پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مجوز تاسیس 12 اداره میراث فرهنگی در شهرستان های استان صادر شده است.
به گزارش دانشنام به نقل از ایرنا، فریدون الهیاری روز چهارشنبهبا اعلام این خبر در اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان اصفهان افزود: دغدغه ما تشکیل اداره میراث فرهنگی مناسب برای شهرستان اصفهان است.
وی گفت: تا کنون دو اداره میراث فرهنگی در شهرستان های استان اصفهان راه اندازی شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:سه رویکرد اساسی برای تشکیل انجمن میراث فرهنگی وجود دارد و هماهنگی بین دستگاه ها در جهت حفظ و حراست از میراث فرهنگی، جلب مشارکت های مردمی و فرهنگ سازی در حوزه میراث فرهنگی از مهمترین دلایل تشکیل انجمن میراث فرهنگی در شهرستانها ست.
الهیاری گفت: همه مردم جامعه به میراث فرهنگی علاقه دارند و به آن عشق می ورزند اما تا کنون فراتر از این عشق و علاقه گامی برداشته نشده است.
وی با بیان اینکه مردم به وظایف شهروندی در حفاظت از میراث فرهنگی آشنایی کافی ندارند، افزود: انجمن میراث فرهنگی در این زمینه می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه باید از همه ظرفیت ها برای حفظ میراث فرهنگی استفاده کنیم، گفت: وظیفه و رسالت ما در استان اصفهان برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی بسیار سنگین است.
وی گفت: نباید حفاظت از آثار ارزشمندی مانند چهل ستون و هشت بهشت باعث شود که از سایر آثار میراثی در استان اصفهان غافل شویم.
الهیاری افزود: شهرستان اصفهان با 180 کیلومترمربع وسعت حوزه وسیعی را در برگرفته و باید به همه بخش ها و حوزه ها در آن توجه داشته باشیم.
وی اظهار کرد: در بعضی از بخش های شهرستان اصفهان به اندازه یک شهرستان استان آثار میراثی وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه بیش از22 هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: باید ساز و کار مشارکت مردمی برای حفاظت از میراث فرهنگی تعریف شود و انجمن میراث فرهنگی در این راستا فعالیت کند.
الهیاری با بیان اینکه میراث بانان در زیر مجموعه انجمن های میراث فرهنگی را ه اندازی خواهد شد، اظهار کرد: صدور کارت شناسایی میراث بانان و سازماندهی آنها تاثیرزیادی درفرهنگ سازی و حفاظت از میراث فرهنگی دارد.
فرماندار شهرستان اصفهان نیز در این جلسه گفت:فعال سازی انجمن میراث فرهنگی در شهرستان ها از سال 53 بر اساس آیین نامه ای ابلاغ شده و بطور مجدد در سال 73 مورد تاکید شورای میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و ابلاغ شده است.
فضل الله کفیل با اشاره به اهداف و ساختارهای تعریف شده برای تشکیل انجمن میراث فرهنگی، افزود: رئیس میراث فرهنگی، شهردار، رئیس شورای اسلامی، رئیس اداره آموزش و پرورش رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهار تن از صاحب نظران و علاقه مندان میراث فرهنگی شهرستان اصفهان به پیشنهاد مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موضوعات مختلف در این زمینه می پردازد.
کفیل گفت: تشکیل این انجمن در بخش ها و روستاها و در مناطقی که از ظرفیت ها و آثار میراث فرهنگی و گردشگری برخوردار است، پیش بینی شده است.
فرماندار شهرستان اصفهان تاکید کرد: استان اصفهان از نظر آثار میراثی در موقعیت ویژه و برتر کشور قرار دارد و شهرستان اصفهان با 674 اثر ثبت شده در مجموعه استان اصفهان هم از موقعیت خاصی برخوردار است.
وی گفت: از مجموع چهار اثر ثبت شده جهانی استان اصفهان سه اثر در شهرستان اصفهان قرار دارد.
کفیل گفت: میراث فرهنگی و گردشگری از ظرفیت های بسیار بزرگی برخوردار است که می تواند جایگزین کشاورزی در شرق اصفهان شود.
وی افزود: در شرق اصفهان که امروز به دلیل شرایط خشکسالی با مشکل آب و محدودیت منابع آب مواجه هستیم،یکی از ظرفیت های بسیار بزرگ جایگزین، توجه به ظرفیت میراث فرهنگی و گردشگری است.

موارد بیشتر