تدریس می‏شد، پذیرفته شد. اطلاعات این شهید والامقامجداگانه در دسترس است.

منابع:

بختیاری ورنوسفادرانی، سمیه، حبیب خدا، زندگینامه دکتر حبیب‏اله شریفیان، اصفهان، ستارگان درخشان، 1395.

کارخیران، الهه، طلایه داران عشق 3 یادنامه شهدای شمس‏آباد خوزان، اصفهان، ستارگان درخشان،1395.

پیمانی لیلا، مردی که "خانه" اش کتاب "خانه" بود، 07 بهمن 1395.

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر