سه شنبه, 13 آذر 1403 Tuesday 3 December 2024 00:00


بر طبق اسناد موجود اولین سرنخ ها از حضور اتوبوس در خط سده اصفهان به سال 1318 و اتوموبیل به سال 1323 بر می گردد. نخستین نشانه ها از ورود شهرداری به حمل و نقل مربوط به نیمه اول دهه 1320 با موضوع تعیین نرح کرایه، اخذ عوارض و نظم دادن به کار خود روها می رسد.
اواخر دهه 1340 شرکت واحد اصفهان خط اتوبوس بین اصفهان و همایونشهر دایر کرد که البته با فواصل زمانی طولانی و ایستگاه های متعدد از خیابان شمس آبادی به فلکه رفت و آمد می کردند. بلیط این اتوبوسها دو ریال بود.

تاسیس سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر و حومه
آذر سال 1370 سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر و حومه با چهار دستگاه بنز 302 در دو خط خمینی شهر اصفهان و خمینی شهر درچه تاسیس گردید که نقطه عطفی در تاریخچه حمل مسافر با محوریت شهرداری به حساب می آید. با شروع به کار این سازمان حمل مسافر به یارانه وابستگی شدیدی پیدا کرد از باب مثال مبلغ پیشنهادی کمک شهرداری به این سازمان در سال 95 حدود 2.5میلیارد تومان است. در سال 1372 تعداد اتوبوس ها به 25 دستگاه افزایش یافت، در سال 1374 دو خط جدید این بار درون شهری یعنی منظریه و هفتصد دستگاه تاسیس شد. ساختمان اتوبوسرانی در بلوار توحید در پیج این بلوار دایر شد. این بنا در تیر 1395 برای احداث بلوار آیت اله احمدی تخریب گردید و اتوبوسرانی به دو شاخ منتقل شد.
در سال 1387 خطوط اصغرآباد و نبوی منش هم به خطوط قبلی اضافه گردید، در سال 1379 پایانه امیرکبیر واقع در خیابان امیرکبیر جنب منبع آب افتتاح شد، در سال 1381 پایانه قدس جنب سینما فرهنگ افتتاح شد، در سال 1382 بیست و یک دستگاه اتوبوس جدید خریداری شد در همین سال خط جوی آباد و طرح شبانه خمینی شهر اصفهان و میدان امام هفتصد دستگاه دایر گردید در این سال هیجده میلیون مسافر جابه جا شد. در سال 1384 هفت دستگاه جدید اتوبوس خریداری و تعداد آنها به 114 دستگاه رسید، در سال 1386 یازده اتوبوس کولر دار وارد ناوگان شد، ظرف 10 سال تعداد مسافران به سه برابر افزایش یافت، در سال 1387تعداد اتوبوس ها 131 دستگاه و تعداد خطوط به سیزده خط افزایش یافت. در سال 1390 تحول دیگری به وجود آمد و دریافت کرایه ها الکترونیکی گردید و بلیط های کاغذی جای خود را به کارت های الکترونیکی داد.
در سال1392 تعداد اتوبوس های فعال 85 دستگاه و 15 دستگاه فوق العاده، تعداد خطوط 13 و تعداد مسافر به 65 هزار نفر در روز رسید. از این تعداد حدود 30 هزار نفر در خط اصفهان جابجا می شوند. برای این جابجایی هر پنج دقیقه یک بار اتوبوس به قصد اصفهان حرکت می کند.

تاسیس سازمان تاکسیرانی خمینی ‏شهر
از دیر باز تعدادی خود‏روی سواری بین سده و اصفهان مسافر جابجا می‏کردند که می‏توان آنها را اولین نسل تاکسی در منطقه به حساب آورد. تاکسی‏ های موجود در شهر در سال 1374 با دایر شدن واحد تاکسیرانی شهرداری ساماندهی شد. واحد مذکور مدتی بعد به امور تاکسیرانی تغییر نام داد و در نهایت در مرداد 1384 سازمان تاکسیرانی تشکیل شد و فرج ‏اله عشقی به عنوان اولین مدیرعامل آن منصوب گشت. درآواخر دهه 1390 تاکسیرانی و اتوبوسرانی در هم ادغام و به این ترتیب سازمان حمل و نقل بار و مسافر شکل گرفت.
منابع:
شاهین، محمدعلی، زبان اسناد، جلد اول، گفتمان اندیشه 1400 اسناد گروه 34
جلد های 1 تا 4 راویان ماربین
نشریه شهر و شهروند
روابط عمومی وقت تاکسیرانی خمینی شهر

نوشتن دیدگاه