سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 Tuesday 7 May 2024 00:00

پیشینه و موقعیت جغرافیایی
لادان در طومار شیخ بهایی از دیه‌های بلوک ماربین معرفی شده که حقابه معین دارد.
این منطقه در کیلومتر دوم بلوار آیه الله اشرفی (کهندژ) واقع شده است. محل در شرق رهنان و از جنوب به محله گورتان و خیابان آتشگاه و از شمال به خیابان کهندژ و محله ولدان و جاوان بالا و از شرق به محله‌های کوهانستان و جاوان بالا، از غرب به خیابان قدس و محله‌های آزادان و جنیران، منتهی می‌شود.
در هر حال لادان یکی از قراء منطقه باستانی ماربین بوده است و گذشته لادان را در تاریخ ماربین می‌توان جستجو کرد.لادان در سال ۱۳۵۷ بخاطر فاصله اندکش تا مرکز شهر اصفهان جز مناطق شهری اصفهان قرار گرفت و در حوزه خدمات رسانی شهرداری‌های منطقه ۹ و منطقه ۲ اصفهان واقع می‌باشد.
این منطقه در زمان سلجوقیان شاهد درگیری بین سربازان سنی مذهب سلاطین سلجوقی و اسماعیلیان شیعه مذهب بوده است. وجود شخصیت هایی از اسماعیلیان مانند پیر نجم الدین و بی بی فاطمه در آن دوران و وجود امامزاده پیرنجم الدین در لادان و امامزاده بی بی فاطمه در محله ولدان در مجاورت لادان شاید بی ارتباط با آن زمان نباشد.
منطقه غرب شهر اصفهان بخاطر قرار گرفتن در جوار زاینده رود و جاری بودن مادی‌های متعدد در این منطقه دارای درختان بسیار و آب وهوای مطبوعی می‌باشد. شغل مردم این منطقه از دیرباز پرورش درختان میوه و سر درختی بوده است. میوه این منطقه از دیر باز شهره بوده است آیت الله احمد جنتی فرزند علامه ملا هاشم جنتی از این منطقه می باشد.


ریشه نام لادان
لغت‌ نامه دهخدا (لاد) را دیوار از گل برآورده، دیوار، چینه و گلی که بر بالای هم گذارند معنی کرده است. استاد مهریار (لا) را به معنی رسوبات حاصل از آب و نیز دره می داند که می توان لادان را منسوب به هرکدام از این معانی دانست.

م:شاهین محمدعلی، نام‏ها و نشانه‏ ها، اصفهان، گفتمان اندیشه 1398.

نوشتن دیدگاه