سه شنبه, 01 خرداد 1403 Tuesday 21 May 2024 00:00

اتباع و مهملات در زبان فارسی
1382
منظور از "اتباع "آن است که دو کلمه، برای تاکید یک معنی یا القای معنای تازه‌ای آورده شود .از این دو کلمه یکی اصلی است که آن را "متبوع "می‌خوانند و دیگری فرعی که "تابع "نامیده می‌شود" .مهملات "نیز گونه‌ای از اتباع هستند ; یعنی مهمل، لفظ بی‌معنی است که با کلمات دیگر برای تاکید می‌آید .ضمن آن که هر تابعی مهمل نیست .نویسنده در این پژوهش، نکات مربوط به اتباع و مهملات را با ذکر مثال و شواهد گوناگون در قالب این موضوعات فراهم می‌آورد :تعریف مهملات، تعریف اتباع، غرض از اتباع و سبب پیدایش آن، تضعیف و اتباع، و طبقه‌بندی اتباع .پیوست‌های کتاب عبارت‌اند از :تاریخچه اتباع و مهملات در فارسی و زبان‌های ایرانی دیگر، تاریخچه اتباع در عربی، اتباع و مهملات در انگلیسی، و اتباع در ترکی .نمایه متن و کتاب‌نامه در انتهای کتاب آمده است .
آیات درخشان یا صد و ده معما (معماهای منظوم قرآن)
آرامش در طوفان
1384
نگارنده در این کتاب با استناد به آیات و روایات به مساله‌ی بلا و فواید آن پرداخته، هم‌چنین راه‌های غلبه بر مشکلات (از جمله تقوا و پرهیزکاری، دعا، یادآوری نعمت‌های خدا، توسل، صبر و استقامت، یادآوری بلاهای سخت‌تر و امید به رحمت و لطف خدا را مطرح ساخته است.
1388
ذکر یکصد و ده معمای قرآنی است که به صورت منظوم تدوین شده است. در این کتاب با توجه به موضوعات مختلف فقهی، اعتقادی، اخلاقی و قرآنی در آیات قرآن کریم، صد و ده سوال به صورت معما و به گونه شعر مطرح شده و پاسخ شروح این سوال‎ها و معماها با توجه به مفاد مرتبط به همان سوالات در آیات داده شده است. این سوال‎ها و معماها در زمینه‏های مختلفی مانند توحید، نبوت، امامت، معاد، قرآن، احکام، موعظه‏های اخلاقی و برخی دیگر از مطالب گوناگون طرح گردیده است.
1385
مجوعه دانستنی‏ها و اطلاعات مفیدی در شناخت صفات و اسامی قرآن و وجوه اعجاز این کتاب آسمانی است که در 5 فصل به منظور آشنایی دانش‏آموزان با عظمت و فرهنگ قرآن تهیه و تدوین یافته است. عناوین فصل عبارتند از: دلائل اعجاز قرآن، دانستنیهایی درباره قرآن، چند داستان درباره قرآن، لطیفه‏های قرآنی و قرآن از چند دیدگاه.
مسیحیت و اسلام
1389
قرآن کریم حضرت عیسی بن مریم(ع) را به عنوان مسیح و کلمة الله و آورندة کتاب آسمانی انجیل و صاحب معجزه ها معرفی کرده و تصدیق نموده است که او از زنی پاک و منزّه به نام «مریم» که باکره بود، بدون پدر و در اثر بخشش روح القدس زاده شد که از نظر نداشتن پدر مثل حضرت آدم بود و داستان او و مادرش، مریم قدیسة طاهره در قرآن، به ویژه در سورة «آل عمران» و سورة «مریم» آمده است. مهمترین اعتقادات مسیحیان به شرح ذیل است: خدا یکی است. خدا در عین یکی بودن سه وجود مستقل دارد. نخست، خدای پدر که در آسمانهاست. بعدی، خدای پسر، یعنی عیسی مسیح و در نهایت روح القدس که در یونانی روح مقدس خوانده شده است. این سه ذات واحدی دارند و هر سه ازلی و ابدی هستند، اما وظیفه و نقش آنها متفاوت است. و این در حالی است که اسلام معتقد است خدا یکی است و از او فرزندی زاده نشده است؛ چرا که خداوند ماده نیست و جسم ندارد. در کتاب حاضر، اعتقادات اصلی مسیحیان به صورت مستند شرح داده شده و یک تحقیق مقایسه ای میان عقاید دو دین مسیحیت و اسلام انجام شده و با جنبة اثبات برهانی و جدلی، مزیت و برتری هر عقیده با دلایل بدیهی و مسلّم نشان داده شده است.