پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 Thursday 9 May 2024 00:00

به نقل ازفرصت آنلاین، 

  تاریخ مصاحبه : شنبه, 18 مرداد 1393


نویسنده : فاطمه غفورزاده


این گزارش بنا به درخواست های مردمی و در جهت انعکاس فعالیت های خیرخواهانه و فرهنگی تهیه شده است.
یکی از مراکز فرهنگی شهر ما که سابقه ای دیرینه در خدمت به مردم دارد، کتابخانه فاطمیه واقع در خیابان شریعتی شمالی، کوچه سنگ تراش ها است. از جمله ویژگی های این مرکز که ساختمانی سه طبقه نیز دارد، یکی این است که ویژه خانم ها است و دیگر اینکه اولین کتابخانه الکترونیک شهرستان است. برای آشنایی بیشتر با برنامه های این کتابخانه به سراغ مسوولانش رفتیم و پای حرف هایشان نشستیم. حاج رمضان حاج حیدری یکی از اعضای هیات امنای کتابخانه فاطمیه در رابطه با تاریخچه تاسیس این مرکز گفت: ساختمان کتابخانهدر سال1358 در زمینی که یکی از بانوان خیّر شهر به نام بیگوم سادات حاج هاشمی وقف کرده بوددر سه طبقه و طی 3-2 سال ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. البته آن زمان کتابخانه نبود بلکه کلاس هایی مثل قرآن، احکام ویژه بانوان و خیاطی در آن برگزار می شد. یکی از طبقاتش سالن اجتماعات بود و کلاس ها در دو طبقه دیگربرگزار می شد اما بعد از چند سال به دلیل پاره ای از مشکلات از جمله مشکلات مالی و اجرایی این مرکز تعطیل و به صورت اجاره ای در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت تاکلاس ها و کارگاه های طرح کادرا در آن تشکیل بدهد. اما در سال 1378 در پی درخواست های مردم اختیارات به هیات امنا واگذار شد.
وی در رابطه با کاربری امروز این بنای فرهنگی گفت: در حال حاضر طبقه زیرزمین شامل کتابخانه الکترونیک است، طبقه همکف مخزن کتاب و طبقه بعدی شامل سالن مطالعه و کتابخانه کودک است.
حاج حیدری تعداد کتاب های موجود در این کتابخانه را در زمان تاسیس حدود دو هزار جلد عنوان کرد و گفت: اکنون نزدیک به 12 هزارجلد کتاب داریم.
این عضو هیات امنا تعداد اعضای کتابخانه را حدود هزار و 500 نفر اعلام کرد و افزود:کتابخانه و سالن مطالعه در گذشته مورد استقبال محلات دیگر نیز بود اما اکنون به دلیلافزایش تعداد کتابخانه در سطح شهر، این استقبال کمتر شده است.
سالن مطالعه این کتابخانه تا ساعت 10 شب باز است
وی ساعات کار کتابخانه را صبح ها از ساعت8 تا12 ، عصرها در فصول گرم از ساعت 16 تا 20 و در فصول سرد از ساعت 13 تا 17 عنوان کرد و ادامه داد: البته سالن مطالعه بسته به نیاز استفاده کنندگان تا 10 شب نیز باز خواهد بود.

حاج حیدری در رابطه با فعالیت های جنبی این مرکز فرهنگی نیز گفت: در حال حاضر هر چند وقت یکبار کلاس کامپیوتر برگزار می کنیم اما چند سال گذشته که اختیارات لازم را داشتیم و شرایط فراهم بود تابستان هاچند تا از کلاس های مدرسه راهنمایی دخترانه داورپناه را با مبلغ کم از آموزش و پرورش اجاره می کردیم و در آن کارگاه های نقاشی، خطاطی، طراحی، گرافیک و زبان را با حداقل هزینه ها و همین طور کلاس های احکام بانوان را به صورت رایگان برگزار می نمودیم اما بعد از تکمیل عملیات ساخت به دلیل افزایش فاصله و افزایش این گونه کلاس ها در سطح شهر و عدم حمایت مالی از جانب نهاد های دولتی، هیات امنا تشکیل این کلاس ها را ضروری ندانست.

وی ضمن اعلام اینکه روزهای عید غدیر به مناسبت سالروز تاسیس کتابخانه در این مکان جشن برگزار می شود از عضویت رایگان به مناسبت عید مبعث، ولادت حضرت زهرا (س) و ولادت امام زمان (عج) خبر داد.

حقوق ناچیزی که به کتابداران می دهیم فقط هزینه رفت و آمدشان را تامین می کند
این عضو هیات امنا همچنین در رابطه با افرادی که در کتابخانه فاطمیه مشغول به کار هستند، گفت: ما 8 کتابدار داریم. دو نفر از کتابدارها کارشناس کتابداری بوده و در بخش کتابخانه الکترونیک مشغول به کار هستند و 6 نفر دیگر دوره آموزش کتابداری دیده اند و در کتابخانه طبقات بالا به فعالیت می پردازند. حقوق این کتابداران عزیز بسیار کم است به طوری که فقط صرف هزینه رفت و آمدشان از کتابخانه تا منزل می شود.

وی با اشاره به سهم یک درصد کتابخانه ها از درآمد شهرداری گفت: سال های گذشته اداره کتابخانه ها از این سهم چیزی به کتابخانه فاطمیه تخصیص نداد. البته امسال مبلغ 2 میلیون تومان به ما کمک کرد.

حاج حیدری در پایان از کتابدارانی که با هدف خدمت به خلق، اینجا مشغول به کار هستند و همچنین خیّرانی که همیشه پشت و پناه مسوولان کتابخانه بوده اند، قدردانی کرد.

اولین کتابخانه الکترونیک شهرستان
در ادامه خانم علیزاده مسوول کتابخانه الکترونیک در گفتگویی با ما به ذکر آمار منابع موجود در این بخش از کتابخانه پرداخت و گفت:
قبل از هر حرف توضیح بدهم که اینجا یک کتابخانه الکترونیک است که بعضا آن را به اشتباه کتابخانه دیجیتال می نامند.
کتابخانه الکترونیک آفلاین است و اعضا فقط در صورت حضور در سالن کتابخانه میتوانند از منابع موجود استفاده کنند اما کتابخانه دیجیتال، آنلاین است و افراد میتوانند به صورت غیر حضوری از طریق سایت کتابخانه از منابع استفاده کنند.

وی در خصوص تاریخ تاسیس کتابخانه الکترونیک نیز گفت: این کتابخانه در آبان ماه سال گذشته با هزینه ای بالغ بر 100 میلیون تومان به عنوان اولین کتابخانه الکترونیک شهرستان و دومین نمونه شهرستانی استان بعد از اصفهان به بهره برداری رسید. منابع اینجا به صورت کتاب الکترونیک(قابلیت انتقال روی فلش و دی وی دی) و موبایل کتاب(قابلیت بلوتوث) است. منابع نزدیک به 48 هزار عدد است. 6 هزار و 400 موبایل کتاب که 6 هزار تای آن از موسسه قائمیه اصفهان خریداری شده و یک سری نیز از اینترنت دانلود شده است. 30 هزار عدد از کتابهای الکترونیک ما در یک مجموعه از موسسه امام علی (ع) اصفهان و 10 هزارعدد به صورت نرم افزاری از موسسه نور قم و سایر منابع نرم افزاری تهیه شده است.

مشاوره کتاب هم می دهیم
علیزاده همچنین راجع به کتاب های گویای موجود در این مرکز گفت: کتاب های گویای ما ویژه کودکاناست اما سایر کتب در زمینه های مختلفی از جمله مشاوره، مذهبی، فرهنگی، خانواده و... است.

وی در ادامه از یکی دیگر از امکانات کتابخانه فاطمیه خبر داد و گفت: در این کتابخانه، مشاوره کتاب نیز داریم. افرادی که قصد انجام تحقیق دارند تا اتمام طرح خودمی توانند از مسوول مربوطه کمک دریافت کنند.

مسوول کتابخانه الکترونیک در پایان گفت: کتابخانه الکترونیک بعد از کتابخانه اهل البیت (ع)، ابن مسکویه و کتابخانه شهرداری اصفهان در رتبه چهارم استان قرار دارد. کتابخانه اهل البیت (ع) به دلیل داشتن برنامه نویسان قوی و منابع مالی فراوان و همین طور کتابخانه شهرداری اصفهان به دلیل اسکن کردن بخشی از کتاب ها و بودجه مطلوب، بسیار قوی تر از ما هستند.