یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 Sunday 5 May 2024 00:00

اسامی آبادی های ماربین در منابع مختلف قدیم و جدید با اندکی تفاوت، بیشتر در نگارش، آورده شده است. (کوک) قدیمی ترین نامی است، که به عنوان آبادی در اطراف آتشگاه به آن اشاره شده است. ابن حوقل به دو ضیعه بزرگ در کنار رودخانه به نام های بتروکان و مهرکان در این منطقه اشاره کرده است. مافروخی گرچه نام آبادیهای ماربین را ذکر نکرده ولی به برخی از آنها مانند خوزان و هرستان و اندان اشاره کرده است. مستوفی در قرن هشتم، ماربین را دوم ناحیت اصفهان با پنجاه و هشت پاره دیه که خوزان و قرطان و رنان و اندوان معظم قرای آن است ذکر می کند. در دوره اخیر حسينعلي رزم‌آرا در کتاب ده جلدي «فرهنگ جغرافيايي ايران» بر مبناي تقسيم‌ بندي تقسيمات كشوري مصوب نوزدهم دي 1316 مجلس شوراي ملي، آبادی های منطقه ماربین را با ذکر برخی جزییات مانند جمعیت و شغل ساکنین آورده است.

 

عنوان آبادی ماربین  بر حسب حروف الفبا عبارتند از:
آدریان، آزادان، آشنستان، آفاران، احمدآباد، اسفریز، الیادران، امین آباد، اندان، بابوکان، بهارانچی، بیدآباد، پشت چشمه، تیرانچی، جاوان، جروکان، جزینچی، جعفرآباد، جنیران، جورتان، جوزدان، جوی آباد، خوزان، درباغ مهیار، درباغشاه، دستگرد قداده، دهنو، دینان، رهنان، زران، زهران، سودان، عاشق آباد، فردوان، فروشان، قلعه فروشان، کارلادان، کرتمان،
کرم، ککنان، کلیچه، کوشک، کوهانستان، گورتان، لادان لاشان، لفاده، لنبانین، لیمجیر، مارمار، محمدآباد، مهرات، موجان، مورچا، میان رشید، ناژوان، نصرآباد، هرستان، وازیچه، ورزان، ورنوسفادران، ولدان و ولگان.
با استناد به قانون جدید تقسیمات کشوری دهه 1360 روستاهای ماربین در شهرستان خمینی شهر شامل خمینی شهر، درچه و کوشک و روستاهای آن و چندین ناحیه شهرداری اصفهان تقسیم شده است. پیشینه آبادی ها مختلف در سایت دانشنام بارگذاری شده که می توانید جستجو نمایید

 

آبادیهای ماربین در شهرداری های مناطق اصفهان

پس از تغییرات در تقسیمات کشوری در دهه 1360تعدادی از آبادی های ماربین در شهرداری های مناطق دو، هشت، نه و یازده اصفهان به ویژه 2 و11 قرار گرفتند.

آبادی ها ماربین در شهرداری منطقه 2 اصفهان

محلات آفاران، بابوكان، برزان، جاوان بالا و پايين، دهنو، سودان، ولدان و فردان آبادیهای قبلی ماربین بوده اند که اکنون در حوزه شهرداری ناحیه 2 اصفهان قرار دارند. این ناحیه در سال 1362 تشکیل و در زمان نگارش کتاب ۲۱۰۰ هكتار مساحت و ۷۴۶۱۱ نفر جمعیت دارد.

موقعیت جغرافیایی شهرداری منطقه 2

شمال: خيابان امام خميني از كوچه مشكين تا ميدان جمهوري اسلامي

جنوب: سه راه اشرفي اصفهاني، بلوار اشرفي اصفهاني تا نهر سودان، ميدان جمهوري اسلامي، خيابان خرم شرق: سه راه اشرفي اصفهاني

غرب: نهر سودان مادي ويلان تا كوچه مشكين تا خيابان امام خميني

در نيمه دوم سال ۱۳۶۳ شهرداري منطقه ۸ از شهرداري منطقه ۲ جدا و در ابتداي سال ۱۳۸۶ به دو منطقه ۸ و ۱۲ تقسيم گرديد.

آبادی ها ماربین در شهرداری منطقه 9 اصفهان

محلات این ناحیه که از آبادیهای ماربین بوده عبارتند از: جنيران، لادان، جاوان پايين، كوهانستان، گورتان، بهارانچي، زهران، نصرآباد، ناژوان، جروكان، كاردالان، كليچه، سودان و آزادان.

این ناحیه که در سال ۱۳۶۴ تاسیس شد مساحتی برابر ۱,۹۵۰ هكتار و ۷۰,۸۸۲ نفر جمعیت دارد.

موقعیت جغرافیایی

شمال: از خيابان اشرفي اصفهانی از شهيد غفاري(ادامه نهر سودان) تا سه راه اشرفي اصفهاني

جنوب:پل وحيد در مسير زاينده رود تا خيابان لوله آب و امتداد خيابان لوله آب تا خيابان آتشگاه

شرق: سه راه اشرفي اصفهاني در امتداد بزرگراه شهيد خرازي تا پل وحيد

پیشینه و ریشه اسامی آبادیهای ماربین در شهرداری های نواحی اصفهان


منبع: کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین

نوشتن دیدگاه