چهارشنبه, 02 خرداد 1403 Wednesday 22 May 2024 00:00

25 مرداد 1394

 بازنشستگان دارای اطلاعات و تجارب شغلی ارزشمندی هستند ، لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا جامعه خصوصا جوان ترها به نحوی ازان بهره مند گردند ؛ دراین راستا خبرنامه "اشارت " درنظردارد هرشماره بایکی از بازنشستگان فرهیخته و اثرگذارکه دردوران خدمت و پس ازان ، خدمات ارزنده ای را به جامعه ارائه داده اند ، گفت وگوداشته باشد ، دراین شماره با جناب اقای دکتر سید نعمت الله ابطحی ( عضو هیئت مدیره دوره اول ) که ازفرهیختگان موفق دوران خدمت و ازفعالان اثرگذار دوران بازنشستگی است ، گفت وگو داشتیم که ازنظرتان می گذرد.

1-برای اشنایی خوانندگان ، زندگینامه خود را بیان فرمایید.
با سلام و عرض معذرت ازخوانندگان بسیارمحترم ازاین که نوشته های کم ارزش این جانب را مطالعه می فرمایند و ممنون می شوم که ان را ازخودستایی ندانید چون از من خواسته اند که درمورد سوالات زیرپاسخ دهم اقدام به پاسخگویی نمودم . . اینجانب دریک خانواده روحانی سید درسال 1319 به دنیا امدم و سه برادرو چهارخواهردارم ، پدرم روحانی بود و کارمی کرد مادرم حافظ و معلم قران بود وخیاطی می کرد وکمک هزینه زندگی راتحصیل می نمود . محل سکونت ما درخمینی شهر ( همایونشهر سابق ) محله فروشان کوچه اطبا بود . تحصیلات دوره ابتدایی و سیکل اول متوسطه را درخمینی شهرگذراندم و سپس به دانشسرای مقدماتی دراصفهان رفتم و بعد ازدیپلم به دانشسرای عالی سابق ( دانشگاه تربیت معلم ) رفتم و بعدازلیسانس بلا فاصله دوره فوق لیسانس مشاوره وراهنمایی را درسال 1352 گرفتم و سپس درکنکوری شرکت و به امریکا رفتم و دوره فوق لیسانس (c.i) را دردانشگاه های ماساچوست و(UT) گذراندم و دوره دکترای تعلیم وتربیت را دران دانشگاه شروع و با اوج گیری مبارزات انقلاب اسلامی به وطن بازگشتم ودکتری را دردانشگاه تهران ادامه تحصیل دادم . ازنظر اشتغال وکار مشاغل مختلفی را داشته ا م درمهرماه سال 1338 درروستاهای اطراف اصفهان با سمت معلم چندپایه شروع به کارکردم سپس معلم تک پایه ( اموزگار) ، بعد دبیرومشاور سپس معلم مراکزتربیت معلم ( مدرس ) و سپس مدرس دانشگاه شدم . به جز تدریس درمشاغل مدیریتی بویژه بعدازانقلاب اسلامی فعالیت داشته ام ازجمله مدیرکل اموزش وپرورش استان مرکزی و استان اصفهان ، مدیرکل امتحانا ت وزارت، مدیرکل اموزش عمومی وزارت ، رئیس سازمان اموزش وپرورش کودکان استثنایی کشور ، رئیس سازمان اموزش پرورش شاهد دروزارت اموزش وپرورش ، معاون برنامه ریزی توسعه وزارت، معاون اموزشی وزارت و قائم مقام وزیر و سرپرست وزارت اموزش وپرورش را درکارنامه کاری خوددارم . با توجه به مسولیت هایم درشوراها وکمیسیون های مختلفی عضویت داشته ام ، که برخی ازانها عبارتند از : عضوشورایعالی اموزش وپرورش (10 سال ) – رئیس کمیسیون معین شورایعالی (8 سال ) – عضوشورایعالی تحقیقات ، شورایعالی برنامه ریزی توسعه ، شورایعالی برنامه ریزی مدارس شاهد وزارت اموزش وپرورش (به مدت 8 سال ) همچنین رئیس کمیسیون تغییر نظام دوره ابتدایی (8سال ) ، عضوشورای تحقیقات ونشر اثار حضرت امام خمینی (ره ) . درسمینارها و کنگره ها و سمپوزیم های متعددی نیزشرکت نموده وسخنرانی داشته ویا مقالاتی ارائه داده ام . دراجلاسها بین المللی ازجمله اجلاس UNDP درسوئیس و C.C درمادرید اسپانیا شرکت و سخنرانی داشته ام . مقالات و جزوات درسی و نوشته های مختلفی تهیه نموده ام ازجمله : جزوه های درسی ؛ تئوری های هدایت شغلی ، تئوری های خانواده درمانی ، تئوری های روان درمانی ، روانشناسی کودک ، نوجوان ، بزرگسالان و مسایل ومشکلات جسمی –روانی کهنسالان . مقالاتی که بخاطردارم عبارتند از : تعلیم وتربیت ازنظرحضرت علی (ع) ، تعلیم وتربیت ازدیدگاه سعدی ، ADHD ( بیش فعالی درسرامدان ) ، کالبدشکافی اموزش وپرورش ، ناسازگاری یا (Adjustmat. D. )، اضطراب ودرمان ان ، استرس و منابع استرس ودرمان ان ، نقش خانواده درتربیت سرامد کودک و... برخی ازاین مقالات درمجله اموزه توسط اداره کل اموزش وپرورش اصفهان چاپ و منتشرشده است .

2-درمورد فعالیت های کانون بازنشستگان اموزش وپرورش چه نظری دارید ؟
اجازه بدهید یک نقل جوک گونه بگویم بعد نظرمی دهم ، می گویند ، یک شب اقایی تا ساعت 1 یا 2 بعد ازنصف شب راه می رفت و خوابش نمی برد، دست بهم می مالید و ناراحت بود ، همسرش گفت :اقا چرا نمی خوابی ؟ گفت : زمان سررسید چندچک من با مبالغ بالا فردا است . و پولی درحساب ندارم . زن سوال کرد به چه کسی بدهکاری ؟ مردگفت : به اقای فلان . خانم گفت تلفن اورا به من بده من موضوع راحل می کنم . اقا با تعجب شماره تلفن را به اوداد . خانم ساعت 2 بعد ازنیمه شب به طلبکار زنگ زد وگفت : ببخشید شما حاج اقای فلان هستید که ازشوهرمن این مقدار چک دارید ؟ طرف گفت : بله ، ولی این وقت شب چه وقت تلفن کردن است ؟ خانم گفت : شوهرمن نه پولی دارد و نه می تواند طلب شمارا بدهد و گوشی را گذاشت و به شوهرش گفت : توبگیربخواب او تا صبح بیدارخواهدبود. حال داستان کانون است ، کانون تشکیل شده است و دردسرها به او محول شده ، انشاء الله که بدهکاران اصلی ( مسولان اموزش وپرورش ) خوابشان نبرد .به نظرمن کانون با یک توده انسان های معنوی ، عرفانی و ایثارگر که با انسان ها سروکارداشته اند و انسان سازی می کرده اند، روبروست . اکنون این انسان ها با انبوهی ازمشکلات اقتصادی ، اجتماعی ، خانوادگی ، جسمی و روحی درگیراند . ارتباطشان با شاگردان که سازنده نشاط وشادابی انان بوده قطع شده و با توده ای کاغذ ( نسخه ، نامه ، چک وسفته و... ) روبرویند . کانون با اینکه با عضویت دردشناسان بازنشستگان تشکیل شده و باتمام توان به کاهش درد دردمندان می پردازد ولی متاسفانه با قاشقی کوچک که دراختیارش گذاشته اند دریای مشکلات را باید خالی کند ! با این حال دستشان درد نکند . برخی ازمشکلاتی که کانون با این قاشق کوچکی که دراختیاردارد، می تواند جابجا کند ، پیشنهاد می شود. الف) بررسی وضعیت جسمی – روحی معلمان بازنشسته ودرحدامکان ارتباط با مراکزدرمانی جسمی – روحی وتسهیل دردرمان انان . ب) تهیه ویا برقراری نشستهای عاطفی کم هزینه ، نظیر چایخانه ، برای ملاقات ها و همدلی ها .ج) تهیه بانک اطلاعات شغلی ( نیازبه مدرس – مدیر- مشاور ....) درموسسات دولتی و غیردولتی و اموزش خصوصی ( باضمانت کانون ) و معرفی انها یی که امادگی دارند.د) بررسی منابع شغلی – بورسی سوداور و گرفتن امتیاز سرمایه گذاری های کوچک زود بازده ومعرفی به بازنشستگان .ه) تهیه بانک اطلاعا ت محرمانه برای دختران و خانم های مطلقه و پسرهای مجرد بازنشستگان و معرفی افراد هم کفو را بطریق مناسب برای ازدواج . و) ارتباط با مراکز صنعتی – تجاری و شغل یابی و توصیه برای اشتغال انان .ز) دراغلب سازمان ها افراد بازنشسته این امتیازرا برای استخدام فرزندانشان بعد ازبازنشستگی دران سازمان دارند ، این موضوع دراموزش وپرورش پیگیری شود . ح) تشکیل ستاد همیاری برای کمک ومساعدت به افراد بازنشسته درانجام اموراداری و ....ط) تهیه لیستی ازمعلمان و مدیران موفق بازنشسته ( البوم ) برای خاطره سازی ازانان درهرواحد اموزشی.پیشنهادهازیاد و ازحوصله این نوشته خارج است ، انشاءالله سروران من پیشنهادات را اصلاح وتکمیل فرمایند.

3-شیرین تری خاطره یا خاطرات خود را ازدوران خدمتتان بیا ن فرمایید.
تمام دوره معلمی پرازخاطرات شیرین است و جداکردن برخی ازخاطرات ازانها خیلی مشگل است ، برخی ازاین خاطرات را که درطول 57 سال تلاش معلمی ام داشته ام درجلسات سخنرانی گفته ام ولی حیفم امدکه دوخاطره را بازگونکنم . الف) وقتی سرپرست وزارتخانه بودم به دیدارمعلمی اصفهانی دربیمارستا ن رفتم ، اوسرطان داشت و این دیداربرایم اموزنده بود او می دانست خوب شدنی نیست و سرطان پیشرفته بود . گفت دوست دارم دراین چند روزباقی مانده دریک کلاس با بچه ها صحبت کنم ، کارمشکلی بود با رئیس بیمارستان صحبت کردم و با موافقت او شاگردان یک کلاس شاهدرا درسالن بیمارستان اوردیم و بیماررا باتخت به ان سالن انتقال دادیم ، اوکه حالی نزارداشت با انرژی خارق العاده ای به شاگردان گفت : من عاشق انسان ها هستم و تمام عمرم را درراه خدمت به جوانها یی مثل شما خرج کردم و از این کار خیلی خوشحال بودم . اگرزندگیم ادامه پیدامی کرد این کاررا ادامه می دادم ، همه را دوست داشته باشید و به مردم خدمت کنید . روح عاطفی دران جلسه دوحالت شگفت انگیز ایجادکرد ه بود . اشگ درچشم ها و لبخند ازگزارش . ب) با یکی ازاساتید دانشگاه ازخیابان بزرگمهر ردمی شدیم ( ان روززیرگذرساخته نشده بود) ما دونفر هم دردانشگاه علوم پزشگی سخنرانی داشتیم و وقت به تنگنا کشیده بود ، ناگهان ایشان ترمزکرد و کنارخیابان ایستاد من به اونگاه کردم و چرایی توقف را می خواستم ولی دیدم که به پیاده رو رفت ودست بچه ای که ظاهرا پیش دبستانی بود گرفت و ازعرض خیابان رد کرد و برگشت و سوارشد و رفتیم ، حقیقتا خیلی غبطه خوردم .

4-وقتی حکم بازنشستگی تان را دریافت کردید ، چه احساسی داشتید ؟
واقعا این واقعه را نچشیده ام . و نمی دانم زیرا من بعداز 37 سال کارمداوم رسمی و درکنارش فعالیت های مختلف داشتم و تنها وظیفه ای که دراموزش وپرورش داشتم تبدیل شد به کاردردانشگاه و اکنون 57 سال است که کارمداوم دارم ، شاید دراوایل 30 سال سوم ان را بچشم اگرزنده بمانم .

5-بازنشستگی را دریک جمله توصیف کنید .
بازنشستگی فرصتی برای بازنگری ، کشف نارسایی ها ودرصورت امکان جبران انها ست . وارائه رهنمود به رهروان این عرصه می باشد .

6-درحال حاضر چه نوع فعالیت یا سرگرمی هایی دارید ؟
مطالعه ، با خانواده بودن وهرهفته ای چندساعت قدم زدن درپارک و دیدوبازدید .

7-برخورد شما با دانش اموزان با ویژگی خاص ازنظرفردی ، خانوادگی و اجتماعی چگونه بوده است ؟
مشکلات نوجوانی ریشه درمسایل سرشتی – خانوادگی و اجتماعی دارد به اصطلاح بیوسایکوسوشال (Biophycosocial) دارد و نوجوانان درتحت این ویژگی ها رفتارهایی را نشان می دهند . پس باید با انان همراه شد و مشکلات و زمینه هارا پیداکرد ومتناسب با ان روشهای درمانی – تربیتی و اموزشی را بکاربرد .

سید نعمت الله ابطحی 25/5/94