شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از رهاسازی آب زاینده رود و اختصاص 25 میلیون متر مکعب برای تامین آب باغ ها و تقویت چاه های مناطق غرب اصفهان خبر داد.
به گزارش دانشنام علی بصیرپور روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: این طرح از دوشنبه به مدت یک هفته اجرا می شود و قرار است آب باغ ها و چاه های مناطق غربی استان از جمله مبارکه، نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان را تامین کند.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در ادامه اضافه کرد: بخشی از آبی که فردا در غرب اصفهان رهاسازی می شود، در بستر زاینده رود و بخشی دیگر در شبکه آبیاری جریان می یابد.
وی با اشاره به کاهش 257 میلیون متر مکعبی آب سد زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود در حال حاضر 313 میلیون متر مکعب است.
بصیرپور با اشاره به اینکه این میزان در مدت مشابه سال قبل 570 میلیون متر مکعب بود، تصریح کرد: این میزان اختلاف و دیگر ارقام آماری نشان می دهد که وضعیت آب اصفهان در مرز بحران قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه تدوین شده، طرح رهاسازی آب زاینده رود به منظور آبیاری باغ ها و تقویت چاه ها شهریور امسال نیز اجرا خواهد شد.
بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان بدترین روزهای خشکسالی در مقایسه با میانگین 40 سال اخیر را تجربه می کند.
استان اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سالجاری زراعی با پدیده خشکسالی دست پنجه نرم می کند.
شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط این استان است، بگونه ای که 64 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
امسال میزان بارندگی ها در شهرهای این استان از جمله نایین 80 درصد، در اصفهان 55درصد و در سرشاخه های زاینده رود 20 درصد کاهش یافته است. براساس آمارهای اعلام شده بطور کلی بارش ها در استان اصفهان در سال آبی جاری نسبت به میزان بلندمدت (40 ساله ) 33 درصد کاهش یافته و در وضعیت قرمز قرار دارد.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. گفتنی است عمده باغات خمینی شهر را درحتان گلابی تشکیل می دهد که مردادماه فصل شروع برداشت از  این محصول است.

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر