سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403 Tuesday 14 May 2024 00:00

از چرخ‏ چاه تا آب لوله ‏کشی

 

نقل از کتاب راویان ماربین جلد چهارم، محمدعلی شاهین


راویان: حجت‏الاسلام سعیدیان فر، قنبرعلی سعیدی( 1399 – 1303)، کرامت عمادی(19 اسفند 1398 – 1324) و احمد کمالی متولد 1327.
اشاره: پیش از لوله‏ کشی آب و سپس فاضلاب مردم همایون‏شهر و آبادی‏های اطراف با سختی‏ها و مشکلات متعددی در تهیه آب و دفع فاضلاب روبرو بودند تا اینکه در دهه 1340 آب لوله ‏کشی به شهر رسید در متن پرسش و پاسخی که از سخنان راویان تهیه شده پیشینه راه‏های دستیابی به آب و دفع فاضلاب و تحولات در این زمینه نقل می‏شود.


*اگر بخواهیم سیر تحول منابع آب از سده تا زمان لوله‏ کشی آب در منطقه را بر شمریم شرایط به چه شکلی بوده است؟
استفاده ازآب قنات‏ها و مادی‏ها، حفرچاه در خانه‏ها، حفر چاه‏های عمیق عمومی‏در محلات و ورود آب لوله‏کشی به شهر.
روش اولیه دسترسی به آب در منطقه حفر چاه آب در خانه‏ ها و برداشت از آب قنات و مادی‏های اختصاصی در محلات بوده است. کشیدن آب از چاه به وسیله چرخ چاه و طناب و دولو انجام می‏گرفت. معمولا در خانه‏ها کنار این چاه‏ها دستک وجود داشت که آب در آن نگهداری می‏شد چاه و دستک در خانه‏ ها‏ی کوچک و معمولی در گوشه‏ای ار حیاط واقع بود اما برخی از این خانه‏ ها مانند خانه سرتیپ و مجیر چاه و دستک مکانی جدا داشت و خانه نیز دارای چندین چاه بود. البته آب این منابع با توجه به بارندگی سالانه کم و زیاد می‏شده و در سالهای کم آبی ساکنان مجبور به عمیق کردن چاه‏های خود بودند


*حفر چاه و عمیق کردن آنها را چه کسانی انجام ‏می‏‏دادند؟
در آن دوران یک شغل تخصصی با عنوان مقنی‏ وجود داشته است درون چاه‏ها رفته با حفاری در آنها به آب می‏رسیده اند.


*مقنی‏ ها محلی بوده‏ اند و یا از شهرهای دیگر برای کار به منطقه می ‏آمده‏ اند؟
مقنی‏ های از خود منطقه بوده‏اند. مقنی‏های ماربین در کار خود مهارت داشته‏ اند و سرآمد به حساب می‏آمده‏ اند، آنها به مناطق دیگر مانند چهار محال و فریدن می‏رفته ‏اند و ماهرترین آنها نزد خوانین و مالکین و حتی حکمرانان به عنوان کارشناس و متصدی آب و بهسازی قنوات اعتبار خاصی داشته ‏اند.


*با وجود منابع این چنینی احتمال انتقال بیماری وجود داشته است؟
بله، به خصوص که چاه‏های فاصلاب هم نزدیک همین چاه‏ها حفر می‏شده‏اند به همین دلیل در این دوران بیماری‏های منتقله از آب شایع بوده است.


*چاهای خانگی تا چه دورانی حلال مشکلات بوده است؟
در اواخر دهه 1330 کم‏آبی سبب خشک شدن بسیاری از این چاه‏ها ‏شد و با بروز مشکل شهرداری وارد عمل ‏شد و چاه‏های نیمه عمیق در مناطقی از شهر حفر کرد. تلمبه ‏ای بر سر این چاه‏ها قرار داشت و با فشار دسته آن آب جاری می شد وبه همین دلیل به فشاری معروف بودند. برای استفاده از این آب.مردم در صف ایستاده و ظروف خود را از این فشاری‏ها پر می‏کردند.همزمان به تدریج قنات‏ها خشک و تخریب شدند.


*و این روش تاچه زمانی ادامه داشته است؟
چاه‏های شهرداری و تعداد چاه‏های خانه‏ها که هنوز خشک نشده بودند منبع آب آشامیدنی ساکنان بودند اما مشکلات را ریشه‏ای حل نمی‏کردند، تا اینکه پس از انجام مطالعاتی در دهه 1340 در نیمه اول سال 1346 لوله ‏کشی شبکه آب همایونشهر آغاز شد. برای انجام این اقدام منبع ذخیره آبی در ابتدای خیابانی که امروزه بلوار امیرکبیرخوانده می‏شود بنا شد و مدتی بعد اداره آب و فاضلاب هم کنار آن تاسیس گردید.


*آب این منبع از کجا تهیه می‏شد؟
آب این منبع از چاهای فلمن حفر شده در ناحیه درچه و چاه‏ های متفرقه تهیه می‏شد.


*هنوز هم شرایط همان است؟
خیربا توسعه مشترکین استفاده از آب تصفیه خانه بابا شیخعلی در دستور کار قرار گرفت و به این ترتیب آب ساکنان خمینی‏ شهر از چاهای فلمن ناحیه درچه، تصفیه خانه بابا شیخ علی و چاه‏ها متفرقه تامین گردید. پس از آن و با گذشت زمان چندین بار با احداث خطوط لوله جدید ازجمله در سال 1396در خیابان شهید فهمیده آبرسانی به ناحیه خمینی‏ شهر تقویت شد و به آبادیهای ماربین که به شهر پیوسته واکنون از محلات شهر محسوب می شدند گسترش یافت.


*مگر در همان دهه 1340 به این مناطق آبرسانی نشد؟
خیر در آنزمان مناطقی مانند کرتمان، هرستان، کوشک، آدریان در محدوده شهر نبودند و تامین آب روستاها برعهده سپاه بهداشت بود از جمله درسال 1347 این سپاه با کمک مردم چاه عمیقی در کوشک حفر و یک منبع آب ساخت و آب به وسیله لوله ‏کشی به خانه‏ ها رسید.


*بر گردیم به آب لوله‏کشی در همایون‏شهر، پس از احداث منبع و اداره چه اتفاقی افتاد؟
کوچه‏ های محلات مختلف به تدریج لوله‏کشی شد و ساکنانی که توانایی مالی داشتند به اداره مراجعه و تقاضای انشعاب ‏کردند. اکثر خانه ‏ها آب را به خانه‏ آورده و یکی دو شیر معولا بالای همان سنگآب قدیمی‏ و مستراح و نهایت مطبخ تعبیه ‏کردند.


*یعنی لوله‏ کشی داخل ساختمان و درون آشپزخانه و حمام نبود؟
وجود حمام درخانه‏ ها بسیار نادر و مخصوص تعدادی از خانه ‏های پولداران بود. بعضی افراد متمول آب را رو کار داخل ساختمان می‏آوردند. در سالهای بعد به تدریج هنگام ساخت خانه ‏ها لوله ‏کشی داخل ساختمان باب شد.


*موضوعی که معمولا همراه آب مطرح می‏شود، فاضلاب است، پیشینه دفع فاضلاب در منطقه چگونه بوده است؟
اظهارات راویان نشان می‏دهد که مردم برای دفع فاضلاب در خانه خود و در کوچه‏ها در کنار خانه چاه‏های حفر می‏کردند که البته بعضی از خانه‏ها جایی در کنار طویله برای تخلیه چاه و تبدیل به کود و استفاده در باعات و مزارع داشتند که به باربند معروف بود.


*به این ترتیب فاضلاب انسانی به کود تبدیل و در کشاورزی استفاده می‏شده است این رویه مشکل بهداشتی نداشته است؟
چرا با استفاده از کود انسانی سبزیجات و صیفی جات آلوده ‏شده‏ و به این ترتیب بیماری‏های منتقله از آب و بیماریهای انگلی شایع بود. تحقیقات مرحوم پروفسور جلایر از بخش انگل شناسی دانشگاه اصفهان در اواخر دهه 1340 و اوایل دهه 1350 نشان می‏دهد که شیوع بیماریهای انگلی به دلیل استفاده از کودهای انسانی در باغات و صحاری منطقه که محصولات آن به استان و کشور صادر می‏شد بالا بوده و راه حل اصلی حذف جمع آوری به روش سنتی و دایر کردن شبکه فاضلاب است.


*فکر احداث شبکه فاضلاب در همایون‏شهر به چه دورانی بر می‏گردد؟
این منطقه از نخستین مناطق استان بود که احداث شبکه فاضلاب در آن مطرح شد، بنابراین در اوایل دهه 1350 حتی فیش ‏های اشتراک فروخته شد.اما به دلیل مشکلات پیش رو سال‏ها اجرایی شدن آن زمان برد.


*چه مشکلاتی؟
درطرح اولیه محل احداث تصفیه خانه فاضلاب در مجاورت کوه آتشگاه در نظر گرفته شده بود که با مخالفت‏ها و نیز مشکلات فنی روبرو بود .این موضوع و نیز همزمانی اجرایی آن با اوج انقلاب در دهه 1350 باعث شد که با وجود فروش فیش‏های فاضلاب به مردم در دوره نمایندگی اوحدی کار پیشرفت چندانی نکند.


*و در نهایت چگونه دوباره طرح جریان پیدا کرد؟
پس از پیروزی انقلاب و در دهه 1360 با پیگیری‏های نمایندگان از جمله پیگیری جدی نماینده دور دوم و سوم مجلس حجت الاسلام سعیدیان‏فر و نظرکارشناسان ایجاد تصفیه خانه در حاشیه کوه آتشگاه کنار گذاشته شد و فاضلاب خمینی‏شهر هم به مجموعه فاضلاب اصفهان و تصفیه خانه شاهین شهر اضافه و عملیات ایجاد شبکه توسعه و محلات مختلف خمینی‏ شهر به تدریج دارای فاضلاب شدند. به این منظور ایستگاه تقویت فشاری در ناحیه دستگرد احداث شد که ساکنان مجاور از آن ناراضی بودند تا درنهایت در بهار 1396تغییر کاربری داد.