شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00

پس از شروع خط دوی متروی اصفهان رسیدن مترو به خمینی شهر و اتصال این شهرستان به خطوط قطارهای زیر زمینی اصفهان بر سر زبانها افتاد. استاندار و شهردار سابق اصفهان، نماینده و شهردار خمینی شهر با حبرگزاریها وصدا و سیما در این خصوص گفتگوهایی داشته اند:

قدرت اله نوروزی خبر داد:

امتداد متروی اصفهان به خمینی شهر

23 بهمن 1399

شهردار اصفهان گفت:طول خط 2 متروی اصفهان با رسیدن به خمینی شهر به 24.5 کیلومتر افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، قدرت اله نوروزی در برنامه زنده رادیویی«شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» اظهار کرد: خط دو متروی اصفهان بعد از کهندژ در آینده به طرف خمینی شهر می رود و طول این خط به ۲۴.۵ کیلومتر می رسد و مردم خمینی شهر می توانند تا دارک زینبیه با مترو سفر کنند.

وی با بیان اینکه در هفته آینده اتفاق مهمی در شهر رخ می دهد، اظهار کرد: حفاری خط دوم مترو  اصفهان از خیابان کهندژ آغاز و سرعت کار خط دو مترو دو برابر می شود؛ عملیات حفاری خط دوم در جبهه شرقی از دارک یک و نیم سال پیش آغاز شد و با انجام حفاری از سمت کهندژ، مترو به بزرگراه شهید خرازی، خیابان آیت اله کاشانی، خلجا، میدان امام حسین (ع)، خیابان فلسطین و میدان امام علی (ع) می رسد.

نوروزی از پیشرفت تا ۹۰ درصدی ۱۲ ایستگاه خط دوم مترو خبر داد و گفت: همزمان ۱۲ ایستگاه خط دو در حال ساخت است که ساخت برخی از این ایستگاه ها تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. متروی اصفهان بعد از کهندژ به طرف خمینی شهر می رود و طول این خط به ۲۴.۵ کیلومتر می رسد.

وی با بیان اینکه خط دوم مترو از زیر خط یک عبور می کند چراکه نقطه ابتدایی مترو در کهندژ دارای عمق ۲۰ متر و شیب ایستگاه میدان امام حسین (ع) ۳۰ متر است، گفت: از همین رو از جبهه غربی باید مترو با شیب ملایم از میدان امام حسین (ع) عبور کند؛ این بخش مرکز تلاقی دو خط است و فرصت طلایی برای مردم خمینی شهر خواهد بود.

////

عباس رضایی در جلسه شورای اداری این شهرستان بعد از بهره برداری و هشت طرح عمرانی، خدماتی، رفاهی به ارزش 860 میلیارد ریال با اشاره به اینکه توقع دارم مسئولان شهرستان پیگیری احداث خط مترو به خمینی‌‌شهر باشند، ادامه داد: احداث خط مترو به رفع مشکلات منطقه کمک خواهد کرد و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

خط 2 قطارشهری اصفهان با ۲۴ ایستگاه از مسیر زینبیه آغاز می شود و پس از گذشتن از ایستگاه های میدان لاله، میدان قدس، میدان امام علی(ع)، شکرشکن، چهارراه فلسطین، باغ گلدسته، ایستگاه امام حسین(ع)، طالقانی و کهندژ به سمت خمینی‌شهر می‌رود. متروی خمینی شهر در ذیل متروی اصفهان تعریف شده است. به عبارت دیگر دو خط از خطوط طراحی‌شده متروی اصفهان، به خمینی‌شهر مربوط می‌شود و به این منظور ایستگاه هایی در خمینی‌شهر پیش بینی شده است. اولین خط، خط غربی- شرقی است که از خمینی شهر شروع و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی (کهندژ) (در ایستگاه مشترک امام حسین (ع)) از زیر خط شمالی-جنوبی وارد خیابان سپه شده تا خیابان زینبیه ادامه می یابد. فاز یک این خط مورد تایید شورای ترافیک کشور قرار گرفته است. تنها اختلافی که در مورد این خط وجود دارد به علت عبور آن از آثار تاریخی اصفهان است و همین مسئله موجب تاخیر این خط شده است. این اختلاف البته تاثیری بر ایستگاه‌های خمینی شهر ندارد. خط جنوب - غرب نیز از دیگر خطوط مترو است که از درچه می گذرد.  این خط از ایستگاه مشترک آزادی شروع می‌شود، پس از عبور از شهر درچه، فلاورجان و فولادشهر و عبور از گردنه گاوپیسه به ذوب آهن اصفهان و زرین شهر ختم می‌شود. طول کل این مسیر حدود ۴۳ کیلومتر خواهد بود. استاندار اصفهان در سفر خود به شهرستان خمینی شهر خواستار پیگیری اجرای این طرح از سوی مسئولان شد تا بخش بزرگی از مشكلات منطقه به‌واسطه این طرح برطرف شود.

تکمیل مترو اصفهان-خمینی‌شهر؛ نیازمند تخصیص اعتبار

ایمنا خرداد1301

شهردار خمینی‌شهر گفت: طول خط مترو خمینی‌شهر پنج کیلومتر است و انتظار داریم اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل اعتبارات ملی تأمین شود.

علی‌اصغر حاج‌حیدری در گفت‌وگو با خبرنگارایمنا، اظهار کرد: خط دو مترو اصفهان از زینبیه آغاز می‌شود و با گذر از صمدیه، رهنان و دانشگاه پیام‌نور به خمینی‌شهر می‌رسد. طول پروژه خط مترو در خمینی‌شهر پنج کیلومتر است و انتظار داریم اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل اعتبارات ملی تأمین شود.

وی با بیان اینکه پروژه کنار گذر خمینی‌شهر حدفاصل چشمه لادور-صنعتی دو شاخ و بلوار الغدیر است، افزود: اجرای این پروژه تأثیر بسزایی بر توسعه خمینی‌شهر و اصفهان دارد.

شهردار خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: طول پروژه رینگ چهارم خمینی‌شهر ۹ کیلومتر است که با اتصال به میدان استقلال اصفهان به بلوار الغدیر می‌رسد. با توجه به حجم آزادسازی‌های در مسیر اجرای پروژه نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

////

با جدیت به دنبال اجرایی شدن خط متروی خمینی‌شهر هستیم

11 تیر 1401

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص احداث خط متروی خمینی‌شهر اظهار کرد: دو مسیر برای متروی خمینی‌شهر تعیین شده که یکی از این مسیرها از اتوبان مدرس نجفی (کهندژ) آغاز شده است و از سه‌راهی آتشگاه و از مجاورکوشک عبور می‌کند.

وی ادامه داد: جلسه‌ای با شهرداران شهرستان‌های خمینی‌شهر، درچه،کوشک،کهریزسنگ و نجف‌آباد و نیز نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی داشتیم و در راستای متروی خمینی‌شهر تصمیماتی گرفته شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۵۰ درصد اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث متروی شهرستان خمینی‌شهر توسط دولت پرداخت می‌شود و بنا است باقیمانده هزینه از طریق بخش خصوصی تأمین شود.

وی با بیان اینکه خط متروی خمینی‌شهر از ابتدای خیابان کهندژ و صمدیه تا چهارراه شهدای خمینی‌شهر ادامه دارد، اضافه کرد: از آن جایی که تخصیص اعتبارات ملی برای احداث پروژه مترو با مشکلاتی مواجه است انتظار داریم شواری اسلامی شهر و شهرداری خمینی‌شهر با تدبیری هوشمندانه از طریق ارزش‌افزوده زمین‌ها و ایستگاه‌های در مسیر، اعتباراتی برای اجرای این طرح تخصیص دهند.

به گفته نقدعلی، زمانی که با کمبود بودجه مواجه هستیم، برای پروژه‌های هزینه‌بر باید از ظرفیت ارزش‌افزوده استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با جدیت به دنبال اجرایی شدن خط متروی خمینی‌شهر از چهارراه شهدا تا خیابان صمدیه هستیم و در این راستا مذاکراتی با شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان داشتیم و راهکارهای اجرایی شدن مترو را ارائه کردیم.

////

براساس اظهارات شهرداران خمینی ‏شهر و اصفهان در جلسه مشترک دو شهرداری در مرداد 1399 چشم انداز بهره برداری خمینی‏ شهر از قطار شهری چنین اعلام شد:

اتصال خط دو قطار شهری اصفهان از سمت بلوار آیت ‏الله اشرفی به میدان شهدای خمینی ‏شهر

اتصال خط قطار شهری اصفهان- نجف‌آباد در سه راهی میدان الغدیر به خمینی‌شهر با یک خط اتوبوس

اتصال خط قطار شهری شاهین‌شهر – اصفهان از میدان استقلال به خمینی‌شهر با یک خط اتوبوس

ایجاد یک شبکه قطار شهری بین شهرهای اصفهان، خمینی‏ شهر، نجف آباد، شاهین شهر، فلاورجان و مبارکه

 

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر