دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 Monday 6 May 2024 00:00

شیخیه یا شیخی ها ، فرقه ای از شیعیان اثنی عشری ، از پیروان شیخ احمد احسائی ، از علمای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم ه.ق می باشند.شیخ احمد بن زین الدین بن ابراهیم ، مؤسس یک مکتب الهیات بوده که بعداز تکفیرش توسط مجتهدین شیعه ، فرقه نامیده شد و پیروانش به اسم او به «شیخیه » معروفند. شیخیه به پشت سری نیزمعروفند و مخالفانشان ( شیعیان دیگر ) بالاسری و متشرعه نامیده می شوند.
اختلاف شیخیه با متشرعه بیشتر در اصول دین و مذهب است و آن هم در تعبیروتفسیر این اصول ، نه در انکار یا اثبات اصلی از اصول دین یا اصول مذهب ؛ بدین معنی که شیخیه اعتقاد به عدل و معاد را ضروری نمی دانند و اعتقاد به توحید و نبوت را دربردارندۀ آن دومی دانند ودرمقابل به اصل دیگری به نام رکن رابع معتقدند.شیخیه همچنین در مورد کیفیت معاد ، معراج پیامبر ، امامت و بخصوص امام دوازدهم ونیزدرمورد تساوی حقوق زن و مرد نظرات و گرایشاتی دارند .
در بررسی عقاید شیخ احمد احسائی معلوم می شود که وی بسیاری از آراء خود را از هرمسیان ، فلسفه اسماعیلیان و باطنی گری آنها ، فرقه غلات (غلاة ) اخذ نموده است همچنین نوعی ماده گرائی ابتدائی و عناصری از فلسفه و جهان بینی ایران باستان یعنی آیین زرتشت و یونان در فلسفه و الهیات ، نیز در آراء شیخ مشاهده می شود .

آموزه های ویژۀ بنیان گذاراین فرقه،غیر از آنکه مایۀ انشعاب داخلی فرقه شد ، تحولات دینی و اجتماعی و نیزپیدایش دوفرقه منحرف بابیت و بهائیت را نیزبه دنبال داشت.این فرقه در برهه خاصی از حکومت قاجار و تحت تأثیرشرایط اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بسرعت رشد کرد و طرفداران زیادی بدست آورداما با تغییر تدریجی آن شرایط ، این فرقه نیز روبه افول گذاشت به طوری که هم اکنون ، پیروان اندک این فرقه ، در نقاط مختلف کشور،ازجمله یزد، کرمان، آذربایجان، کرمانشاه وبرخی کشورهای همسایه ،ازجمله کویت و جنوب عراق پراکنده اند.
منبع:
پایگاه اطلاع رسانی حوزه

نوشتن دیدگاه