جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00

کارشناس هواشناسی اصفهان ازگرد و خاک محلی تا 2 روز آینده در آسمان اصفهان و کاهش 5 تا 6 درجه‌ای دماخبرداد به گزارش دانشنام به نقل ازهواشناسی استان:
استان اصفهان در روزهای آتی با گرد و خاک محلی با منشاداخلی روبرو می باشد.
حسن خدابخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص وضعیت آب‌وهوای استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر در غرب کشور موج ناپایداری وجود دارد که این موج ناپایدار آب‌ و هوا به سمت شرق کشور در حال حرکت است.
وی افزود: این موج ناپایدار بخش‌های شمال استان اصفهان را دربر می‌گیرد و طی دو روز آینده در کل استان اصفهان شاهد وزش باد خواهیم بود که این وزش باد، گردوخاک محلی را برای شهر و استان اصفهان در ساعات بعدازظهر دو روز آینده به همراه خواهد داشت.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: پدیده گرد و خاک‌های محلی استان اصفهان طی دو روز آینده بیشتر برای شمال استان و شمال غرب استان اصفهان به‌ طور شدیدتر و پرحجم‌تر به وجود می‌آید، این وضعیت هوا در استان اصفهان تا زمان کاهش یافتن وزش باد ادامه خواهد داشت.
خدابخش در رابطه تغییر دما در استان اصفهان گفت: در این چند روز اخیر افزایش دما در استان اصفهان وجود نداشته است و با کاهش‌های چشمگیر دما در استان اصفهان روبه‌رو بوده‌ایم که دما در بعضی از نقاط استان اصفهان 5 تا 6 درجه کاهش یافت.

وی در پایان درباره کاهش دما در شهر اصفهان اضافه کرد: تا ساعاتی قبل کاهش دما در شهر اصفهان میانگین با 4 درجه کاهش دما همراه بود که در حال حاضر این عدد به 2 درجه تغییر پیدا کرده و این وضعیت کاهش دما در شهر و استان اصفهان ادامه خواهد داشت.
با توجه به تغییرات آب وهوایی پیش روا داره هواشناسی کشاورزی توصیه‌هایی را به کشاورزان کشور برای روزهای بیست و چهارم، بیست و پنجم، بیست و ششم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم خردادماه انتشار داده که در مورد استان های اصفهان و یزدبه این شرح می باشد:
- احتیاط در انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی از روز دو شنبه تا جمعه به دلیل وزش باد
- پایش مزارع جالیز به جهت احتمال طغیان کرم گوجه و بادنجان (کرم هلیوتیس) و کرم بامیه (کرم خاردار) به دلیل افزایش دمای هوا
- محلول پاشی با آب خالص و سپس با سموم خاص آن در صورت وجود آفت کنه تارعنکبوتی بر روی گیاهانی از قبیل خیار، خربزه، کدو، گوجه، بادنجان و بامیه با توجه به افزایش دمای هوا
- پایش باغات پسته به جهت افزایش دمای هوا و احتمال شیوع آفت پسیل
- تهویه و تنظیم دما و رطوبت گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ و انبارها
- کاشت سیب زمینی درمناطق سردسیراستان اصفهان (چادگان، فریدن، فریدون شهر، بویین میاندشت و سمیرم)
- خودداری از قراردادن غده های بذری سیب زمینی درفضای آزاد به منظورجلوگیری ازسرمازدگی در مناطق غرب
- استفاده از چسب هرس در محل سرشاخه های شکسته شده ناشی از وزش باد
- تنظیم دور آبیاری با توجه به روند افزایش دما
- کاشت ذرت، آفتاب گردان و سایرمحصولات تابستانه درمناطق مرکزی استان اصفهان درصورت تامین آب موردنیازتاپایان دوره رویشی

نوشتن دیدگاه

موارد بیشتر