دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 Monday 6 May 2024 00:00


پیشینه و موقعیت جغرافیایی
یکی از آبادی های ماربین نزديك به كوه آتشگاه است که به فاصله کم و در باختر منارجنبان قرار دارد. به لهجه محلی ككنون می‌خوانند. باغ برج هم نامیده می شود که نام ديگری از ككنان نيست، بلكه قسمتي از آن است و در شمال آبادی قرار دارد و جادة آسفالت اصفهان نجف آباد از ميان آن مي‌گذرد.
در گذشته برای اين ديه جمعيتی برابر ۵۰ خانوار ذكر كرده‌اند. اين ديه در شمال رودخانه و جايي بسيار با صفا و دارای بیشه و درختستان‌ها بوده است. اهالي آن به شغل تهيه نهال و درخت و زراعت اشتغال داشته و این منطقه پس از الحاق به شهر اصفهان اکنون در حوزه شهرداری ناحیه 9 قرار دارد.
ریشه نام ككنان
گلنان و ككنون هم برای آن به کار می برند. استاد مهریار در مورد ریشه نام این منطقه استدلال های می آورد که خلاصه آن چنین است: نام ديه مطلقاً ارتباطي با «كك» (كيك) حشرة ندارد. جزء دوم آن «نان» باز مربوط به نان كه عنصر اصلي سفره ايراني است نمی‌باشد. اگر اين نام را تجزيه كنيم به سه جزء «كك+ن+ان » می‌رسيم جزء اول ان «كك» تخفيف يافته«كهك» است و خود «كهك» در تقطيع می‌شود «كه+ك». «كهك»يعني «كه» و«ماريز كوچك». به هر حال «كهك» يا «كه كوچك» (قنات كوچك) به صورت «كك» درآمده است. اما جزء دوم آن «ن»، بی شك وقايه است كه بين واژه اصلي و پسوند «ان» آمده است و«ان» همان پسوند نسبت و كثرت است، ككنان يعنی جايی كه قنات كوچك مي‌شود.
شاهین محمدعلی، نام‏ها و نشانه‏ ها، اصفهان، گفتمان اندیشه 1398.

نوشتن دیدگاه