یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403 Sunday 19 May 2024 00:00


متن‌حکم سرپرستی دفتر توسعه فن آوری و همکاری های بین الملل پژوهشکده معتمد:


جناب آقای دکتر رامین صرامی فروشانی؛
مدیر محترم گروه پژوهشی سلول درمانی سرطان
با توجه‌ به تجربیات ارزشمند و تخصص شما در امر انتقال و بومی سازی فن آوری و انجام همکاری های علمی بین المللی، به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست دفتر توسعه فن آوری و همکاری های بین الملل پژوهشکده معتمد که در حوزه ریاست پژوهشکده مستقیما زیر نظر اینجانب فعالیت مینماید، منصوب میگردید.
شایسته است که در خصوص موارد ذیل نهایت اهتمام را معمول دارید:
۱- تمهید تسهیلات و امکانات فنی و پشتیبانی علمی لازم برای تولید محصولات دانش محور و توسعه شرکت های دانش بنیان
۲- شناسایی، انتقال و بومی سازی فن آوری های راهبردی و روز آمد در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان
۳- پشتیبانی و رفع نیازهای علمی‌ و فنی گروه ها و مراکز پژوهشی پژوهشکده از طریق استفاده بهینه از منابع معتبر خارج از کشور
۴- شناسایی و ارتباط با مراکز معتبر پژوهشی درمانی در خارج از کشور، معرفی توانمندی ها وظرفیت های طرف های خارجی و پژوهشکده به یکدیگر، تنظیم و امضای یادداشت های تفاهم دو جانبه و چند جانبه و عقد قراردادهای همکاری های مشترک بین المللی
۵-شناسایی و جذب متخصصین و محققین و نخبگان در خارج از کشور و استفاده از توانمندی های ایشان جهت توسعه و پیشبرد اهداف پژوهشکده
۶- راه اندازی‌ شبکه سرطان موضوع نشست سه جانبه بروکسل با رایزنی علمی و فن آوری و بنیاد فرهیختگان و نخبگان ایران و اروپا و مصوب شورای تشکیلات جهاد دانشگاهی
امید است با اعتماد به توانمندی که از شما سراغ داریم و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور و بنیاد فرهیختگان ایران اروپا و تعامل مستمر با رایزنی های علمی و فن آوری جمهوری اسلامی ایران، در پیشبرد و تحقق اهداف عالیه این پژوهشکده و خدمت به نظام مقدس اسلامی از طریق جهاد علمی بیش از پیش موفق و موید باشید.
تاریخ: ۱۳۹۵/۸/۲ |


حکم انتصاب – مدیر گروه پژوهشی سلول درمانی سرطان
طی حکمی از سوی دکتر مجیدزاده رییس پژوهشکده سرطان پستان، دکتر رامین صرامی فروشانی به سمت "مدیرگروه پژوهشی سلول درمانی در سرطان" منصوب گردید.
جناب آقای دکتر رامین صرامی فروشانی

با عنایت به تعهد، شایستگی و سابقه ارزشمند جنابعالی­، به‌موجب این حکم به‌عنوان " مدیر گروه سلول درمانی سرطان" منصوب می­شوید.

امید است با اتکال به پروردگار متعال و همیاری همکاران فرهیخته، مومن و متعهد، اینجانب را در اعتلای بیش از پیش جایگاه علمی پژوهشکده همراهی نموده و در انجام وظایف محوله موفق و مؤید به تأییدات الهی باشید.

دکتر کیوان مجید زاده

رئیس پژوهشکده 

گزارش نشریه نیچر
محقق ایرانی به همراه پژوهشگران ارشد مرکز ایمونولوژی دانشگاه آمستردام موفق به دستیابی به مکانیسمی ویژه علیه عفونت ویروس HIV-۱ در سلول های ایمنی شد
سلول های دندریتیک (Dendritic cells) که از مغز استخوان مشتق می شود، از انواع سلول های عرضه کننده آنتی ژن و همچنین به عنوان سلول های فرعی در دستگاه ایمنی هستند.
به گزارش ایرنا از مجله نیچر، دکتر رامین صرامی فروشانی و جمعی از محققان مرکز ایمونولوژی دانشگاه آمستردام موفق به کاری ارزشمند برای‌ مهار عفونت HIV شدند که برای اولین بار نشان داد گیرنده های اختصاصی در زیر رده های سلول های دندریتیک از طریق فعال سازی فاکتور ضدویروسی TRIM5α ، عفونت به ویروس HIV-1 را مهار می کنند.
از این رو براساس موقعیت آناتومیک، سلول های لانگرهانس به عنوان اولین سد دفاعی در برابر انتقال جنسی HIV شناخته می شوند.
تاکنون اعتقاد دانشمندان بر این بود که فاکتور ضد ویروسی TRIM5α در انسان فعال نیست اما داده های این پژوهش برای اولین بار نشان داد که رسپتورهای (دریافت کننده ها) ویژه روی سلول های لانگرهانس در مواجهه با ویروس HIV سیگنال هایی را صادر می کنند که از طریق آن TRIM5α به صورت اختصاصی در این سلول ها فعال شده که متقابلا باعث تحریک مکانیسم اتوفاژی در سلول و در نهایت منجر به نابودی HIV می شود.
به نوشته نیچر، دکتر رامین صرامی فروشانی، متخصص پزشکی مولکولی - ویروس شناسی پزشکی در خصوص این‌ دستاورد گفت: سلول های لانگرهانس زیر مجموعه ای از سلول های دندریتیک هستند که در بین مخاط جنسی جای گرفته و به عنوان اولین اجزای سیستم ایمنی ذاتی، عوامل بیگانه را شناسایی و موجب ایجاد پاسخ ایمنی مناسب می شوند.
وی بیان کرد که داده های این کشف از این ‌جهت حائز اهمیت است که نه تنها مکانیسم ضد ویروسی در سلول های لانگرهانس را تبیین می نماید بلکه برای اولین بار نشان می دهد که یک فاکتور سلولی ضد ویروسی می تواند به صورت اختصاصی در سلول های ویژه فعال باشد.
دکتر صرامی همچنین روز سه شنبه در گفت و گویی با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد که برخی از سلول های بدن میمون به ویروس HIV آلوده نمی شود و به عبارت دیگر، ویروس HIV که وارد بدن این حیوان شده، نابود می شود. پروتئین TRIM5α عامل سلولی است که در میمون سبب منهدم شدن ویروس HIV می شود.
وی با اشاره به این که نوع انسانی این پروتئین هم وجود دارد، بیان کرد که تا الان اعتقاد بر این بود که این عامل سلولی در انسان فعال نیست. ما نشان دادیم که این موضوع صحت ندارد و این پروتئین در بعضی از سلول های ایمنی می تواند فعالیت کند.
نتایج تازه ترین تحقیق می تواند باب جدیدی را در مکانیسم ضد ویروس HIV باز کند و برای ابداع یک روش پیشگیری و درمان علیه عفونت HIV قابل توجه خواهد بود.


 دکتر صرامی برترین پژوهشگر HIV و ایدز هلند شد

دکتر صرامی فروشانی محقق خمینی شهری اول آذرماه به عنوان برترین پژوهشگر HIV و ایدز هلند را از آن خود کرد.
به گزارش سایت ایران بیلد، دکتر رامین صرّامی فروشانی محقق مرکز تحقیقات پزشکی‌ مولکولی و ایمنولوژی دانشگاه آمستردام به عنوان برترین محقق جوان HIV و ایدز هلند توسط مووسسه NCHIV معرفی‌ گردید. کنگره NCHIV مهمترین رویداد علمی‌ هلند در زمینه پژوهش های پایه و بالینی در مورد عفونت به HIV و بیماری ایدز است که برترین متخصصین و پژوهشگران هلندی به همراه چهره‌های شخیص جهانی‌ در آن شرکت کرده و جدید‌ترین یافته‌های خود را در زمینه مطالعات پایه در باب بیماری زایی HIV, پیشگیری و درمان آن ارایه می کنند. کنفرانس بسیار رقابتی بوده از بین مقالات پژوهش های تخصصی تنها تعداد محدودی از بهترین‌ها انتخاب گردیده که اکثریت این پذیرفته شدگان نیز تنها امکان ارائه نتایج فعالیت خود را به صورت پوستر خواهند داشت و فقط تعداد انگشت شماری گلچین شده از برترین مقالات برای سخنرانی انتخاب گردیده و در نهایت از بین کل پژوهش های در حال انجام در زمینه HIV و ایدز، برترین پژوهش توسط کمیته‌های تخصصی انتخاب و معرفی‌ می گردد و از این رو کسب این رتبه‌ به دارنده اعتبار علمی‌ خاصی‌ می‌بخشد.


شبکه ایرانیان متخصص سرطان در اروپا تشکیل می‌شود
۱۰ مهر ۱۳۹۶
در نشست سه جانبه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، بنیاد فرهیختگان ایران در اروپا و رایزنی علمی فناوری ایران در اروپا، تشکیل شبکه ایرانیان متخصص سرطان در اروپا به تصویب رسید.
به گزارش پارس فارس، نشست سه جانبه‌ای با حضور رؤسای پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، بنیاد فرهیختگان ایرانی در اروپا و رایزنی علمی و فناوری جمهوری اسلامی در اروپا در شهر بروکسل به میزبانی دکتر قربانی اصل رایزن علمی و فناوری ایران در اروپا برگزار شد. در این نشست دکتر کیوان مجیدزاده، رییس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با تشریح وضعیت سرطان و تحقیقات و درمان آن در کشور، گزارشی در خصوص پروژه‌های مشترک این پژوهشکده با مراکز معتبر اروپایی به‌ویژه با دانشگاه‌های آمستردام، لایدن و آیندهون هلند و نیز عضویت این پژوهشکده در کنسرسیوم جهانی ژنتیک سرطان پستان ارائه کرد. دکتر رامین صرامی فروشانی، رییس بنیاد فرهیختگان ایرانی در اروپا (آیسفا) ضمن تشریح توانمندی‌های فنی موجود در اروپا، بر اهمیت استفاده از ظرفیت متخصصین ایرانی مقیم اروپا تاکید کرد. رییس آیسفا افزود: با پشتیبانی مستمر و مؤثر رایزنی علمی در اروپا، شبکه‌های حرفه‌ای وتخصصی نخبگان و فرهیختگان ایرانی در علوم و فناوری‌های مختلف توسط ایسفا در حال شکل‌گیری است که قطعا در حمایت علمی و فناوری کشور مثمرثمر خواهد بود و زمینه به فعلیت رساندن و استفاده از پتانسیل بالقوه نخبگان ایرانی مقیم خارج را بیش از پیش فراهم خواهد آورد. صرامی ضمن تاکید بر سیاست رایزنی بر گسترش و حمایت از شبکه‌های متخصصین ایرانی در اروپا، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی اجرایی برای تشکیل شبکه متخصصین ایرانی سرطان مستقر در اروپا توسط آیسفا و انستیتو معتمد صورت گیرد و رایزنی علمی و فناوری در اروپا نیز حمایت‌های لازم را در این خصوص بعمل آورد. در راستای این پیشنهاد، مقرر شد شبکه‌ای متناظر از متخصصان داخلی توسط پژوهشکده معتمد در داخل کشور تشکیل شود و با تبیین و ایجاد مکانیسم پویا با حمایت رایزنی علمی و فناوری، ارتباط بین این دو شبکه تقویت شود و زمینه همکاری‌های بیش از پیش متخصصین سرطان در داخل و خارج از کشور فراهم شود تا از این طریق تحقیقات و پروتکل‌های درمانی در خصوص این بیماری بهبود و ارتقاء یابد.