دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 Monday 6 May 2024 00:00

بابوکان

پیشینه و موقعیت جغرافیایی

بابکان هم گفته اند، دهی از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان در 5 هزارگزی شمال خاور سده و 20 هزار گزی باختر شوسه اصفهان به تهران. جلگه، معتدل. سکنه آن 596 تن و آب از قنات و محصول آن غلات، صیفی، پنبه، تریاک، حبوبات و شغل اهالی زراعت است، صنایع دستی زنان کرباس بافی، راه فرعی و دبستان دارد. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10). منطقه طبق شواهد تاریخی حدود1400 سال قدمت دارد. گفته شده است که مزرعه حسین آباد در قدیم در منطقه بابوکان قرار داشته است.

این محله در قدیم روستایی با صفا و سر سبز بوده است. در دهه 1350 جمعیت آن866 نفر و جمعیت آن در سال 1395 حدود8000 نفر ثبت شده که حدود 3500 نفر آن بومی هستند. از نظر وسعت بعد از دهنو و رهنان قرار دارد.

بابوکان در همسایگی آبادیهای دیگر ماربین از شرق لیمجیر و رهنان و مارچین، از غرب دهنو و از شمال به عاشق آباد محدود می شود. این محله در شمال غربی اصفهان و در حوزه شهرداری ناحیه 2 می باشد. بابوکان در شرق خمینی شهر واقع است و اتوبان پروفسور میردامادی خمینی شهر به آن راه دارد. در شهرستان شهرضا نیز بابوکان وجود دارد.

http://wikimapia.org بابوکان

ریشه نام بابوکان

بابوکان از کلمه بابک است و وجود (و) که به صورت ضمه تلفظ می شود از باب تسامح است و تلفظ محلی است. گفته شده نام این محل از نام اردشیر بابکان گرفته شده است.

پایگاه اطلاع رسانی بابوکان نیوزhttp://babookan-news.rozblog.com/post/2

6-بهارانچی

پیشینه و موقعیت جغرافیایی

پاران، پارون هم نامیده شده یکی از آبادیهای ماربین بوده که در اسناد قدیمی از آن نام برده شده است. این منطقه در غرب اصفهان و در حاشیه بلوار آتشگاه قراردارد و اکنون در حوزه شهرداری منطقه 9 واقع می باشد.

ریشه نام بهارانچی

بهارانچی نام خود را از بهار گرفته و پسوند(چی) هم به معنی کوچک است و بهارانچی به معنی بهار کوچک می باشد.

کاظمی یاغش، آتشگاه اصفهان، اصفهان، مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان،1386، ص75.

نوشتن دیدگاه