جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00

رادیو پس از تاسیس رادیو ایران آهنگ نفود در خانه های مردم ایران کرد وقوع جنگ جهانی وفعال بودن احزاب و دیگر حوادث دهه های اول و دوم قرن جاری در کشور در نفوذ آن در خانه های مردم نقش موثری داشت.
در سده آن زمان افرادی که به دلایلی به شهرهای دیگر مثل اهواز و آبادان و تهران رفت و آمد داشتند در انتقال پدیده های جدید از جمله رادیو و تلویزیون ها به شهر تاثیر خاص خود را داشتند و پیش گام بودند.
در ابتدای ورود رادیو به غیرازاینکه علاقه مندان به اخبار کشور از این طریق درجریان اخبار ووقایع قرارمیگرفتند در موارد دیگری مورد توجه ساکنین بود.یکی از استفاده هایی که از آن می شد برای پخش اذان در اوقات شرعی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان هنگام افطار و سحر بود. با ورود رادیو به شهر معدودی از ساکنین اقدام به خرید رادیو که آن روزها به اندازه تلویزیون 14 اینچ بود کردند و این پدیده تحولی در مطلع شدن دقیق تر از اوقات شرعی به وجود آورد.

radio

رادیو

جالب اینکه رادیوهای قدیمی آنتن هم داشتند و وجود آنتن بر فراز هر خانه نشانه وجود رادیو در آن خانه بود.باورود تلویزیون به شهرمقاومت های درمقابل ان صورت گرفت وخانواده های کمی آنرا خریداری کردند.ولی اگردرکوچه ای تلویزیون بود همسایه ها هنگام پخش برخی مجموعه هامثل مراد برقی که آن روزها هفته ای یک بارپخش می شد به خانه فردی که تلویزیون داشت می رفتند.کافه های شهرهم برای رونق کار خود تلویزیون داشتند.

television

تلویزیون


• رادیوهای اولین: آندریا، لامپی، فیلیپس (هلند) قوه ای، تک باطری آلمانی یا انگلیسی
• اولین رادیو خریداری شده توسط دایی رحیم (رحیم حاج هاشمی)
• قدیمی ترین تلویزیونی که به شهر آورده شد، آر تی آی لامپی ساخت آمریکا و یک نوع دیگر در همان زمان ها (شاوب لورنس) ساخت آلمان، سال ورود: حوالی 1338
• مشابه ایرانی: (پارس) سال ساخت 1340 به بعد
• فروشگاه و نمایندگی: خیابان شیخ بهایی اصفهان
• اولین شخصی که تلویزیون خرید: دایی رحیم (رحیم حاج هاشمی) حوالی 1338
• اولین تعمیرگاه و فروشگاه رادیو و تلویزیون در سده: میدان شاه امام فعلی آقای توسلی
• از آنجا که باطری گران بود رادیو نفتی به بازار آمد. زمانی که چراغ داخل رادیو روشن می شد پره ها را گرم و به حرکت در می آورد. و برق که تولید می شد رادیو شروع به کار می کرد.
منابع:
گفتگو با جعفر کوچکی متولد 1318توسط زهرا داورپناه
مشاهدات نگارنده

نوشتن دیدگاه