پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر اصفهان گفت: اکنون تنها مناطق یک،سه، پنج و شش شهرداری اصفهان مناطقه توسعه یافته است و مناطق دیگر یا کمتر توسعه یافته و یا توسعه نیافته است.
به گزارش دانشنام به نقل از مهر، فتح‌الله معین ظهر شنبه در یکصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه در همه شهرهای جهان متخصصان مناطق مختلف شهرها را به سه دسته توسعه یافته، نیمه توسعه یافته و کمتر توسعه یافته تقسیم می‌کنند، اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشت که بر اساس این تقسیم‌بندی شهرهایی که بیشترین مناطق توسعه یافته را دارند جزء بهترین شهرها برای زندگی به شمار می‌آیند.
مناطق توسعه نیافته اصفهان بیش از حد انتظار است

وی با بیان اینکه بر خلاف تصور برخی از مدیران شهری، مناطق توسعه نیافته اصفهان بیش از حد انتظار است و هنوز راه زیادی تا توسعه یافتگی داریم، ابراز داشت: مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی تعداد مراکز فرهنگی، اقتصادی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی، وضعیت اشتغال افراد، وضعیت تحصیلات، میزان دسترسی آزاد به اطلاعات آزاد و برخورداری از اینترنت و وجود زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، فضای سبز و .. است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین بالا بودن شاخص‌های حفظ امینت و مراقبت از محیط زیست مانند دفع درست فاضلاب شهری، آب، هوا و وجود بافت‌های نوساز و کاهش بافت‌های فرسوده را نیز از دیگر شاخص‌های شهرهای توسعه یافته عنوان کرد و افزود: با توجه به این شاخص‌ها می‌توان گفت که در حال حاضر تنها مناطق یک،سه، پنج و شش شهرداری اصفهان مناطقه توسعه یافته هستند و مناطق دیگر یا کمتر توسعه یافته و یا شوربختانه توسعه نیافته هستند.

وی شهرهای «وین» و «ملبورن» را از جمله شهرهای توسعه یافته جهان معرفی کرد و افزود: مسئولان شهری در این شهرها با استفاده از مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری اقتصادی توانسته‌اند کیفیت زندگی را در هر یک از شاخص‌های یاد شده افزایش دهند.

معین تصریح کرد: بالا بردن کیفیت منازل مسکونی، حمل و نقل پاک، توریسم و امنیت بالا از مهم‌ترین اهداف عملی شده در شهرهای «وین» و «ملبورن» بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه چنانچه مسئولان شهری به مقوله کیفیت زندگی در شهرها اهمیت ندهند و یا در بالا بردن آن ناتوان باشند آن شهر به مکانی برای هدر دادن عمر و نه برای زیستن تبدیل می‌شود، اضافه کرد: در این راستا باید یادآور شوم که در سال ۲۰۱۵ شهر تهران در بین ۲۳۰ شهر جهان رتبه ۲۰۳ کیفیت زندگی را به خود اختصاص داد و این در حالی است که وضعیت شهر اصفهان به لحاظ آلودگی‌های زیست محیطی، رشد حاشیه نشینی، عدم توسعه مناسب فضای سبز، بیکاری ناشی از مشکلات شهری و ناکافی بودن حمل و نقل عمومی و عدم تناسب دیگر زیرساخت‌ها و خدمات شهری دارای وضعیت نامناسب‌تری است.

۸۳ درصد از جوانان اصفهان از زندگی در این شهر ناراضی‌اند

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به نظر سنجی از جوانان اصفهان در خصوص میزان رضایتشان از زندگی در شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: بیش از ۸۳ درصد از جوانان از زندگی در شهر اصفهان ناراضی هستند و این بیانگر این امر است که در گذشته در خصوص تضمین آینده جوانان خود کم‌کاری کرده‌ایم و همپای نیازهای توسعه شهری امکانات و خدمات خود را توسعه نداده‌ایم که در این میان تغییر بافت جمعیتی شهر اصفهان خود نشان گویایی از این جابجایی جمعیت ناشی از نارسائی امکانات خدمات شهری است.

وی نهادهای دولتی و شهرداری، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اقتصادی و مشارکت مردمی به ویژه جوانان را سه ضلع اصلی برای توسعه یافتگی عنوان کرد و افزود: باید توجه داشته باشیم که اصفهان دومین استان صنعتی کشور و دارای بیشترین افراد تحصیلکرده است و از این رو مسئولان باید با اعتماد به مردم و استفاده از چنبن ظرفیتی زمینه‌ای را برای رشد و شکوفایی این شهر و استان ایجاد کنند.

تعریف فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در شهر اصفهان ضروری است

معین تعریف فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در شهر اصفهان را ضروری دانست و افزود: فرصت‌هایی که از قبل تعریف شده است بیشتر مواردی بوده که در شهر وجود داشته و نوآوری در آن وجود نداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر فاصله درآمد شهرداری در مناطق مختلف بسیار زیاد است، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که این میزان بین ۳۰ تا ۸۰ میلیارد تومان نوسان دارد و این امر بیانگر محرومیت شدید در برخی از مناطق شهرداری است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در سال‌های اول برنامه ۱۴۰۰ هستیم و باید با همدلی و تلاش بارگذاری‌های شهر اصفهان را تنها در حد ظرفیت زیست محیطی این شهر دنبال کنیم، افزود: همچنین باید برنامه‌ریزی ما در راستای تامین زیرساخت‌های توسعه باشد و از انجام حرکت‌های غیر اصولی و نمایشی، تبلیغاتی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: همچنین باید برنامه‌ریزی لازم در خصوص ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد اشتغال در همه مناطق شهرداری در دستور کار باشد.

موارد بیشتر