شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00

محققان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر دستگاهی جهت هشدار به رانندگان خواب آلود ساختند.به گزارش دانشنام به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد خمینی شهر محققان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر با توجه به نقش بالای خواب آلودگی در حوادث رانندگی ، اقدام به طراحی و ساخت یک سامانه جهت اخطار و اعلام خواب آلودگی راننده نمودند. این طرح پژوهشی و علمی توسط دکتر آتا جهانگیر مشیدی و آرش کریمی دانشجوی کارشناسی مهندسی کنترل طراحی و اجرا شده است .
دکتر مشیدی در خصوص این دستاورد علمی گفت :"تصادفات رانندگی یکی از تلخ ترین وقایع مرگ و میر در سطح کشور است که نیازمند یک تحقیق همه جانبه جهت بررسی تمامی عوامل بوجود آورنده آن است . اما خواب آلودگی راننده بعنوان شایع ترین عامل جزو مواردی است که بطور مستقیم به راننده مرتبط بوده و نیازمند یک فرهنگ سازی ویژه می باشد. در این طرح با در نظر گرفتن این عامل سیستم طراحی گردید و وضعیت راننده را در طول سفر بررسی و در صورت خواب آلودگی ابتدا با اعلام یک زنگ هشدار به راننده و سایر افراد درون خودرو سعی در متوجه نمودن خطر تصادف می نماید که در صورت عدم توجه راننده مشخصات راننده شامل شماره گواهینامه ، شماره پلاک خودرو ، موقعیت محلی (طول و عرض جغرافیایی) به سامانه اعلام تخلفات پلیس راهور نیروی انتظامی ارسال می گردد."
مشیدی ادامه داد : " در رابطه با کارایی و قابلیت این سیستم ، وقایع تلخ ماه های اخیر در کشور انگیزه کار بر روی این موضوع را دو چندان نمود و اگر سرنشینان خودرو از وضعیت راننده باخبر بودند این حوادث تلخ رخ نمی داد . .در این طرح نیز با توجه به بستر و سامانه موجود در راهنمایی و رانندگی کشور سعی در طراحی سیستمی شد که بتواند با حداقل امکانات از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری نماید.

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر